موانع برگزاری جلسات قرآن در مساجد خراسان جنوبی؛ ضعف هیئت امناء یا تأمین‌نشدن هزینه‌های مسجد؟
کد خبر: 3214382
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۸

موانع برگزاری جلسات قرآن در مساجد خراسان جنوبی؛ ضعف هیئت امناء یا تأمین‌نشدن هزینه‌های مسجد؟

گروه فعالیت‌های قرآنی: در خراسان جنوبی گاه مشاهده می‌شود فعال قرآنی که قصد دارد با برگزاری کلاس‌های قرآنی قدمی در جهت انس مردم با کلام وحی بردارد با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شود که در شرایطی ممکن است زمینه‌ساز دلسردی او را فراهم سازد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، همه کسانی که دغدغه فرهنگ قرآنی در کشور را دارند بر این باورند که برای رسیدن به جامعه‌ قرآنی همه کسانی که به نوعی متولی امر فرهنگ هستند باید با همدلی و تلاش قدم در این مسیر بردارند و حامی کسانی باشند که قصد خدمت به قرآن و قرآن‌آموزان را دارند.



اما در شرایط امروزی گاه مشاهده می‌شود فعال قرآنی که قصد دارد با برگزاری کلاس‌های قرآنی قدمی در جهت انس مردم با کلام وحی بردارد با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شود که در شرایطی ممکن است زمینه‌ساز دلسردی او را فراهم سازد.



فضای معنوی مسجد به لحاظ روحی در یادگیری قرآن‌آموزان مؤثر است



یک فعال قرآنی را در نظر بگیرید که تصور می‌کند مسجد محل سکونت او می‌تواند محلی مناسب برای برگزاری کلاس‌های قرآن باشد چرا که بی‌شک فضای معنوی مسجد به لحاظ روحی در یادگیری قرآن‌آموزان مؤثر خواهد بود اما وقتی که درخواست خود را مطرح می‌کند می‌بیند که با استدلال‌های مختلف امکان برگزاری کلاس‌های قرآن در خانه خدا فراهم نیست!!



آیا به‌راستی برای چنین فعال قرآنی انگیزه‌ای برای کار و تلاش باقی می‌ماند؟ یک مربی قرآن که هدفش جز رضای پروردگار نیست چگونه می‌تواند این مسئله را با خود حل کند که باید برای آموزش قرآن باید به‌دنبال جای دیگری غیر از مسجد باشد؟ به‌راستی علت چیست؟



محمدرضا اشرفی‌مقدم، مسئول دارالقرآن تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در این‌باره به خبرنگار ایکنا گفت: گاه شرایط برای فعالان قرآنی به‌گونه‌ای رقم می‌خورد و برای برگزاری کلاس با موانعی رو‌به‌رو می‌شوند که ترجیح می‌دهند متأسفانه به جای مسجد در پارک برگزار کنند.



وی بیان کرد: متأسفانه به قواعدی که بر برخی مساجد حاکم شده و انتفاع‌گرا شدن آن از سوی برخی از هیئت امناء با استدلال اینکه هزینه‌های مسجد باید تأمین شود موانعی را بر سر راه فعالان قرآنی برای برگزاری کلاس‌های قرآن در مسجد قرار می‌دهند در صورتی که مسجد یک مکان معنوی و غیرانتفاعی است.



فعالان قرآنی پیگیر برگزاری کلاس‌ها در مساجد هستند ولی با مانع مواجه می‌شوند



مسئول دارالقرآن تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مسجد باید آغوش خود را برای فعالیت‌های فرهنگی باز کند، اظهار کرد: در ابتدای انقلاب اسلامی متولیان مسجد به‌دنبال اساتید قرآنی و... برای اجرای برنامه مسجد بودند در حالی که اکنون شرایط بعکس شده و فعالان قرآنی پیگیر برگزاری کلاس‌ها در مساجد هستند ولی با مانع مواجه می‌شوند.



اشرفی‌مقدم ادامه داد: گاه با این استدلال که فضای مسجد مورد تخریب قرار می‌گیرد اجرای کلاس‌های قرآنی و فرهنگی از سوی هیئت امناء با مانع مواجه می‌شود که گویی مسجد مانند یک بنا تاریخی و باستانی است که باید برای بازدید مردم زیبا و شکیل نگه داریم.



ارزش بنای مسجد به میزان خروجی آن و آدم‌سازی مسجد است



وی عنوان کرد: غافل از این هستیم که ارزش بنای مسجد به میزان خروجی آن و آدم‌سازی مسجد است چرا که در غیر این‌صورت بنای مسجد با پارک روبه‌روی خانه ما چه تفاوتی خواهد داشت؟



مسئول دارالقرآن تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی عنوان کرد: یکی از علل ساماندهی نداشتن فعالیت‌های فرهنگی در مساجد نداشتن متولی واحد است و اکنون نهادها و دستگاه‌های مختلفی مانند اوقاف، دبیرخانه کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد، سازمان تبلیغات و اسلامی گوشه‌ای از کارهای مربوط به مسجد را برعهده دارند اما باز نیز مشکلاتی بروز می‌کند.



اشرفی‌مقدم بیان کرد: گاه بحث دولتی‌شدن مساجد پیش می‌آید که ممکن است این‌گونه برخی از مشکلات حل شود اما با نظر امام(ره) مخالف است چرا که در این‌صورت استقلال مساجد دچار مشکل می‌شود و شوق و اشتیاق مردمی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی در مسجد از بین می‌رود.



محور تصمیم‌گیری در مسجد باید امام جماعت مسجد باشد



وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد محور تصمیم‌گیری درباره برنامه‌های فرهنگی در مسجد باید با امام جماعت مسجد باشد و اوست که با نگاه فرهنگی خویش باید در این زمینه‌ها نظر دهد.



محمدرضا نخعی‌پور، کارشناس آموزش و پژوهش دبیرخانه کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد خراسان جنوبی عنوان کرد: ممکن است در برخی از موارد هیئت امناء و ...بنا به دلایلی مانع تشکیل کلاس در مسجد شود که تعدادشان زیاد نیست.



وی ادامه داد: از طرف دیگر چون مدیران کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد جزو هیئت امنا هستند معمولا ًبرای ما مشکل خاصی در زمینه برگزاری کلاس به وجود نمی‌آید.



کارشناس آموزش و پژوهش دبیرخانه کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد خراسان جنوبی افزود: از طرف دیگر مشکلی که در برگزاری کلاس‌های قرآن یا هر برنامه فرهنگی دیگری در مسجد به وجود آید این است که این کلاس‌ها در ساعاتی غیر از موقع نماز باید برگزار شود و خادم مسجد نیز به‌علت امرار معاش زندگی در جای دیگری مشغول به کار باشد و برای او امکان باز کردن درب مسجد در غیر از ساعت نماز وجود نداشته باشد.



نخعی‌پور در این‌باره که هیئت امناء مساجد هنگامی که درخواست برگزاری کلاس‌ها در مسجد می‌شود سخن از تأمین هزینه‌های مسجد می‌زنند، گفت: این مسئله تا حدی طبیعی و منطقی است و بالاخره مسجد نیز هزینه‌هایی دارد.



وی یادآور شد: برخی از مساجد مستقلاتی دارند که هزینه‌های مسجد از محل آن مستقلات تأمین می‌شود اما مساجدی که مستقلاتی ندارند از جهت تأمین هزینه‌ها نیز دچار مشکل می‌شوند چون گاهی از هیچ محلی به آنان کمک نمی‌شود.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک فعال فرهنگی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۵/۲۶ - ۱۶:۲۵
0
0
مسجد باید یک متولی داشته باشه
الان هرکی کلید مسجد دستش هست، فکرمیکنه صاحب مسجده، در صورتی که مسجد برای خداست، ملک شخصی نیست. متاسفانه هیچ نهادی هم در این زمینه راهنمایی ها و آموزش های لازم را به مسئولین مسجد نمی دهد و آن ها هرکاری بخواهند انجام می دهند. گاه در دست کسانی قرار می گیرد که میگویند فقط باید هنگام نماز مسجد باز باشد و اجازه هیچ گونه فعالیت فرهنگی نمی دهند. بدترین ضضر و ضربه را این قشر به اصطلاح مذهبی به دین وارد می کنند و کسی هم نیست که جلوی آن ها را بگیرد. اگر نیروهای اسلام در مساجد تربیت نشوند از کجا قرار است تامین شوند؟
captcha