سعدی آموزه‌های قرآنی را در تربیت و پند به‌کار گرفته است
کد خبر: 3176859
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
کمالی سروستانی:

سعدی آموزه‌های قرآنی را در تربیت و پند به‌کار گرفته است

گروه هنر: رئیس مرکز سعدی‌شناسی با بیان اینکه ذهن شاعر شیراز مملو از آیاتی است که براساس ضرورت در داستان‌ها، حکایات، قصاید و غزل‌ها به‌کار رفته است، گفت: سعدی آموزه‌های قرآنی را در تربیت، پند، گفت‌وگوی حاکمان و پیشنهاد به هوشمندان استفاده می‌کند.

کوروش کمالی سروستانی، سعدی‌شناس، پژوهشگر، زبان‌شناس و نویسنده آثار ادبی  در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به بارقه‌های آموزه‌های قرآن و احادیث در آثار سعدی گفت: مطالعه آثار سعدی نشان از این دارد که یکی از منابع اصلی آفرینش اصلی این آثار قرآن و حدیث بوده است.

وی افزود: ذهن شاعر شیراز مملو از آیاتی است که براساس ضرورت در داستان‌ها، حکایات، قصاید و غزل‌ها به کار رفته است و برخی از آنان عیناً با واژگان عربی و قرآنی و بیشتر آن‌ها به ترجمه شیرین زبان فارسی بیان شده است.

سعدی فرهنگ ایرانی و معارف اسلامی را در تمام آثار خود جاری و ساری کرده است

کمالی سروستانی با بیان اینکه سعدی آموزه‌های قرآنی را در تربیت، پند، گفت‌وگوی حاکمان و پیشنهاد به هوشمندان استفاده می‌کند،‌ گفت: حکایت‌های سعدی نشان می‌دهد که این شاعر ارزشمند با ترکیب فرهنگ ایرانی و معارف اسلامی، نبوغ شاعرانه و فضای شیراز توانسته آثاری بیافریند تمام این عنصر‌ها در آن‌ها جاری و ساری باشد.

رئیس مرکز سعدی‌شناسی با اشاره به مانایی آثار سعدی در طول قرن‌های متمادی عنوان کرد:‌ شاید یکی از دلایل ماندگاری آثاری بعد از 700 سال همین باشد.

تشریح برنامه‌های یادروز سعدی در نقاط مختلف دنیا

وی در ادامه سخنان خود به تشریح برنامه‌های یادروز سعدی اشاره کرد و گفت: امسال یاد روز سعدی علاوه بر شیراز در شهرهای دیگر ایران و جهان برگزا ر می‌شود که در خارج از کشور بیشتر رایزنی‌های فرهنگی و مراکز ادبی و دانشگاه‌هایی که به ایران شناسی می‌پردازند مانند قزاقستان، ترکیه، هند و غیره این برنامه‌ها را اجرا می‌کنند.

کمالی سروستانی با بیان اینکه مراسم یادروز سعدی در سال جاری در بیش از 10 کشور دنیا برگزار خواهد شد، گفت: مراسم یادروز سعدی در تهران نیز با عنوان «سعدی و متنبی» (متنبی یکی از شاعران عرب است) با حضور دینانی، سیروس شمیسا، موسی اسفار، محقق و برخی دیگر از سعدی پژوهان و متنبی شناسان برگزار می‌شود.

امشب؛ آرامگاه شیخ اجل میزبان سعدی‌شناسان

رئیس مرکز سعدی‌شناسی با یادآوری اینکه برنامه‌های یادروز سعدی از 30 فروردین در شیراز آغاز شده است،‌ گفت: این برنامه‌ها با سخنرانی الهی قمشه‌ای درباره سعدی، شاعر زندگی آغاز شده و امشب، 31 فروردین‌ماه نیز بزرگداشت سعدی در جوار آرامگاه شیخ اجل برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به نشست علمی یادروز سعدی گفت: نشست‌های علمی روز سعدی نیز در روز سه‌شنبه، اول اردیبهشت در سالن کتابخانه اسناد ملی فارس برگزار می‌شود که در این نشست‌ها جعفر مؤید شیرازی، اصغر دادبه، مصطفی مستور، منصور پایمرد و احمد سمیع گیلانی سخنرانی خواهند کرد ضمن اینکه فردا شب نیز در جوار آرامگاه شیخ اجل شب شعری برگزار خواهد شد.

captcha