اختصاص بودجه خاص به فعالیت‌های قرآنی چه نقشی در ترویج فرهنگ قرآنی دارد؟
کد خبر: 2953273
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷
حافظ کل قرآن استان مرکزی پاسخ می‌دهد؛

اختصاص بودجه خاص به فعالیت‌های قرآنی چه نقشی در ترویج فرهنگ قرآنی دارد؟

گروه فعالیت‌های قرآنی: اختصاص بودجه‌های خاص به فعالیت‌های قرآنی اثرگذارست؛ منتهی به شرطی که این بودجه در قالب طرح‌های اساسی و کارآمد اختصاص یافته و مهمتر اینکه ضمن نظارت دقیق مسئولان بر عملکرد فعالیت‌های قرآنی، به دست افراد متخصص سپرده شود و صحیح نیز مورد مصرف قرار گیرد.

حمید احمدی، قاری و حافظ کل قرآن استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، به‌عنوان فعال عرصه قرآنی استان به تشریح برخی از انتظارات جامعه قرآنی استان از دولت پرداخت و گفت: جامعه قرآنی نیز همچون دیگر اقشار مختلف جامعه انتظارات مطلوبی از دولتمردان و مسئولان ارشد نظام دارند که می‌توان حمایت همه‌جانبه از چهره‌ها و فعالان قرآنی را از مهمترین این انتظارات برشمرد.

نگاه ویژه دولتمردان به فعالان عرصه قرآنی

وی با بیان اینکه مسئولان و دولتمردان باید نگاه ویژه و اولویت‌داری به فعالان عرصه قرآنی جامعه داشته باشند، بیان کرد: قرآن کتاب هدایت و زمینه‌ساز سعادت بشریت است و ترویج فرهنگ قرآنی و آموزه‌های کلام وحی در جامعه امری لازم و ضروری است و با توجه به اینکه جامعه قرآنی نیز به عنوان الگوی نسل جوان در گرایش به فرهنگ قرآنی محسوب می‌شوند؛ ولذا تکریم و توجه به این قشراز جامعه باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

احمدی، بر لزوم توجه کیفی و کمی به مسابقات قرآن نیز تأکید کرد و افزود: مسابقات قرآنی فرصتی برای افزایش انگیزه فعالان قرآنی، زمینه‌ کشف استعدادها و گرایش نسل جوان به سمت فرهنگ قرآنی است؛ بنابراین دولت باید در این حوزه نیز چه از بعد کمی و کیفی در جهت ارتقای سطح مسابقات و توجه به متسابقان تدبیر و برنامه‌ریزی مناسب داشته باشد.

اختصاص سهمیه حج عمره به حافظان درجه 3

حافظ کل قرآن کریم، اختصاص سهمیه حج عمره به حافظان درجه سوم قرآن کریم را از دیگر انتظارات جامعه قرآنی از دولت برشمرد و اظهارکرد: ترویج فرهنگ انس با قرآن کریم و فعالیت‌های قرآنی در جامعه باید در اولویت تصمیمات دولت و مسئولان قرار گیرد.

وی در ادامه محور قرار دادن قرآن و رویکرد قرآنی در تمام دستگاه‌ها و نهادهای دولتی، اولویت‌دادن به آموزش قرآن از سنین پایه، استعدادیابی و نخبه پروری را از مهمترین مسائلی که باید در اولویت تصمیمات دولت قرار گیرد برشمرد.

قاری قرآن استان، تصریح کرد: قطعاً اگر این مسائل مورد توجه قرار گیرد می‌توان در حوزه فرهنگ قرآنی شاهد تحول چشمگیری در جامعه بود.

فعالان قرآنی القاکننده تفکر اعجازگونه قرآن به مخاطبان باشند

احمدی با اشاره به نقش نخبگان و پیشکسوتان در ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه با تأکید بر اینکه نخبگان و فعالان عرصه قرآنی باید القاکننده تفکر اعجازگونه و جنبه وحیانی قرآن به مخاطبان باشند، اضافه کرد: کتاب آسمانی قرآن به عنوان بزرگترین اعجاز الهی مطرح است؛ لیکن متأسفانه امروزه به این کتاب الهی به عنوان یک کتاب عادی نگریسته می‌شود و در واقع قرآن در جامعه امروزی مهجور واقع شده است.

وی ادامه داد: بنابراین نخبگان و جامعه قرآنی موظف هستند تا این کتاب آسمانی و نورانی را از مهجوریت خارج کرده و جنبه وحیانیت و اعجازگونه آن را به جامعه القا کنند.

نظارت دقیق مسئولان بر عملکرد فعالیت‌های قرآنی

حافظ کل قرآن استان در پایان در پاسخ به این سوال که اختصاص بودجه خاص به فعالیت‌های قرآنی چه نقش در ترویج فرهنگ قرآنی و رفع مشکلات جامعه قرآنی دارد؟ اظهار کرد: قطعاً اختصاص بودجه‌های خاص به فعالیت‌های قرآنی اثرگذارست؛ منتهی به شرطی که این بودجه در قالب طرح‌های اساسی و کارآمد اختصاص یافته و مهمتر اینکه ضمن نظارت دقیق مسئولان بر عملکرد فعالیت‌های قرآنی، به دست افراد متخصص سپرده شود و صحیح نیز مورد مصرف قرار گیرد.

captcha