ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی از آموزش و پرورش آغاز شود/ لزوم تأسیس مراکز آموزش رایگان قرآن
کد خبر: 2718247
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰
نخبه قرآنی کشور:

ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی از آموزش و پرورش آغاز شود/ لزوم تأسیس مراکز آموزش رایگان قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: شهسواری با اشاره به اینکه بهترین زمان آموزش قرآن و مبارزه با ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی مقطع پیش‌دبستانی و ابتدایی است، گفت: طبیعتاً اولین گام در راستای اجرای طرح ریشه کنی بیسوادی قرآنی باید از آموزش و پرورش شروع شود.

ابوطالب شهسواری، نخبه قرآنی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به اینکه بهترین زمان آموزش قرآن و مبارزه با ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی مقطع پیش‌دبستانی و ابتدایی است، گفت: طبیعتاً اولین گام در راستای اجرای طرح ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی باید از آموزش و پرورش شروع شود.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش نهادی آموزشی است و از ظرفیت و ظرفیت‌های بالایی نیز در راستای ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی برخوردارست و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که دانش‌آموزان در کنار یادگیری دروس آموزشی با متون و علوم قرآنی نیز آشنایی پیدا کنند.

شهسواری اظهار کرد: قطعاً سنین کودکی و نوجوانی بهترین سنین آشنایی و فراگیری علوم قرآنی است و مسئولان نهادهای آموزشی بویژه خانواده‌ها نیز باید از این فرصت نهایت استفاده را در جهت تربیت نیروهای قرآنی داشته باشند.

عدم اهتمام لازم نسبت به آموزش قرآن

نخبه قرآنی کشور افزود: متأسفانه در حال حاضر به نظر می‌رسد آن اهتمام لازمی که در سیستم آموزشی ما باید نسبت به آموزش متون دینی و قرآنی صورت گیرد وجود ندارد و اغلب به همان میزان که نسبت به آموزش سایر متون درسی توجه می‌شود به آموزش متون عربی و قرآنی توجه نمی‌شود.

وی ادامه داد: شاید یکی از دلایل این مهم کمرنگ شدن فرهنگ قرآنی در بین اقشار مختلف جامعه به ویژه خانواده‌ها باشد؛ چراکه امروز این دغدغه و احساس نیاز به فرهنگ قرآنی و فراگیری علوم قرآنی در بین اغلب خانواده‌ها کمتر از قبل به چشم می‌خورد و اغلب والدین فکر می‌کنند که سعادت فرزندشان با رویکرد قرآنی تاًمین نمی‌شود و به‌همین منظور اهتمام لازم را نسبت به این امر ندارند.

فراگیری علوم قرآنی در حاشیه قرارگرفته است

شهسواری اظهار کرد: امروزه گرایش اغلب خانواده‌ها و فرزندان به کلاس‌های آموزشی از قبیل زبان، کامپیوتر، ورزش و ... به مراتب بیشتر از علوم قرآنی شده و فراگیری علوم قرآنی در حاشیه قرار گرفته است.

نخبه قرآنی کشور افزود: در مجموع بازهم این فرهنگ سازی باید از مقاطع ابتدایی و از طریق آموزش و پرورش با ارائه آموزش‌های لازم به فرزندان صورت گیرد و در کنار آن قاریان قرآنی و متولیان امور فرهنگی و نهادهای قرآنی نیز وظیفه و رسالت دارند.

وی اضافه کرد: ما اگر بخواهیم بیسوادی قرآنی در سطح جامعه ریشه‌کن شود و مردم علاوه بر فراگیری روخوانی و روان‌خوانی فهم قرآنی نیز داشته باشند باید با یک عزم و برنامه جدی حرکت کنیم و در سیستم آموزشی نیز به صورت جدی به این مقوله توجه شود.

لزوم بهره‌گیری از اساتید متخصص در حوزه علوم قرآنی

شهسواری با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از اساتید متخصص در حوزه علوم قرآنی در سیستم آموزشی، خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه آموزش دروس قرآنی در مدارس ما چندان جدی گرفته نمی‌شود و اغلب معلمان و اساتید غیر متخصصی که تخصص لازم را در راستای آموزش علوم قرآنی ندارند به‌کارگیری می‌شوند و در واقع می‌توان گفت که نگاه تخصصی نسبت به آموزش دروس قرآنی در سیستم آموزشی ما وجود ندارد و لازم است مسئولان نسبت به این مهم برنامه‌ریزی جدی‌تری داشته باشند.

نخبه قرآنی کشور افزود: ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی به این معنی نیست که فقط آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن ملاک قرار گیرد؛ البته هر چند بر طبق روایات، قرائت قرآن و روخوانی کلام وحی نیز از ثواب بسیار بالایی برخوردارست؛ لیکن ریشه کنی بیسوادی قرآنی زمانی محقق خواهد شد که اقشار مختلف جامعه در کنار روخوانی و قرائت قرآن، فهم، تدبر و درک عمیقی نیز نسبت به معانی آیات الهی داشته باشند. 

آموزش تفسیر و ترجمه قرآن در برنامه‌های آموزشی گنجانده شود

وی با تأکید بر لزوم تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی، بیان کرد: مراکز و نهادهای قرآنی نیز نقش بسزایی در ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی ایفا می‌کنند و لازم است اهتمام ویژه‌ای نسبت به این مهم داشته و آموزش تفسیر، ترجمه و مفاهیم قرآن در خلال برنامه‌های آموزشی این مراکز گنجانده شود.

نخبه قرآنی کشور با بیان اینکه نهضت قرآنی باید از مراکز و مهدهای قرآنی آغاز شود، یادآورشد: حمایت‌های مادی و معنوی از مراکز و نهادهای قرآنی و تأسیس آموزشگاه‌ و مراکز رایگان آموزش قرآن از جمله طرح‌های حمایتی است که باید در راستای ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی اعمال شود.

captcha