عناصر رونق‌بخشی به فعالیت‌های مسجدی کدام‌اند؟
کد خبر: 2695252
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰

عناصر رونق‌بخشی به فعالیت‌های مسجدی کدام‌اند؟

گروه اجتماعی: نباید تصور کرد که تنها مساجدی از رونق بیشتری در فعالیت‌های فرهنگی برخوردارند که در محله‌ای پررفت و آمد و یا در مرکز شهر قرار گرفته باشند، چراکه رونق فعالیت‌های مسجدی، به این عامل محدود نمی‌شود.

فضایل بیات، کارشناس امور مبلغان اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، با اشاره به این‌که عوامل مختلفی باعث رونق فعالیت‌های مسجدی می‌شود، گفت: نباید تصور کرد که تنها مساجدی از رونق بیشتری در فعالیت‌های فرهنگی برخوردارند که در محله‌ای پررفت و آمد و یا در مرکز شهر قرار گرفته باشند، چراکه رونق فعالیت‌های مسجدی، به این عامل محدود نمی‌شود.
وی افزود: تجربه نیز ثابت کرده است که در برخی موارد حتی مساجد کوچکی در محله‌های دور از مرکز شهر نیز گاهاً از چنان رونقی در برنامه‌های فرهنگی برخوردارند که بسیاری از مخاطبان برنامه‌ها از محله‌های دورافتاده نیز برای مشارکت در این برنامه‌ها حضور می‌یابند.

برنامه‌ریزی سالانه مسجد توسط شورای فرهنگی انجام می‌شود
کارشناس امور مساجد اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان زنجان با تأکید بر این‌که تشکیل شورای فرهنگی در مساجد، از ارکان انسجام و رونق فعالیت‌های فرهنگی آنهاست، ابراز کرد: این شورا متشکل از مبلغ و امام جماعت مسجد به عنوان مدیر فرهنگی و اعضای هیئت امنا‌، پایگاه‌های مقاومت بسیج و کانون‌های فرهنگی ـ هنری به‌عنوان دیگر اعضای شوراست که برنامه‌ریزی فرهنگی سالانه مسجد را بر عهده دارند.
بیات تصریح کرد: وجود شورای فرهنگی در مساجد، علاوه بر این که منشأ ایجاد اتحاد و هم‌دلی ‌بین اهالی و تصمیم‌گیرندگان مسجد است، در کنار آن سبب رونق فعالیت‌های مسجدی نیز می‌شود.
وی با اشاره به این‌که تاکنون حدود 1500 مسجد در سطح استان زنجان احداث شده است، اظهار کرد: از این میان، تنها 15 تا 16 مسجد هستند که شورای فرهنگی در آنها تشکیل شده و فعالیت‌های فرهنگی ویژه‌ای در آنها صورت می‌گیرد و این آمار، تنها 1 درصد مساجد استان را تشکیل می‌دهد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد، هیئت امنای مساجد متشکل از افراد مسن و باتجربه است و دغدغه مسائل فرهنگی، آنچنان که ‌میان جوانان وجود دارد، ‌بین این افراد دیده نمی‌شود؛ از این‌رو حضور امام جماعت مساجد به‌عنوان مدیر شورای فرهنگی، ارتباط تنگاتنگی بین جوانان مسجدی با هیئت امنا ایجاد می‌کند و این ترکیب تجربه و نشاط، فعالیت‌های مسجدی را به سمت رونق بیشتر سوق می‌دهد.

لزوم تخصیص بخشی از درآمدهای مسجد به فعالیت‌های فرهنگی
کارشناس امور مبلغان اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان زنجان، نظارت بر درآمد مساجد را دیگر شاخصه رونق فعالیت‌های مسجدی دانست و عنوان کرد: از آن‌جایی‌که در طول سال، به‌ویژه در ماه‌های رمضان و محرم هر سال، نذوراتی در مسجد جمع‌آوری شده و دیگر برنامه‌های مسجدی نیز درآمدهایی را دارا هستند، این درآمدها باید مدیریت شده و بخشی از آن نیز در حوزه فرهنگی مصرف شود.
بیات تأکید کرد: از عواملی که باید مدنظر اهالی مسجد قرار گیرد، اطلاع‌رسانی صحیح در خصوص برنامه‌های مسجد و همچنین رعایت نظم در نصب و جمع‌آوری آذین‌هایی است که در مراسم جشن و یا عزا در مسجد استفاده می‌شود، چراکه این امر نشان از میزان عملکرد فعالان مسجدی است.
وی در پایان یادآور شد: ‌بین این عوامل، نقش روحانیت بسیار ویژه است و در گذشته نیز ثابت شده است که بسیاری از مساجد پررونق کشور را با نام روحانی آن مسجد می‌شناختند، نه با نام خود مسجد.

captcha