وقتی توان زن بین خانه و اجتماع تقسیم می‌شود/ آیا اشتغال زن با منافع خانواده در تضاد است؟
کد خبر: 1460975
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶

وقتی توان زن بین خانه و اجتماع تقسیم می‌شود/ آیا اشتغال زن با منافع خانواده در تضاد است؟

گروه اجتماعی: در شرایط امروزه بسیای از زنان به‌دلایل عدیده‌ای تمایل دارند بیرون از خانه اشتتغال به کاری داشته باشند، اما جای این سؤال باقیست که آیا اشتغال زن با منافع خانواده در تضاد است؟


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، در گذشته نه چندان دور مرد خانه با بدرقه همسرش و زمزمه بسم الله الرحمن الرحیم از خانه بیرون می‌رفت تا بتواند با کار و تلاش نیازهای مادی فرزندانش را تأمین کند و بانوی خانه نیز در نبود دیگر اعضا با نظافت و پاکیزگی منزل فضا را برای آسایش اهل خانه فراهم می‌کرد.



ظهر که پدر خانه از محل کار و فرزندان از مدرسه به خانه برمی‌گشتند مادر با سینی چای گوشه کوچکی از محبت خویش را به آنان نشان می‌داد و بعد همه دور سفره با صفایی که مادر تدارک دیده بود می‌نشستند و از آنچه در روز بر آنان گذشته بود صحبت می‌کردند.



اما امروزه شرایط متفاوت شده است. زنان ما همان مادران دلسوز و باعاطفه‌ای هستند که دلشان می‌خواهد شرایط را برای راحتی اهل خانه مهیا کنند، اما شاید در شرایط فعلی تصور می‌کنند اگر در بیرون خانه مشغول به کار باشند تا بتواند در رفع نیازهای مادی زندگی مشترک با همسرشان همکاری کنند توانسته‌اند محبت خویش را به اهل خانه نشان دهند.



به‌راستی اگر به دلایل عدیده‌ای مثل علاقه شخصی، توانمندی‌های فردی و یا کمک به نیازهای مادی زندگی تصمیم به اشتغال در بیرون از منزل داشته باشند چه مسائلی را باید مدنظر قرار دهند. چه باید کرد که یک مادر یا زن بتواند از توانمندی‌های خویش در جهت خدمت به جامعه استفاده کند و علاوه بر تأمین آرامش روحی بتواند به خوبی وظایف مادری را نیز انجام دهد.



حجت‌الاسلام علیرضا نخعی‌پور، مسئول مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: خانمی که قصد دارد در بیرون از منزل به کاری اشتغال داشته باشد باید دو نکته را مد نظر قرار دهد تا در این مسیر با مشکل مواجهه نشود.



وی افزود: یکی از موضوعات مهم در بحث اشتغال خانم‌ها این است شغلی که بانوان انتخاب می‌کنند همراه با حفظ حرمت و کرامت ایشان به‌عنوان یک زن مسلمان باشد و در فضایی قرار نگیرند که خدای نکرده عفت و حیا‌ ایشان تحت‌الشعاع قرار گیرد.



شاخصه‌های حضور زن در اجتماع



مسئول مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی بیان کرد: نکته دیگر این است که اشتغال بیرون از منزل نباید با وظایف ذاتی زن به‌عنوان یک مادر و همسر تداخل ایجاد کند و بی‌شک اولویت همواره مادری است که آرامش خود زن نیز در این مهم نهفته است.



نخعی‌پور مطرح کرد: البته باید به این نکته توجه داشت که یک خانم بتوانند بین کار بیرون از خانه و وظایف ذاتی‌اش هماهنگی ایجاد کند و از طرفی به نشاط و آرامش  خودش نیز لطمه‌ای وارد نشود که در این مورد بحثی در زمینه اشتغال زنان وجود ندارد.



وی عنوان کرد: البته شرایط زنان نیز متفاوت است و بی‌شک بین خانمی که فرزند ندارد و یا فرزندانش در زمان صبح که او بیرون از منزل مشغول به کار است در مدرسه هستند با خانمی که فرزند2-3 ساله دارد در زمینه اشتغال بیرون از منزل متفاوت است چرا که در سنی صرف حضور مادر در کنار کودک بسیار مهم است.



مسئول مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی اظهار کرد: نکته‌ای که دستگاه‌های فرهنگی مانند رسانه‌ها، حوزه‌های علمیه و... باید به آن توجه کنند این است که شرایط فرهنگی کشور را به‌سمتی پیش نبرند که در اذهان یک زن شاغل با خانمی که به خواست خویش خانه‌داری را برگزیده ارجحیت داشته باشد.



فرامرز سنگری‌آبیز، پژوهشگر علوم اجتماعی در این باره گفت: نباید به مقوله اشتغال زنان با دیدی منفی و مردسالارانه نگاه کرد چراکه زنان ما در عمل ثابت کرده‌اند که توانایی‌هایشان بیش از آن است که ما تصور می‌کنیم.



کیفیت در تربیت مهم‌تر از کمیت است



وی بیان کرد: درست است که گفته‌اند مقوله مادری و همسری بسیار ارزشمند است و نباید تحت‌الشعاع قرار بگیرد اما در روابط بین مادر و فرزند کیفیت رابط بیش از کمیت اهمیت دارد و ممکن است مادر شاغل ساعات کمتری را با فرزندش سپری کند ولی همان ساعات کم را پربهره سازد.



این پژوهشگر علوم اجتماعی اظهار کرد: نمی‌توان انتظار داشت زنی که در دانشگاه به‌ویژه در رشته‌های مورد نیاز و مفید برای مردم تحصیل کرده و توانایی و علم خود را افزایش داده از این علم و توانمندی در جامعه استفاده نکند.



سنگری‌آبیز عنوان کرد: این مسئله به ویژه در شرایطی که بیشتر دانشجویان دانشگاه‌های کشور ما را دختران تشکیل می‌دهند حائز اهمیت است و نباید تک بعدی به مسائل نگاه کنیم.



حجت‌الاسلام علیرضا حسینی، امام جمعه درمیان در این زمینه گفت: اشتغال انسان در هر کاری باید بر اساس استعدادها و توانمندی‌های فردی صورت گیرد و اشتغال خانم‌ها در بیرون از خانه نیز از این مقوله مستثنی نیست.



فراموش نکنیم که اولویت همیشه ایفای نقش مادری است



وی با اشاره به اینکه زنان بیش از نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد، بیان کرد: در هر حال نمی‌توان از توانایی‌های این میزان از جمعیت کشور در رشد و پیشرفت استفاده نکرد اما باید این مهم را مدنظر قرار داد که فراموش نکنیم که اولویت همیشه ایفای نقش مادری است.



امام جمعه درمیان با اشاره به مصداقی‌هایی از مشاغل متناسب با زنان اظهار کرد: برخی از مشاغل مثل مشاغل آموزشی یا درمانی چون پرستاری متناسب‌تر با روحیه و توان زنان است.



حسینی یادآور شد: دولت در این زمینه نقش مضاعفی دارد و علاوه بر فراهم کردن شرایط آموزش در رشته‌ها متناسب برای بانوان در عرصه اشتغال نیز باید شرایط به‌گونه‌ای فراهم شود که زنان بتوانند در شهر و نزدیک محل سکونت خود کار کنند نه اینکه یک معلم خانم اهل نهبندان به طور مثال در بشرویه و یک معلم اهل بشرویه در نهبندان تدریس کند.

captcha