زیارت جامعه کبیره، مرام‌نامه امامت‌شناسی شیعی براساس آموزه‌های قرآنی است
کد خبر: 1458947
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷

زیارت جامعه کبیره، مرام‌نامه امامت‌شناسی شیعی براساس آموزه‌های قرآنی است

گروه اجتماعی: مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره، مرام‌نامه امامت‌شناسی شیعی براساس آموزه‌های قرآنی است، گفت: امام هادی(ع) با بهره‌گیری از قالب دعا به شکل زیارت جامعه می‌کوشد تا مفاهیم امامت در اندیشه و باور اسلامی شیعی را به نسل‌های آینده انتقال دهد.


حجت‌الاسلام محمدطاهر گرایلی، مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، با بیان اینکه اهل بیت(ع) از جمله امام هادی(ع) بسته به شرایط زمانه و نظارت حاکمان طاغوتی به طرق مختلف سعی کرده‌اند معارف دینی را برای مردم تبیین کنند، گفت: آن حضرت با برگزاری مناظره‌ها و پاسخگویی به سوالات افراد درصدد روشنگری درباره شبهات مطرح شده بود و از آن طریق نیز افراد زیادی را هدایت کرد.



وی مهمترین محورهاى مهم فعالیت‌هاى فرهنگى و سیاسى امام هادی(ع) تبیین جایگاه واقعى اهل بیت(ع)، گسترش مکتب تشیع، فرهنگ‌سازى براى زیارت قبور نیاکان خود به‌ویژه امیرمؤمنان و امام حسین(ع) بیان کرد.



مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی زیارت جامعه کبیره را میراث مهم امام هادی(ع) برای شیعیان ذکر کرد و یادآور شد: آن حضرت در این زیارت ائمه اطهار(ع) را با جلوه‌‌های گوناگون مطرح ساخته تا زائر آنان را از زوایای مختلف تماشا کند و آنان را الگوی خود قرار دهد.



زیارت جامعه ، بیانگر پیوند مرجعیت معنوی، علمی و سیاسی امامان معصوم(ع) است



گرایلی با تأکید بر اینکه زیارت جامعه کبیره، بیانگر پیوند مرجعیت معنوی، علمی، دینی و سیاسی امامان معصوم(ع) است، اظهارکرد: زیارت جامعه کبیره از جمله دعاهایی با مضامین والاست که هر فرد مسلمانی می‌تواند با توجه و دقت در آن به جایگاه علمی و معنوی ائمه(ع) پی ببرد.



وی یادآور شد: اهل بیت(ع) با تأسی از امام سجاد(ع) سعی کردند بسیاری از مفاهیم و اصول اسلامی را به این دلیل که مورد تحریف حاکمان قرار نگیرد در قالب دعا به مردم منتقل کنند.



مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی با بیان اینکه مرجعیت دینی افراد بر عهده ائمه اطهار(ع) است لذا اگر کسی می‌خواهد در مسیر رضایت الهی حرکت کند راهنمایان صحیح و درست این بزرگان هستند، افزود: در زمان امام هادی(ع) ‌به وسیله زیارت جامعه کبیره توصیف مقام امام از زبان یک امام معصوم جاری شده و موقعیت سیاسی زمان امام هادی(ع) اقتضا می‌کرد آن حضرت با زبان زیارت جامعه موقعیت و جایگاه و صفات امامان را برای آیندگان توصیف کند.



گرایلی گفت: امام هادی(ع) با بهره‌گیری از قالب دعا به شکل زیارت جامعه می‌کوشد تا مفاهیم امامت در اندیشه و باور اسلامی شیعی را به نسل‌های آینده انتقال دهد لذا زیارت جامعه، مرام‌نامه امامت‌شناسی شیعی براساس آموزه‌های قرآنی و باطن و حقایق و اشارت وحیانی است.

captcha