اعتقاد به معاد ریشه غرور را در انسان می‌خشکاند
کد خبر: 1418527
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴

اعتقاد به معاد ریشه غرور را در انسان می‌خشکاند

گروه اجتماعی: مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی اظهار کرد: اعتقاد به معاد ریشه غرور را در انسان می‌خشکاند و موجب می‌شود تواضع و فروتنی ملکه رفتار شود.


حجت‌الاسلام خوشخو، مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: اعتقاد به معاد ریشه غرور را در انسان می‌خشکاند و موجب می‌شود تواضع و فروتنی ملکه رفتار شود.



وی بیان کرد: وقتی افراد با باور به قیامت زندگی کنند هیچ‌گاه مغرور به ثروت و فرزندان خویش نخواهند شد زیرا با تمام وجود معتقدند با مرگ همه داشته‌های دنیایی از بین خواهد رفت؛ بنابراین جایی برای این رذیله اخلاقی در رفتار وجود ندارد.



مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی اظهار کرد: حضرت علی(ع) نیز در این باب می‌فرماید: متعجبم از انسانی که تکبر می‌ورزد در حالی که دیروز او نطفه‌ای بیش نبوده و آینده او نیز یک مردار است و حقیقتاً انسان چگونه می‌تواند غرور بورزد.



شناخت انسان از ضعف وجودیش غرور را در او می شکند



خوشخو عنوان کرد: یکی از علل ریشه دواندن غرور و تکبر این است که انسان به‌درستی خویش را نمی‌شناسد و از ضعف وجودی خویش ناآگاه است، در حالی که اگر به این نکته بیندیشد که حتی کوچکترین موجودات روی زمین هیچ‌گونه فرمانبری از او ندارند تکبر در او شکسته می‌شود.



وی با اشاره به ضعف‌های وجودی انسان، بیان کرد: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: بیچاره فرزند آدم که زمان مرگ او پنهان است، درمان درد خود را نمی‌داند، هیچ‌گونه عملی از او صادر نمی‌شود مگر اینکه ثبت می‌شود، از بوی عرق بدن خود متنفر است و از یک پشه به درد می‌آید.



مدیر بنیاد مهدویت خراسان جنوبی گفت: البته همه این‌ها نشان از ضعف جسم انسان است ولی در بعد روحی انسان می‌تواند با تزکیه نفس به جایی برسد که که از ملائکه نیز بالاتر رود.



راه علاج غرور، شناخت خویشتن است



خوشخو درباره راه‌های غلبه بر رذیله اخلاقی غرور عنوان کرد: راه علاج غرور همان شناخت خویشتن و باور داشتن به نابودی داشته‌های دنیوی پس از مرگ است.



مدیر بنیاد مهدویت یادآور شد: در برخی از روایات نیز آمده است که در مقابل شخص متکبر باید مغرور بود؛ چرا که وی با زشتی این رذیله اخلاقی آشنا شود و پسندیده نیست که در مقابل افراد مغرور فروتن بود زیرا موجب گستاخ‌تر شدن فرد می‌شود.

captcha