«گفت‌وگو»؛ مهم‌ترین حق سیاسی، اجتماعی و دینی برای شهروندان
کد خبر: 1409699
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۵۵
محمدعلی موحد تأکید کرد:

«گفت‌وگو»؛ مهم‌ترین حق سیاسی، اجتماعی و دینی برای شهروندان

گروه اجتماعی: یکی از اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه مهم‌ترین حق سیاسی، اجتماعی و دینی برای شهروندان هر جامعه‌ای، حق گفت‌وگو است، گفت: این حق طبیعی و مسلم نباید مورد تعرض قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، محمدعلی موحد، حقوق‌دان و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران شب گذشته، اول خرداد در نشست «بررسی حقوق شهروندی» که از سوی کمیسیون حقوق بشر اسلامی شمال‌غرب کشور برگزار شد، گفت: موضوع حقوق شهروندی، به اندازه‌ای مهم و جزو اصول زیرساختی است که نه تنها در دانشگاه، بلکه در مدارس نیز باید به این مسئله پرداخت و ذهن کودک را از ابتدا با حقوق شهروندی خود آشنا کرد.

وی با تأکید بر لزوم عملی کردن قوانین حقوق شهروندی در جامعه، گفت: دولت همایشی را جهت تدوین و تبیین حقوق شهروندی برگزار کرد؛ اما معتقدم حقوق شهروندی در قانون اساسی و قوانین بین‌المللی که آن‌ها را پذیرفته‌ایم به بهترین حالت تشریح شده و اجرای آن اصول کفایت می‌کند و نیاز چندانی به تنظیم اسناد اضافی دراین خصوص احساس نمی‌شود.

این استاد عرصه حقوق عنوان کرد: البته تدوین تکالیف دولت در منشور حقوق شهروندی ضروری و اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد؛ چراکه دولت نمی‌تواند حقی را به مردم داده و یا از ایشان سلب کند و حق عدول از خطوط قرمز مشخص شده توسط قانون را ندارد.

وی مهم‌ترین حق سیاسی، اجتماعی و دینی برای شهروندان هر جامعه را حق گفت‌وگو دانست و افزود: این حق طبیعی و مسلم نباید مورد تعرض قرار گیرد، هیچ گروه و جناحی حق ندارد با خشونت مانع گفت‌وگوی شهروندی با شهروند دیگر شود.

وی ذات گفت‌وگو را به رسمیت شناختن دیگری ذکر کرد و ادامه داد: در گفت‌وگوی منطقی مخاطب فرصت سخن گفتن را به گوینده داده و نقش مخاطب و خطیب به‌طور متناوب تغییر می‌کند.

این حقوق‌دان خواستار همت و مدیریت جدی دولت در راستای اجرای صحیح حقوق شهروندی و ترویج اصول اخلاقی گفت‌وگو در جامعه شد و ازهمه مسئولان و اقشار جامعه درخواست کرد تا برای استیفای حقوق شهروندی در جامعه تلاش کنند.

موحد همگانی کردن بیمه‌های درمانی برای تأمین حق سلامت و تصویب آیین دادرسی کیفری که اصل برائت به‌عنوان یکی از اصول با ارزش دینی در آن لحاظ شده را از جمله مصادیق حقوق شهروندی دانست.

captcha