ارتقای سطح فرهنگی دغدغه اصلی حوزه‌های مدیریت کشور نیست
کد خبر: 1402493
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی:

ارتقای سطح فرهنگی دغدغه اصلی حوزه‌های مدیریت کشور نیست

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با بیان اینکه حوزه فرهنگ و ارتقای فرهنگ جامعه، امروز به دغدغه اصلی مسئولین کشور تبدیل نشده است، گفت: در حوزه بودجه‌ریزی، نگاه کشور به عرصه عمرانی بسیار جلوتر از عرصه فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز، سیزدهم ازدیبهشت در شانزدهمین نشست اخلاق که با موضوع تفسیر نامه 53 نهج‌البلاغه در مسجدالنبی(ص) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مشکلات امروز کشور عدم افزایش بهره‌وری با استفاده از ظرفیت‌ها است و باید بپذیریم که حتی در شرایط تحریم نیز نتوانستیم بهره‌وری را در کشور افزایش دهیم.
وی با اشاره به نامه 53 نهج‌البلاغه با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) در این نامه برای استاندار مصر سه وظیفه عمده را تعریف می‌کند، افزود: دریافت مالیات و ایجاد درآمد پایدار برای نظام، تلاش برای ارتقای فرهنگ و همچنین عمران و آبادانی سه وظیفه عمده خدمتگذاران به مردم است.
ابوترابی‌فرد با بیان اینکه با وضع قانون و مقررات برای اداره شهر باید به دنبال درآمدهای پایدار باشیم، تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت والی مصر در نامه 53 دریافت خراج و تأمین منابع مالی پایدار برای خدمت به مردم است.

مردم باید نتیجه پرداخت عوارض و مالیات خود را در جامعه حس کنند
وی با بیان اینکه امیرالمؤمین علی(ع) به مالک اشتر تأکید می‌کند که مردم باید آثار و نتایج مالیات پرداختی خود را در جامعه مشاهده کنند، بیان کرد: مردم باید به خوبی نتیجه پرداخت عوارض و مالیات خود را در جامعه حس کنند.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارتقاء سطح فرهنگ از ضروریات جامعه به شمار می‌آید، عنوان کرد: باید باور کنیم که به حوزه فرهنگ نه در مدیریت شهری و نه مدیریت کلان توجه مناسبی نکرده‌ایم و این بی‌توجهی در بودجه‌ریزی دیده می شود
وی با اشاره به اینکه در حوزه بودجه‌ریزی، نگاه کشور به عرصه عمرانی بسیار جلوتر از عرصه فرهنگی است، گفت: یکی از دلایل غفلت از حوزه فرهنگ، عدم توجه به مسئولین و مدیران به حوزه فرهنگ در زندگی شخصی و خانوادگی است.
ریشه نزول مسائل اخلاقی در بی‌مهری‌های گذشته به حوزه فرهنگ است
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ریشه نزول مسائل اخلاقی را در بی‌مهری‌های گذشته به حوزه فرهنگ دانست و افزود: خودسازی و اتکاء به خداوند آرامش روحی را برای انسان به ارمغان خواهد آورد.
وی حوزه سوم فعالیت مدیران در حوزه شهری را ارائه خدمات عمرانی و تلاش برای آبادانی شهرها دانست و اظهار کرد: یکی از بهترین بسترها برای ایجاد توسعه در جامعه، استفاده از ظرفیت‌های مردمی، سپردن کار به مردم و ایجا نقش نظارتی برای حکومت است.

نهادینه‌سازی فرهنگ صحیح مدیریت مصرف در جامعه
ابوترابی‌فرد افزایش بهره‌وری را یکی از نیازهای امروز جامعه دانست و تأکید کرد: شوراهای شهر و روستا باید با همکاری و هماهنگی بیشتر با مسئولین استان به دنبال ارتقای بهره‌وری باشند.
وی تلاش برای نهادینه‌سازی فرهنگ صحیح مدیریت مصرف در جامعه را خواستار شد و عنوان کرد: در شرایطی که باید به سمت افزایش بهره‌وری در جامعه حرکت می‌کردیم از این فرهنگ فاصله گرفتیم و می‌بینیم که در اوج تحریم بهره‌وری در کشور ارتقا نیافت.
عضو هیئت حل اختلاف سران قوا در پایان اسراف را یک ناهنجاری مدیریت و اخلاقی برشمرد و ادامه داد: حل مشکلات نیازمند مدیریت مصرف و دوری از اسراف در جامعه است.

captcha