ایمان؛ مهم‌ترین عامل زدوده شدن کینه از دل‌ها
کد خبر: 1388207
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳

ایمان؛ مهم‌ترین عامل زدوده شدن کینه از دل‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: استایار دانشگاه آزاد اسلامی ساری داشتن ایمان را مهم‌ترین عامل زدوده شدن کینه از دل‌ها دانست و اظهار کرد: ایمان بازگشت به فطرت است و شخصیت شخص را بازسازی و به اعتدال رهنمون می‌‌کند.

محمدهادی یدالله‌پور، استایار دانشگاه آزاد اسلامی ساری‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران، با اشاره به معنای واژه بغض، گفت: کینه حالتی نفسانی است که موجب تنفر و بیزاری شخص از چیزی و یا کسی شده و شخص گرایش و میلی به آن پیدا نمی‌کند و از آن پرهیز و دوری می‌کند.

وی افزود: هنگامی‌که انسان غضب کند و از انتقام ناتوان باشد، چاره‌ای ندارد جز این‌که غضب خود را فرو برد که در نتیجه این خشم و غضب به باطن او برمی‌گردد و عقده درونی ایجاد می‌کند و تبدیل به کینه می‌شود و به آن شخص به‌طور دائم و مستمر در قلبش احساس سنگینی می‌کند.

این استادیار دانشگاه اظهار کرد: انسان باید بداند تا زمانی که کینه‌ای در قلب او باشد دائما اندوهناک و غمگین و گرفتار است و در دنیا و آخرت در چنگال بی‌رحم عذاب می‌ماند بنابراین باید در فضیلت رفق و مدارا و عفو بیندیشد.

وی ادامه داد: خداوند در آیه 199 سوره مبارکه اعراف می‌فرماید: «خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِینَ»؛ «با آنها مدارا کن و عذرشان را بپذیر و به نیکی‌ها دعوت نما و از جاهلان روی بگردان‌(و با آنها ستیزه مکن)»

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل‌ اظهار کرد: برای شخصی که کینه دارد بهتر آن است که رابطه‌اش را با شخص مورد کینه به حال نیک قبلی خود حفظ کند و اگر بتواند برای مبارزه با نفس و مخالفت شیطان احسان و نیکی بیشتری به او روا دارد، بسیار نیکو است.

وی بر اساس آیات 42 و 43 سوره مبارکه اعراف، ایمان را  مهم‌ترین عامل زدوده شدن کینه از دل‌ها دانست و بیان کرد: ایمان بازگشت به فطرت است و شخصیت شخص را بازسازی و به اعتدال رهنمون می‌کند.

یدالله‌پور ایام نوروز را ایام مهربانی و بالندگی، نو شدن و همراهی با طبیعت، احساس تولد دوباره، کنار گذاشتن کینه‌ورزی‌ها، کدورت‌ها و بداخلاقی‌ها دانست و از خانواده‌ها خواست اگر احساس کدورت از خانواده‌ای را در خود احساس می‌کنند فرصت مغتنم نوروز برای آشتی‌کنان پیشقدم شوند.

مطالب مرتبط
captcha