تبیین نقش مساجد در حفظ و احیاء ارزش‌های اسلامی
کد خبر: 1329672
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۶
رئیس اوقاف قائن تأکید کرد:

تبیین نقش مساجد در حفظ و احیاء ارزش‌های اسلامی

گروه اجتماعی: قاصری نقش مسجد را در احیاء ارزش‌های اسلامی مهم دانست و گفت: امام جماعت هر چه از علم و اعتماد به‌نفس بیشتری بهره‌مند باشد به‌ همان میزان موجب می‌شود حضور مردم در مسجد بیشتر شود.


حجت‌الاسلام مهدی قاصری، رئیس اداره اوقاف شهرستان قائن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه امروزه تبلیغات در انتقال، ترویج و حتی ایجاد یک فرهنگ در جامعه نقش مهمی دارد، گفت: با توجه به جنبه‌های روانی و احساسی تبلیغات و اثرپذیری و روحیات جوان، به‌نظر می‌رسد با تبلیغات هوشمندانه دینی، بتوان جوانان را در مسیر دینداری و مسجد ثابت قدم نگه داشت.



وی تصریح کرد: انسان در مراحل گوناگون زندگی خویش به الگو نیاز دارد زیرا با افزایش سن و تجربه‌های ذهنی، تقلید به‌صورت آگاهانه صورت می‌گیرد، در این حال، فرد می‌کوشد خود را با شخص یا اشخاصی که افرادی قابل قبول هستند همسان کند و نگرش‌ها و ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی آن فرد یا اشخاص را برای خود سرمشق قرار دهد.                      



رئیس اداره اوقاف شهرستان قائن با تأکید بر اینکه یکی از خواسته‌های اجتماعی جوانان الگوپذیری است، ابراز کرد: هیئت‌ امنا باید شخصیت‌های محبوب جوانان را در سطح شهر شناسایی کرده و آنان را به مسجد دعوت کند تا در جمع نمازگزاران حاضر شوند یا اینکه اگر شخصیت برجسته و توانایی است مراسم سخنرانی برای او تشکیل دهند.



حجت‌الاسلام قاصری با اشاره به اینکه جنبه آموزشی و معرفتی مسجد یکی از مهم­ترین جنبه‌های آن است، اظهار کرد: شبهات فکری و دینی فراوانی در ذهن جوانان نقش بسته است و آنان را به‌دنبال مکان­‌هایی می‌کشاند که به شبهاتشان پاسخ دهد.



وی با اشاره به اینکه با راه‌اندازی گفتمان‌­های دینی در مساجد و دعوت از استادان مجرب می‌توان زمینه‌های حضور جوانان را در مساجد افزایش داد، بیان کرد: این امر موجب افزایش توان تحلیل آنان در مباحث اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی شده و احساس شخصیتشان را جدی­تر می­‌کند، لذا حضور آنان در مساجد پررنگ می‌شود.



تشکیل جلسات گفتمان و مشاوره دینی در مساجد



رئیس اداره اوقاف شهرستان قائن با بیان اینکه مسائل بلوغ، روابط دختر و پسر، ازدواج، تحصیل، بررسی آثار تحصیل و تربیتی نماز، نقش نماز در زندگی زوج‌های جوان و عشق مجازی یا حقیقی از جمله مسائلی است که جوانان با آن رو‌به‌رو هستند، اظهار کرد: نیاز است در مساجد بیش از پیش جلسات گفتمان و مشاوره دینی تشکیل شود و هیئت‌ امنا و امام جماعت با جلسه‌های ویژه‌ای برای جوانان مطالبی را بر اساس نیازها و پیشنهادهای آنان مطرح کنند.



حجت‌الاسلام قاصری با تأکید بر اینکه تشویق یکی از مهم­ترین ابزار تربیتی است که برای برانگیختگی و شکوفاسازی استعدادهای انسان برای رسیدن به کمال قابل بهره‌گیری است، عنوان کرد: برنامه‌های مساجد باید طوری باشد که رغبت مردم را برای حضور در آن بیشتر کند و مرکزی که مردم باید به آن اقبال داشته باشند مسجد است.



وی نقش مسجد را در حفظ و احیاء ارزش‌های اسلامی مهم دانست و اضافه کرد: امام جماعت هر چه از علم، استقلال و اعتماد به‌نفس بیشتری بهره‌مند باشد به‌ همان میزان موجب می‌شود اقبال و حضور مردم در مسجد بیشتر شود.



رئیس اداره اوقاف شهرستان قائن با بیان اینکه کسی نمی‌تواند با مساجد مبارزه کند و مردم باید در این سنگرها حاضر شوند و تنها جایی‌که سبب آدم‌سازی می‌شود مسجد است، متذکر شد: از صدر اسلام تا عصر انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس نقش مسجد بسیار مهم و اساسی بوده و توانسته است محل خوبی برای سازماندهی گروه‌ها و آموزش‌های مختلف در ایام و دوره‌های مختلف باشد.



مساجد؛ یکی از پایه‌های مهم فرهنگ عمومی



حجت‌الاسلام قاصری با بیان اینکه استکبار جهانی از مدت‌ها در تلاش بوده تا نقش مسجد را از زندگی ایرانی ـ اسلامی ما کم‌رنگ کند و باعث دوری جوانان از مسجد و اسلام شود ولی نقشه‌های شوم آنان همیشه با بیداری و بصیرت مردم به شکست منجر شده است، اعلام کرد: یکی از پایه‌های فرهنگ عمومی، مساجد است لذا باید ارتباط مسجد با جوانان، مدیران، بازاریان و اقشار مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد تا پایه‌های سبک زندگی اسلامی را به‌راحتی بتوان بنیان‌گذاری کرد.



وی  ادامه داد: دشمنان انقلاب و اسلام برای دستیابی به اهداف خود تهاجمی گسترده را به فرهنگ و هویت ما برنامه­ریزی و پشتیبانی می‌کنند، متأسفانه اولین قربانیان تهاجم فرهنگى جوانان هستند زیرا آنان سرمایه‌هاى عظیم جامعه­‌اند و مانع تحقق اهداف سلطه جویان می‌باشند.

captcha