دین واحد بشارت همه انبیای الهی است
کد خبر: 4187156
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
امام جمعه گرگان:

دین واحد بشارت همه انبیای الهی است

آیت‌الله نورمفیدی با اشاره به آیه ۱۵ سوره شوری گفت: خدا و راه رسیدن به او یکی بوده و همه پیامبران آورنده یک دین واحد بودند لذا نباید اختلافی بین ادیان به وجود آید.

آیت‌الله سید کاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه استان گلستانبه گزارش ایکنا از گلستان، آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی، نماینده ولی‌ فقیه در گلستان در مراسم هفتگی تفسیر قرآن که شب‌گذشته، 19 آذرماه در مسجد جامع گلشن گرگان برگزار شد، گفت: انسان‌ها با گذر زمان رفتار و کردارشان تغییر می‌کند اما علم خدای متعال ازلی و ابدی بوده و تنها یک دین واحد را توسط پیامبرانش برای همه انسان‌ها نازل کرده است.

نماینده ولی‌ فقیه در گلستان با بیان اینکه ریشه اختلافات بین ادیان هوای نفس است، افزود: اختلافات از هوای نفس نشئت گرفته و پیامبران به دلیل مأموریت از جانب خدا درگیر هوای نفس نبوده‌اند و اختلافات و تفاوت‌ها بین ادیان توسط اهل کتاب و علم به وجود آمد.

امام جمعه گرگان با اشاره به بخشی از آیه 15 سوره مبارکه شوری «وَقُلْ آمَنْتُ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ كِتَابٍ»، «و بگو به هر كتابى كه خدا نازل كرده است ايمان آوردم»، ادامه داد: در این آیه منظور کتاب‌های انجیل و توراتی بوده که خدای متعال بر انبیای قبل پیامبر(ص) نازل گشته نه کتب امروز، زیرا امروزه با وجود تعدد نسخه‌ها موجود از این کتب آسمانی نشانگر آن است که اصل کتاب به تحریف رفته است.

آیت‌الله نورمفیدی با اشاره به بخشی دیگر از آیه 15 سوره شوری که خداوند می‌فرماید: «اللَّهُ رَبُّنَا وَرَبُّكُمْ لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ لَا حُجَّةَ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ اللَّهُ يَجْمَعُ بَيْنَنَا»، «خدا پروردگار ما و پروردگار شماست اعمال ما از آن ما و اعمال شما از آن شماست ميان ما و شما خصومتى نيست‏ خدا ميان ما را جمع مى‌كند»، افزود: خدا و راه رسیدن به او یکی بوده و همه مردم بندگان خدا هستند و از طرفی همه پیامبران آورنده یک دین واحد بودند لذا نباید اختلافی بین ادیان به‌وجود آید.

وی با اشاره به اینکه جنگ شناختی به مراتب سخت‌تر از جنگ نظامی است، اظهار کرد: در جنگ شناختی دشمن شبانه‌روز درصدد تغییر افکار و اندیشه‌های افراد به‌ویژه نسل جوان بوده، لذا «محاجه» در آیات قرآن دو نوع معنا می‌شود، گاهی فرد برای کارهای حق دلیل برهان می‌آورد و گاهی هم برای کارهای باطل.

آیت‌الله نورمفیدی با اشاره به بخشی دیگر از آیه 15 مبارکه سوره شوری، مهمترین مسئله‌ای که انسان با آن رو به رو می‌شود را زندگی بیان کرد و گفت: افرادی که در مورد دین و راه خدا بعد از آنکه ایمان آوردند محاجه می‌کنند، برهان آن‌ها بی‌اساس و باطل بوده، زیرا آنان زندگی را محدود به دنیا می‌بینند در حالی‌که فطرت انسان‎ها و ساختار وجودی انسان الهی است.

وی با اشاره به اینکه کلمه «میزان» در آیه 17 سوره مبارکه شوری به معنای وسیله و سنجش و اندازه است، گفت: بعضی از مفسرین این کلمه را به معنای پیامبر(ص) دانسته‌اند، زیرا پیامبر(ص) تجسم قرآن بوده و هر آنچه در قرآن وجود دارد در پیامبر(ص) تجلی پیدا کرده است و بعضی دیگر میزان را به معنای «قرآن و کتاب آسمانی» دانسته‌اند، لذا هرکس می‌خواهد بداند قدر وی چقدر است باید خود را بر قرآن عرضه کند.

انتهای پیام
captcha