تقوای فکری و اعتقادی از اصول پرهیزکاری است
کد خبر: 4185740
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
رئیس نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه گلستان:

تقوای فکری و اعتقادی از اصول پرهیزکاری است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی با بیان اینکه تقوای فکری و اعتقادی از اصول پرهیزکاری است، گفت: از نظر قرآن، شاخص ارزشمندی انسان به تقواست. در اسلام، نژاد، قومیت، نسبت‌های فامیلی، رنگ پوست، ثروت، ریاست و امثال اینها ملاک ارزشمندی انسان نیست؛ تنها عنصر ارزش‌آفرین تقواست.

حجت الاسلام حسینی رئیس جامعه المصطفی العالمیه گلستانبه گزارش ایکنا از گلستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی، رئیس نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه گلستان در جلسه درس اخلاق طلاب حوزه علمیه که امروز، 13 آذر در سالن قدس جامعه المصطفی العالمیه گلستان برگزار شد، به تبیین مفهوم «برخورداری» از منظر قرآن کریم و روایات اهل‌بیت(ع) اشاره کرد و گفت: قرآن کریم در آیات مختلف تقوا را مقدمه برخورداری می‌داند و پرهیزکاری را به بیان‌های گوناگون به انسان توصیه می‌کند و در آیه 26 سوره اعراف می‌فرماید: «وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْرٌ» (لباس پرهیزگاری بهتر است) و یا در آیه 197 سوره بقره می‌فرماید: «وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى» (زاد و توشه تهیه کنید، که بهترین زاد و توشه، پرهیزکاری است.)

رئیس نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه گلستان تصریح کرد: از بین تمامی شقوق پرهیزکاری، تقوای فکری و اعتقادی مهم‌ترین به شمار می‌رود و بر آدمی است که با پرهیز از معصیت و زدودن زنگاره‌ها و غبارها از جان به مقام تمیز حق از باطل برسد چرا خدای متعال در آیه 29 سوره انفال وعده داده است «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا» (ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر از خدا بپرهیزید، برای شما وسیله‌ای جهت جدا ساختن حق از باطل قرارمی‌دهد روشن‌بینی خاصّی که در پرتو آن، حق را از باطل خواهید شناخت.

وی ادامه داد: آن چیزی که سرمایه انسان را برای رسیدن به حیات به‌ویژه حیات ابدی گره می‌زند، همین تقواست و کسی که تقوا ندارد سرمایه‌ای ندارد و شاید از همین‌جهت است که از نظر قرآن، شاخص ارزشمندی انسان به تقواست. «اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَ اللّهِ اَتقاکُم» یعنی گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست. در اسلام، نژاد، قومیت، نسبت‌های فامیلی، رنگ پوست، ثروت، ریاست و امثال اینها ملاک ارزشمندی انسان نیست؛ تنها عنصر ارزش‌آفرین تقواست.

حجت‌الاسلام حسینی در تبیین این موضوع بیان کرد: سعدی در ابیاتی حقیقت را همچون سرایی آراسته تصویر کرده که هوی و هوس و طمع و آز همچون گرد برخاسته زینت‌های آن سرا و زیبایی‌های آن را پوشانیده‌اند. این بدان معناست که گناه و معصیت توان تمیز حق و باطل را گرفته و انسان را به ورطه هلاک می‌کشاند.

استاد حوزه و دانشگاه در تبیین آثار اجتماعی تقوا اظهار کرد: نزول برکات الهی اولین ثمره اجتماعی پرهیزکاری و خویشتن داری است چرا که خدای متعال در آیه 96 سوره اعراف می‌فرماید: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ» (و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان می‌آوردند و تقوا پیشه می‌کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها می‌گشودیم.)

وی از امدادهای الهی به‌عنوان دیگر ثمره اجتماعی یاد کرد و گفت: استقامت و تقوا، عامل نزول فرشتگان وامدادهاى غيبى است و خداوند این مهم را در آیه 125 سوره آل عمران چنین بیان نموده است که «إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ»؛ اگر استقامت و تقوا پیشه کنید، و دشمن به همین زودی به سراغ شما بیاید، خداوند شما را مدد خواهد داد.

انتهای پیام
captcha