تفقه در دین از ضرورت‌های تحصیل در حوزه علمیه است
کد خبر: 4179349
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۳
رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران گلستان:

تفقه در دین از ضرورت‌های تحصیل در حوزه علمیه است

حسینی واعظ با بیان‌اینکه تفقه در دین از ضرورت‌های تحصیل در حوزه علمیه است، گفت: «جهاد»، علاوه بر جهاد نظامى و مقابله مسلّحانه با دشمن، شامل جهاد علمى و هرگونه تلاش و كوشش مفيد و سازنده براى پيشبرد اهداف اسلامی است، لذا تا جهاد همه جانبه نباشد، كارى از پيش نخواهد رفت.

حسینی واعظ رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه گلستان

به گزارش ایکنا از گلستان، سیده نفیسه حسینی واعظ، رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران گلستان امروز، 10 آبان ماه، در همایش طلیعه حضور در جمع طلاب جدیدالورود مدارس علمیه خواهران گفت: دشمن در جنگ ترکیبی و شناختی جوانان و بانوان را مورد هدف قرار داده، لذا انتخاب حوزه‌های علمیه به عنوان پناهگاه توسط افراد یک سنگر بسیار مناسب برای در امان ماندن از فتنه‌های دسمنان اسلام و بشریت است.

رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران گلستان با اشاره به اینکه هدف اصلی تهذیب و تصحیح خود فرد است، افزود: آمادگی پاسخگویی به شبهات دینی، پاسخ گویی به نیازهای معنوی، تشویق افراد برای تفقه در دین و آماده‌سازی برای سربازی و ظهور امام زمان(عج) از جمله ضرورت‌های تحصیل در حوزه علمیه به شمار می‌روند.

حسینی واعظ تعلیم اسلام ناب محمدی به امت را از وظایف سنگین طلبه‌ها برشمرد و ادامه داد: تفقه در دین، تبلیغ دین و اجرای دین از وظایف طلبه‌ها بوده و ارزش انسان به درک و فهم او است.

رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران گلستان با اشاره بر آیه (وقل رب زدنی علما)، تحصیل علم در اسلام را توقف ناپذیر خواند و اظهار کرد: علم بر سه قسم بوده، علم مفید علمی است که با بصیرت و رشد همراه است، علم مضر، علمی بوده که دانستن آن فایده‌ای بر مترتب نداشته و علم مابین مفید و مضر سومین قسم آن است.

حسینی واعظ یادگیری علومی که نظام جامعه اسلامی برای بقا به آن نیازمند است را واجب کفایی خواند و اظهار کرد: انسان نباید هرگز از فراگیری علم و دانش خسته شود، بلکه باید بداند مسیر علم و معرفت نقطه پایانی ندارد.

وی با اشاره به اهمیت تربیت نفس و خودسازی طلاب، افزود: هرقدر ایمان، عمل، معرفت و اخلاق کامل‌تر باشند، به همان اندازه از مواهب معنوی و مادی بهره می‌برند، لذا عالمان بايد به عنوان الگو راه تهذيب نفس و اصلاح جامعه را به مردم نشان داده و جاهلان نيز با بهره‌گیری از نور عالمان به اصلاح خويش و جامعه خود بپردازند.

این مقام مسئول، قرآن را محور کارها دانست و بیان کرد: قرآن به عنوان کامل‌ترین و جامع ترین کتاب که با تمسک به آن و استخراج نکته‌های آن باید سعی و تلاش کرد و علمی مفید است که با عمل همراه شود.

رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران گلستان با بیان اینکه روحیه جهاد در جامعه است که انقلاب را زنده نگه داشته و جهاد علمی بالاتر از جهاد نظامی دانست و افزود: «جهاد»، علاوه بر جهاد نظامى و مقابله مسلّحانه با دشمن، شامل جهاد علمى و هرگونه تلاش و كوشش مفيد و سازنده براى پيشبرد اهداف اسلامی است، لذا تا جهاد همه جانبه نباشد، كارى از پيش نخواهد رفت.

حسینی واعظ با اشاره به اینکه الان عصر سرعت انتقال اطلاعات است، گفت: همه نبايد به ميدان جهاد بروند و در جامعه‌ای که انتقال و انتشار شبهات و توطئه‌های دشمنان زیاد شده است، بايد برخی احكام اسلام را فرا گرفته و به ديگران آموزش دهند، از این رو جهاد علمی از مقامات شهدا و مجاهدان بالاتر است.

انتهای پیام
captcha