«مختومقلی فراغی» نماد وحدت فرهنگی و هویت اسلامی است
کد خبر: 4136194
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
امام جمعه اهل‌ سنت آق‌قلا:

«مختومقلی فراغی» نماد وحدت فرهنگی و هویت اسلامی است

آخوندعبدالرزاق رهبر با بیان اینکه «مختومقلی فراغی» نماد وحدت فرهنگی و هویت اسلامی است، گفت: شاعر ادیب مختومقلی انسانی بسیار متدین و مذهبی و اهل نصیحت بود و بسیار تأسی به قرآن و اهل‌ بیت(ع) داشت و در بسیاری از ضروریات خود از امام رضا(ع) استمداد کرده بود.

مختومقلی فراغیآخوندعبدالرزاق رهبر، امام جمعه اهل‌ سنت آق‌قلا در گفت‌وگو با ایکنا از گلستان درباره دویست و نودمین سالگرد «مختومقلی فراغی»، گفت: شاعر ادیب مختومقلی انسانی بسیار متدین و مذهبی و اهل‌نصیحت بود و بسیار تأسی به قرآن و اهل‌ بیت(ع) داشت و در بسیاری از ضروریات خود از امام رضا(ع) استمداد کرده بود.

امام جمعه اهل‌ سنت آق‌قلا گفت: اشعاری که مختومقلی فراغی در ارادت به اهل‌بیت عصمت و طهارت‌(ع) سروده است نشان‌دهنده آینده‌نگری ایشان از گذشته تا به امروز بوده لذا هنری که در راستای آموزه‌های دینی و اسلامی یعنی رضای خدا، پیامبر‌(ص) و اهل‌ بیت ایشان باشد، ماندگار خواهد بود.

آخوندرهبر با بیان‌ اینکه توجه به خاندان نبوت نیز از ویژگی‌های بارز کلام و بیان مختومقلی است و نیز مختومقلی بهترین اشعار خود را در وصف حضرت علی(ع) سروده است، گفت: این شاعر فرهیخته عاشق علم بود و برای کسب آن به شهرهایی مثل سمرقند و بخارا و غیره سفر کرد و نزد اساتید بزرگ علم آموخت.

امام جمعه اهل‌ سنت آق‌قلا با بیان‌ اینکه ویژگی دیگری که مختومقلی را به‌عنوان شاعر زمانه‌ها قرار داده این است که شعر فراغی شعر حکمت، اخلاق است، افزود: مختومقلی فراغی می‌تواند به‌عنوان نماد وحدت فرهنگی و هویت اسلامی ایرانی برای توسعه استان گلستان نقش‌آفرین بوده لذا مسئولان هم باید در این رابطه به معرفی این ظرفیت عظیم بیشتر توجه کنند.

آخوند رهبر با اشاره به اینکه مفاخر و مشاهیر تکیه‌گاه و پشتوانه محکم فرهنگی ما هستند و شناسایی ظرفیت‌های آنها ضروری است، گفت: آنچه بیشتر ادیبان و علما و مشاهیر جهان اسلام به ما آموختند این بوده که بیشتر اقدامات آنها براساس مشورت بوده و ریشه این مشورت مبنای قرآنی دارد، لذا جوانان ما می‌توانند با الگو قرار دادن علما و شاعران بزرگ و نامدار ایران درزندگی خود موفق شوند.  

 

 

انتهای پیام
captcha