قیام ۵ آذر گرگان باید در سطح رویدادهای ملی یاد شود
کد خبر: 4102334
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲

قیام ۵ آذر گرگان باید در سطح رویدادهای ملی یاد شود

تاریخ‌نگار و محقق برجسته انقلاب در گلستان گفت: طی چند سال اخیر اقدامات خوبی برای معرفی قیام ۵ آذر گرگان و شناساندن هویت ملی مردم ولایت‌مدار گرگان انجام شده است، اما انتظار می‌رود که قیام 5 آذر گرگان در کنار قیام مردم تبریز، مشهد و قم به‌صورت ملی یاد شود.

قیام 5 آذر گرگانغلامرضا خارکوهی، تاریخ‌نگار و محقق برجسته انقلاب در گلستان در گفت‌وگو با ایکنا از استان درباره واقعه ۵ آذر گرگان اظهار کرد: منشأ واقعه پنج آذر سال 57 گرگان، رویداد 29 آبان در مشهد مقدس و حرم مطهر امام رضا(ع) بود که عمال رژیم شاهنشاهی به مردم بی‌دفاعی که به‌ حرم مطهر پناه برده بودند مسلحانه حمله کردند و تعدادی از مردم را به شهادت رساندند.

وی ادامه داد: این حادثه قلب مردم مذهبی کشور، امام راحل(ره) و مردم مذهبی گلستان را جریحه‌دار ساخت و حضرت امام (ره) هفتمین روز این واقعه را عزای عمومی اعلام کردند.

خارکوهی تصریح کرد: به‌دنبال این فرمان و موضوع، مردم شهر گرگان و دیگر مناطق صبح روز یکشنبه پنجم آذر سال 57 به همراه روحانیون و علما که پیشقراول این نهضت بودند در تجمع اعتراضی در فلکه امامزاده عبدالله(ع) شرکت کردند.

وی اظهارکرد: ماموران رژیم به‌ویژه ماموران شهربانی وقت قبل از آنکه این راهپیمایی از محل تجمع شروع شود، مسیر تظاهرات را به‌صورت مسلحانه بستند و به‌سوی تجمع‌کنندگان شلیک کردند تعداد بسیاری از این مردم بی‌گناه در نخستین لحظات شهید و مجروح شدند.

 تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی با بیان اینکه در پنجم آذرماه سال 57 یک فضای خفقان آور و پلیسی همراه با رعب و وحشت در گرگان ایجاد شده بود، تصریح کرد: ماموران رژیم شاه در این روز حتی به بیمارستان و داروخانه بزرگ شهر نیز رحم نکردند و بسیاری از آمبولانس‌ها را به رگبار می‌بستند و بیش از ۸ هزار گلوله توسط ماموران در آن روز شلیک شده بود.

وی با بیان‌ اینکه قیام خونین ۵ آذرماه ریشه در اعتقادات مردم گرگان دارد، اعتقاداتی که می‌توان آن را مقدمه‌ای برای پیروزی انقلاب دانست، تصریح کرد: این واقعه در سال ۵۷ به علت خفقان شدید رژیم پهلوی و مصادف شدن آن با اعتصاب مطبوعات مهجور از ذهن‌ها دور ماند و بعد از انقلاب توسط نهادهای فرهنگی و نخبگان سیاسی مذهبی در اطلاع‌رسانی‌ این واقعه کوتاهی شد.

خارکوهی تصریح کرد: طی چند سال اخیر اقدامات خوبی برای معرفی قیام ۵ آذر گرگان و شناساندن هویت ملی مردم ولایت مدار گرگان انجام شده است، ولی انتظار می‌رود که قیام 5 آذر گرگان درکنار قیام مردم تبریز و مشهد و قم به صورت ملی یاد شود.

وی با اشاره به اینکه این قیام صرفاً یک قیام سیاسی نیست، بلکه مذهبیون در آن نقش اصلی داشتند، افزود: شهدای این حادثه نخستین شهدای مدافع حرم بودند و انتظار می‌رود از شهدا و جانبازان قیام گرگان در مناسبت‌های مختلف همچون هفته بسیج بیشتر از گذشته یاد شود.

خارکوهی معرفی این رویداد را از اقدامات مهم در آگاهی دهی به نسل جوان دانست و گفت: وظیفه مهم نهاد فرهنگی، سیاسی و مذهبی، روحانیون، دانشگاه‌ها و مدارس انتقال مفاهیم و زنده نگه داشتن یاد و خاطرات شهدا همراه با بازخوانی تاریخ خونین ۵ آذر ۵۷ و ارائه مبارزات و قیام مردم گرگان به نسل جوان است.

این محقق و تاریخ‌نگار وقایع انقلاب با بیان اینکه در این حماسه بزرگ  14 نفر به شهادت رسیدند و ۲۰۰ نفر از مردم مجروح شدند، افزود: این رویداد واقعه‌ای ماندگار در تاریخ است که باید مردم به‌ویژه نسل جوان را با این رویداد بزرگ تاریخی آشنا کرد و چهره رژیم پهلوی را بیش از گذشته آشکار ساخت.

خارکوهی گفت: تاکنون بیش از ۳۰ جلد کتاب در مورد وقایع انقلاب اسلامی و سه جلد کتاب در مورد واقعه گرگان به رشته تحریر در آمده است.

وی، شهیده نرگس قصابان، شهیده صدیقه پروانه، شهید فرامرز ویزواری، شهید جعفر علاالدین، شهید حجت‌الله عباسی، شهید عباس خالداران، شهید نظام الدین نبوی،  شهید حسین مقصودلو، شهید احمد سبطی، شهید ابوالحسن هادی، شهید چنگیز امیرلطیفی، شهید حسینعلی نصیری، شهید سیداسماعیل حسینی، شهید حسین محبی راد را از شهدای ۵ آذر گرگان نام برد که در آن روز تاریخی توسط ماموران به شهادت رسیدند.

انتهای پیام
captcha