عضویت بیش از ۴۲ هزار گلستانی در کتابخانه‌های عمومی
کد خبر: 4099616
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۲

عضویت بیش از ۴۲ هزار گلستانی در کتابخانه‌های عمومی

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گلستان با بیان اینکه بیش از ۷ هزار و ۱۱۲ جلد کتاب در کتابخانه‌های استان موجود است، تصریح کرد: ۴۲ هزار و ۹۱۰ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان هستند.

خوند میرزاعلی مدیر کل کتابخانه های عمومی گلستان

به گزارش ایکنا از گلستان، آخوند عبدالحی میرزاعلی، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گلستان در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز، ۲۲ آبان در سالن جلسات این نهاد فرهنگی برگزار شد،ضمن تبریک فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی گفت: ۲۴ آبان هر سال در تقویم ایران به عنوان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نام گذاری شده که مهم‌ترین علت نامگذاری این روز به خاطر ارزش والای کتابخوانی و رشد فرهنگ کتابخوانی در جامعه است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گلستان تصریح کرد: کتاب یکی از ارزشمندترین میراث‌های انسان به شمار می‌رود که نقش مهمی را در بیداری آحاد جامعه دارد و نقش بی‌بدیلی در انتقال دانش‌ها ایفا می‌کند به همین دلیل مسئولان ذی ربط باید به این عرصه توجه ویژه‌ای داشته باشند.

آخوند میرزاعلی بیان کرد: نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان یک مرجع فرهنگی کارکردهای مختلفی از جمله فرهنگی، آموزشی و اجتماعی دارد که به عنوان یک نهاد خدمتگزار در انتقال مهم ترین کالای فرهنگی جامعه ایفا نقش می کند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گلستان با بیان اینکه نهاد کتابخانه عمومی کشوربعد از مدارس بزرگترین شبکه فرهنگی کشور محسوب می شود، افزود: سه هزار و ۷۲۸ با کتابخانه در کشور وجود دارد و ۷ هزار ۵۰۰ کتابدار و ۲ هزار و ۷۳۵ باب کتابخانه نهادی زیر نظر کتابخانه های عمومی کشور فعالیت می کنند.

آخوند میرزاعلی همچنین به ۸۵۴ باب کتابخانه مشارکتی و ۲۷ هزار باب کتابخانه مستقل و ۱۱۲ باب سالن مطالعه در کشور اشاره کرد و گفت: کشور ایران در منطقه از نظر خدمات کتابخانه و تعدد کتابخانه رتبه اول در منطقه است و در آسیا بعد از چین، ژاپن و هند رتبه برتر  از نظر خدمات فرهنگی  به مردم است.

وی تصریح کرد: استان گلستان از نظر تعداد و سرانه کتابخانه در رتبه ۱۰ کشوری قرار دارد و از ۷۵ کتابخانه در استان ۶۳ کتابخانه نهادی و ۳۵ باب شهری و ۲۸ باب کتابخانه روستایی و ۱۱ باب مشارکتی و یک باب کتابخانه مستقل در بالا جاده کردکوی قرار دارد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گلستان با بیان اینکه بیش از ۷ هزار و ۱۱۲ جلد کتاب در کتابخانه‌های استان موجود است، تصریح کرد: ۴۲ هزار و ۹۱۰ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان هستند که از این تعداد ۱۳ هزارو ۲۲۰ هزار نفر کودکان و ۱۲ هزار و ۷۷۶ هزار نفر نوجوانان و ۸ هزار و ۲۲۱ هزار نفر جوانان هستند.

آخوند میرزاعلی به دیگر فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و گفت: جشنواره کشوری رضوی با همت استانداری گلستان و اداره کل آموزش و پرورش و دیگر مسئولین برگزار شد و توانستیم در سال ۹۹ رتبه ۷ کشوری و در سال ۱۴۰۱ رتبه ۶ کشوری را بدست آوریم و درصدد هستیم که این جشنواره در سال آینده به میزبانی استان گلستان برگزار شود.

آخوند میرزاعلی با بیان اینکه بیش از ۳۷ هزار نفر در جشنواره رضوی شرکت کردند، افزود: این جشنواره مختص اهل بیت و در راستای سیره امام رضا(ع) برگزار شد که ۴ نفر از استان گلستان به صورت ملی و ۱۰ نفر به صورت خانوادگی در این جشنواره حائز رتبه‌های برتر شدند.

وی همچنین به طرح پیک کتابخانه اشاره کرد و گفت: این طرح از اوایل شروع شیوع ویروس کرونا در گلستان کلید خورد و سعی کردیم این تهدید را تبدیل به فرصت کرده و در راستای ترویج فرهنگ کتابخانه گام برداریم به این صورت که کتاب‌های مورد نیاز را با تمام پروتکل‌های بهداشتی از طریق پیک به صورت کاملا رایگان در اختیار شهروندان قرار دادیم.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گلستان با بیان اینکه شهروندان گلستانی در یک سال گذشته ۲۵ جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان هدیه کردند، تصریح کرد: هرچه در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی کار کنیم باز هم کم است، لذا باید همه دستگاه‌های اجرایی و مسئولین در این زمینه گام بردارند که جامعه‌ای همراه با کتاب داشته باشیم.

 

انتهای پیام
captcha