ره‌آورد نشاط کاذب اجتماعی در فرهنگ غرب، هنجارشکنی و افسردگی است
کد خبر: 4043242
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳
یادداشت

ره‌آورد نشاط کاذب اجتماعی در فرهنگ غرب، هنجارشکنی و افسردگی است

نشاط کاذب هرچند در ظاهر، نشاط و شادمانی است؛ اما در باطن، غم و اندوه است و چهره معاد و قیامت آن، سیاه و تاریک و به همراه دستانی خالی و چهره ای پریشان است. ره آورد نشاط کاذب اجتماعی در فرهنگ غرب، هنجارشکنی و افسردگی است.

آیین خرافه پرستی چهارشنبه

همچنان که به روزهای آخر سال نزدیک می‌شویم، دوباره ترس برخورد و روبه‌رو شدن با حوادث و اتفاقات ناگوار ناشی از رسم غلط و غیردینی چهارشنبه سوری مایه نگرانی همگان است. رسمی که خسارت‌های جانی و مالی زیادی به خانواده‌ها و جامعه وارد می‌کند و مایه نگرانی آخرین روزهای سال می‌شود. در این راستا به منظور بررسی جایگاه نشاط و شادی در اسلام و پرداختن به آیین خرافه چهارشنبه سوری مطالبی تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

دین اسلام کاملترین دینی است که به تمامی امور زندگی بشر توجه کرده است، در آموزه‌های دینی به جایگاه و اهمیت شادی در زندگی و علل و آثار آن توجه ویژه‌ای شده است، در سیره زندگی حضرات معصومین(ع)، علما، صلحا و شهدا به وضوح می‌بینیم که خود نیز با چهره‌ای گشاده با مردم برخورد می‌کردند. استاد شهید مطهری در این باره می‌نویسد: «امام علی(ع) همیشه با مردم با چهره بشاش روبه رو می‌شد و می‌فرمود: شادی مؤمن در چهره‌اش و اندوهش در دلش می‌باشد شادی مؤمن، به طاعت پروردگارش و غمش، بر گناه و عصیان است، وقتی انسان پروردگارش را عاشقانه عبادت می‌کند و از پرستش او لذت می‌برد، بر نشاط روحی او می‌افزاید. پس خالصانه و با خشوع کامل، دل و جانش را به آستان حضرت دوست می‌سپارد و از این دیدار شادمان می‌شود.

اسلام مصادیق شادی‌های پایدار و تعالی بخش را کار و تلاش برای کسب روزی حلال، صداقت و معنویت، راز و نیاز عاشقانه، دعا و نیایش با شور و حال، نماز با حضور قلب، گذشت و ایثار، کمک مساکین، نوازش و رسیدگی به یتیمان، سیر کردن گرسنه ای بینوا، دیدار صمیمی و سرکشی از بستگان، گفتگو با دوستان مومن، ابراز عشق و وفاداری به همسر و فرزندان، تفریح سالم و ایجاد سرور در دل‌ها، تعظیم شعائر دینی و. .. معرفی کرده است و در حقیقت اینها طرب و شادی بیشتر و پایدارتری را ایجاد می‌کند.

اما در مقابل شادی‌های پایدار، شادی‌های زوال پذیری را هم داریم که از خوشگذرانی و هیجانات موقت و عوامل ساختگی و فعالیت‌های زیان بار پدید می‌آیند، مانند شادی ناشی از مصرف مواد مخدر، شهوت رانی و خودنمایی، موسیقی‌های مبتذل و..؛ این هیجان‌ها وقتی به اوج می‌رسند، موجب افسردگی و دلتنگی و ناهنجاری می‌گردد چون هرگز شخص در این عرصه رشد و تکامل پیدا نمی‌کند بلکه مرزهای روانی شکسته می‌شود و پس از مدتی از اجتماع و خانواده طرد و سرانجام سرافکنده، منزوی و افسرده می‌شود. این گونه شادی‌ها انسان را به سرعت از درک هستی و علل خلقت و پرستش خداوند متعال و درک حقیقت معاد دور می‌کند.

به عبارتی دیگر، دستورات تربیتی و جهان شمول قرآن به عنوان یگانه معجزه نبی مکرم اسلام(ص)، کامل و جامع و همراه رشد و بسترساز تعالی بشریت است بنابراین، روی آوردن به برخی شادی‌های کاذب که امروز مهم‌ترین خط تولید برنامه شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌ای ایادی استکباری را شامل می‌شود اگرچه در قسمتی از زندگی، به ظاهر باعث شادی و خوشگذرانی زودگذر می‌شوند اما غفلت از وظایف انسانی، دینی، اخلاقی و خانوادگی، اسباب گسستی های اجتماعی و ناراحتی و پریشانی را فراهم می‌کند. از این رو، بیشترین مشکلات اقتصادی و اجتماعی برخی افراد که گاهی در کنار برخی مشکلات اجرایی، ناهنجاری‌های اجتماعی را ایجاد می‌کنند، ناشی از خوشگذرانی های فریبنده و کاذب است.

نشاط کاذب هرچند در ظاهر، نشاط و شادمانی است؛ اما در باطن، غم و اندوه است و چهره معاد و قیامت آن، سیاه و تاریک و به همراه دستانی خالی و چهره ای پریشان است. ره آورد نشاط کاذب اجتماعی در فرهنگ غرب، هنجارشکنی و افسردگی است.

در قرآن کریم این نوع نشاط، هم با واژه «فرح» که مقید به «غیر الحق» شده است در آیه 75 سوره غافر دو کلمه «فرح» و «مرح» در کنار هم بیان شده است تا خط بطلانی به جایگاه شادی در برابر معروفات و شادی‌های کاذب و دروغین باشد. علامه طباطبایی در تبیین این موضوع در این آیه شریفه می‌فرماید که کافران به دلیل احیای باطل خود و از بین بردن حق و کوبیدن آن، فرح و مرح می‌کردند از این رو، عاقبت کار آنان به ضلالت ختم می شود. (طباطبایی، 1364، ج17: 352).

براین اساس چه نیکوست که با توجه به زیست بوم استان و بهره‌مندی از مناطق گردشگری و تفریحی استان، پایان سال را با خرافه هایی چون چهارشنبه سوری به چهارشنبه سوزی و شادی‌های کاذب، تبدیل نکنیم و جان عزیزان خود را به مخاطره نیندازیم امروز امپراطوری رسانه‌ای دشمن تلاش می‌کند که با القاء یاس و ناامیدی در جامعه و ایجاد شبهات، تمدن پوسیده، فرسوده و دروغین خود را با ترویج شادی‌های کاذب و افسار گسیخته، در افکار عمومی با تنفس مصنوعی، زنده نگه دارد که نیازمند هوشیاری و رصد تحرکات دشمن و قوی شدن در تمامی رویکردهای فرهنگی، اجتماعی و ... جهت مقابله با آن و پیمودن صحیح مسیر تعالی و پیشرفت می‌باشد.

یاداشت از حجت‌الاسلام رضا دیلمی، معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی گلستان

انتهای پیام
captcha