کد خبر: 4318813
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۴ - ۱۸:۲۳
یک پژوهشگر دینی تأکید کرد

قیام فاطمی؛ الگوی جاویدان مبارزه با انحراف و دفاع از ولایت

زهرا ترابیان با تأکید بر ایستادگی حضرت زهرا(س) در برابر انحرافات حاکمیت که به شکل رویه قانونی درآمده بود، گفت: قیام حضرت زهرا(س) به بشریت می‌آموزد که حقانیت به قدرت مادی نیست و باید پذیرای هزینه کردن در راه دفاع از حق باشیم.

زهرا ترابیان

زهرا ترابیان، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با ایکنا از گلستان به تبیین ابعاد قیام حضرت فاطمه زهرا(س) پرداخت و آن را تجسم عینی دفاع از نظام امامت به عنوان استمرار رسالت و تفسیر عملی آیه ۵۹ سوره نساء دانست و افزود: سکوت حضرت زهرا(س) به معنای قبول انفکاک «اولی‌الامر» از «رسول» و در نهایت از «الله» بود و بنابراین قیام ایشان یک تذکر الهی سیاسی بود تا به امت هشدار دهد که هدایت منحصر در تبعیت از امام معصوم است.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه بر این اصل قرآنی تأکید داشت که ولایت یک منصب الهی است و با انتخاب مردم تعیین نمیشود و هنگامی که حق ولایت امام علی(ع) که به صراحت در آیه «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ...» تبیین شده بود نادیده گرفته شد ایشان فهمیدند که این تنها یک جابه جایی ساده قدرت نیست، بلکه تحریف یک اصل بنیادین دینی است.

این استاد حوزه و دانشگاه دفاع از فدک را نماد دفاع از ولایت خواند و تصریح کرد: اگر جامعه حق مسلم و الهی اهل بیت را در مالکیت یک قطعه زمین (فدک) به رسمیت نشناسد، چگونه میتواند ولایت گسترده سیاسی، اجتماعی و دینی آنان را بپذیرد؟ فدک تنها یک باغ نبود، بلکه نماد اقتصاد اسلامی بر اساس عدالت و حق‌مداری بود.

ترابیان افزود: پیامبر(ص) با اعطای فدک به حضرت زهرا(س) در عمل میخواستند دو اصل قرآنی را اجرا کنند؛ اول، حق ذی‌القربی و دوم جلوگیری از انباشت ثروت در دست خواص. بنابراین غصب فدک تنها مصادره یک ملک شخصی نبود بلکه نفی سیاست اقتصادی پیامبر(ص) و بازگشت به سنتهای جاهلی تمرکز قدرت و ثروت بود.

وی قیام حضرت زهرا(س) را مصداق نهی از منکر در بالاترین سطح حکومتی دانست و اظهار کرد: وقتی حاکمیت سیاسی به انحراف کشیده میشود و منکر به صورت یک قانون و رویه رسمی درمیآید، مهمترین و سختترین مصداق نهی از منکر پدید می‌آید ایشان با شجاعت در مقابل بزرگترین قدرت زمان خود ایستادند و ثابت کردند که هیچ مصلحت اندیشی نباید مانع از بیان حق شود.

ترابیان در ادامه به صبر حماسی حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: در فرهنگ قرآن، صبر به معنای تسلیم و انفعال نیست و صبر پیامبران در برابر مشرکان، صبر مبارزاتی بود و صبر ایشان نیز از این جنس بود؛ صبری در میدان مبارزه و برای استمرار آن لازم بوده و ایشان در مصیبت از دست دادن پدر صبوری کردند، اما در برابر غصب حق ولایت و انحراف امت، صبر در مقاومت فعال را به نمایش گذاشتند.

این استاد حوزه و دانشگاه حضرت زهرا(س) را تکمیل کننده الگوهای قرآنی زنان مانند آسیه و مریم دانست و خاطرنشان کرد: ایشان نشان دادند که زن مسلمان میتواند در عین بانوی خانه و مادر بودن، یک شخصیت تأثیرگذار در عرصه سیاست، اجتماع و مبارزه حق علیه باطل باشد و این چهره جامع، هرگونه تحجر و انحراف از جایگاه حقیقی زن در اسلام، چه در قالب زن ستیزی و چه در قالب فمینیسم منحط غربی را باطل می‌سازد.

ترابیان در پایان با اشاره به شهادت مظلومانه حضرت زهرا(س) گفت: شهادت ایشان تبلور آیه «بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» است که قیامشان را نمرد، بلکه جاودانه کرد و این واقعه به داستانی تاریخی تبدیل نشد، بلکه به گفتمانی همیشه زنده در فرهنگ شیعه و اسلام ناب تبدیل شد که عزاداری برای ایشان، بازتولید این گفتمان مقاومت و ظلمستیزی است و اشک بر مصیبتهای ایشان، در حقیقت بیعت مجدد با آرمانهای ایشان است.

وی تأکید کرد: قیام حضرت زهرا(س) به بشریت می‌آموزد که حقانیت به عدد و قدرت مادی نیست و باید هزینه دفاع از حق را پذیرا بود و امروز هر گروه و ملتی که در برابر زورگویی مستکبران می‌ایستد، در حقیقت به ندای فاطمی پاسخ میگوید که فرمود: «خداوند عذابم دهد اگر سکوت کنم در حالی که میبینم حقی را تباه می‌سازند».

انتهای پیام
captcha