دانشجویان گلستانی از فواید مناظرات دانشجویی می‌گویند
کد خبر: 4202329
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷

دانشجویان گلستانی از فواید مناظرات دانشجویی می‌گویند

مناظره یک عمل دو طرفه مبتنی بر استدلال برای کشف حقیقت است که مسیر انسان‌ها را از لحاظ کمی و کیفی از طریق صحبت کردن به هم نزدیک می‌کند و در این میان دانشجویان با کسب مهارت‌های لازم می‌توانند در انتقال فرهنگ گفت‌وگو به اقشار و آحاد جامعه تأثیرگذار باشند.

مناظرات دانشجویی از زبان دانشجویان گلستانمناظره در اسلام بستری برای رسیدن به حق و جدال احسن است، بنابراین افراد با صبر و تحمل به شنیدن صحبت‌های مخالف با عقاید خود نشسته و با استفاده از روش‌های علمی و مهارت‌افزایی به گفت‌وگو با یکدیگر می‌پردازند و از آنجا که مناظرات ماهیت علمی و دانشی دارند، دانشگاهیان در این زمینه پرچمدار بوده و دانشجویان همچون قلب جامعه، باید مهارت‌های کسب شده در مناظرات به‌ویژه فرهنگ گفت‌وگو را به اقشار و آحاد جامعه انتقال دهند.

با آغاز مرحله یک هشتم نهایی مسابقات مناظرات دانشجویی دانشگاهیان استان گلستان به میزبانی دانشگاه حکیم جرجانی، در جریان این مناظرات خبرنگار ایکنا از گلستان با شرکت‌کنندگان در ارتباط با هدف و فواید مناظرات گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانیم.

مناظرات؛ محیطی برای شناختن استعدادهای نهفته

مائده صحنه، دانشجوی مشاوره دانشگاه حکیم جرجانی گرگان با بیان اینکه در مناظرات تریبون در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد تا به بیان نظراتشان درباره یک موضوع خاص بپردازند، گفت: موضوعات مطرح شده بیشتر در حوزه سیاست است و اگر مسائل فرهنگی و اجتماعی را دربرمی‌گرفت، جامع‌تر و کارآمدتر می‌شد.

وی با تأکید بر اینکه مناظرات سبب آشنایی افراد با مباحثی خارج از حیطه تخصصی رشته دانشگاهی می‌شود، ادامه داد: حضور در مناظرات علاوه بر به فعلیت بخشیدن استعدادهای نهفته در افراد، تجربه خوبی را با خود به همراه دارد.

مناظرات دانشجویی استان گلستان

مناظرات به آگاهی‌ها عمق می‌بخشد

ابوالفضل رحمانی، دانشجوی رشته ادبیات دانشگاه گلستان با بیان اینکه جامعه دانشگاهی پناهگاه جامعه برای پیدا کردن حقیقت‌هاست، گفت: هدف از مناظره و مباحثه پیدا کردن حقیقت از میان گزاره‌ها و مؤلفه‌های مختلف است و دانشجو بهتر از هر قشر دیگری می‌تواند موفق‌تر و مؤثرتر در این مسیر گام بردارد.

وی با بیان اینکه فرهنگ گفت‌وگو و مباحثه در جامعه کمرنگ شده است، ادامه داد: فضای مجازی انسان‌ها را سطحی‌نگر تربیت می‌کند و وجود مناظرات به انسان و آگاهی وی عمق می‌بخشد تا بتواند از اندیشه‌ها و تفکرات خود به نحو احسن دفاع کند و به‌راحتی و بدون تحقیق هر امری را نپذیرد.

مناظرات اقناع سازی را تقویت می‌کند

علیرضا خراسانی، دانشجوی معلم رشته مشاوره دانشگاه فرهنگیان یک از جذابیت‌های مناظره را اقناع‌سازی دانست و بیان کرد: در مناظرات گفت‌وگوهای چالشی بین دانشجویان اتفاق می‌افتد که در محیطی پویا به بیان دیدگاه‌‌های مثبت و منفی خود درباره آن موضوع می‌پردازند.

وی با بیان اینکه مناظرات به ما آموزش می‌دهد که سعه صدر خود را توسعه ببخشیم، گفت: در مناظرات گروه موافق و مخالف در کنارهم قرار گرفته و شنیدن نظرات مخالف و پایبندی به قوانین تاب‌آوری فرد را در شرایط برخلاف میلش را بالا می‌برد.

مناظرات پویایی ذهن را به همراه دارد

محمدرضا زنگانه، دانشجو‌معلم دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه گفت‌وگو و مناظرات پویایی ذهن را به همراه دارد، بیان کرد: در مناظرات دو گروه با موضع مختلف درباره یک موضوع مشخص نظرات خود را بیان می‎‌کنند که همین امر زوایای مختلف یک موضوع را به ما نشان می‌دهد و ذهن را پویا و فعال می‌کند.

وی با بیان اینکه مناظرات وی را در زندگی فعال‌تر کرده است، گفت: روحیه پژوهشگری را در مسائل مختلف زندگی در من بیدار کرده و این باعث شده تا گرایش‌های مختلف در موضوعات مختلف را درک کنم و بدانم در پس هر موضوعی دنیایی نهفته که از آن بی‌خبرم.

دانشج‌ معلم دانشگاه فرهنگیان سطح مناظرات را مطلوب خواند و افزود: برای مراحل بعدی نیاز است تا دوره‌های متعددی همچون آموزش فن بیان، پژوهشگری و مطالعات گذاشته شود تا رقابت قشنگ‎‌تری رقم زده شود.

وی با بیان اینکه براندازی و مشارکت دو راه برای اصلاح جامعه است، اظهار کرد: براندازان در سال گذشته تمام تلاش خود را به کار بستند و به جواب نرسیدند، بنابراین مشارکت حداکثری و انتخاب درست نتیجه مطلوب را به همراه خواهد داشت.

ناظرات دانشجویان گلستان

جدال احسن از فواید مناظرات است

هدیه لشکر بلوکی، دانشجوی رشته جامعه‌شناسی دانشگاه گلستان با بیان اینکه در مناظرات تیم‌سازی بسیار مهم است، اظهار کرد: همه افراد توانایی صحبت کردن دارند، اما در مناظرات یاد می‌گیری تا با استدلال و استفاده از منابع از نظرات خود دفاع کنی.

وی با بیان اینکه از خودگذشتگی یکی از مزایای کارگروهی است، گفت: در مناظرات افراد صبورتر از قبل عمل کرده و برای به کرسی نشاندن نظرات خود اصرار نمی‌کنند بلکه با استفاده از دلایل علمی با جدال احسن با یکدیگر می‌پردازند.

زهرا جمشیدی‌فر، دانشجوی رشته آمار دانشگاه گلستان با اشاره به اینکه هدف او از شرکت در مناظرات به چالش کشیدن خودش بوده است، بیان کرد: در مناظرات قدرت سخنوری و کارگروهی به چالش کشیده می‌شود و افراد می‌آموزند تا دربرابر هم به‌ جای پرخاشگری به مباحثه بپردازند.

وی ارتقا دانش و آگاهی در برابر مسائل روز جامعه و کشور را یکی از فواید مهم مناظره برشمرد و گفت: در این مسیر شبهه‌هایی که برای خود و اطرافیانم به‌وجود آمد پاسخ داده شد و یا مسیر رسیدن به جواب از منبع درست را فرا گرفتم.

انتهای پیام
captcha