ذاکران به تأثیرگذاری جملات خود در مداحی توجه کنند
کد خبر: 4186566
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳

ذاکران به تأثیرگذاری جملات خود در مداحی توجه کنند

حجت‌السلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد گفت: ایام فاطمیه ریشه و اساس کار بوده و تنها مهمانی خصوصی شیعیان است؛ لذا مداحان باید در هنگام ذکر مصائب اهل‌بیت(ع) به نوع مخاطب و تأثیرگذاری کلام خود توجه ویژه‌ای کنند.

حجت‌اسلام حبیب‌الله فرحزاد، کارشناس برنامه سمت خدابه گزارش ایکنا از گلستان، اجتماع بزرگ فاطمی ویژه مداحان با حضور حجت‌السلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد، کارشناس برنامه سمت خدا، عیسی مهری، رئیس شورای شهر گرگان، کانون مداحان، کانون بسیج مداحان و مجمع الذاکرین به همت اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گرگان روز گذشته، 16 آذرماه در سالن ولایت اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان گلستان در گرگان برگزار شد.

حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد، کارشناس فرهنگی و مذهبی برنامه سمت خدا با اشاره به اینکه عبادت دو نوع است، گفت: گروه اول عبادت‌های طولانی مانند نماز، حج، روزه و ... بوده که آداب و شرایط خاص خودش را دارد و گروه دوم عبادت‌هایی هستند که آداب خاصی نداشته و در همه جهت و همه زمان بدون هیچ شرط و شروطی قابلیت اجرایی دارند.

حجت‌السلام فرحزاد با اشاره به سخن پیامبر(ص) که فرمودند: «بهترین عبادت‌ها کمترین، آسان‌ترین و سبک‌ترین آن‌هاست»، ادامه داد: عبادت‌های طولانی برای افرادی که توانایی آن را دارند مفید است اما گاهی موجب خستگی و غرور می‌شود و خدای متعال اگر بخواهد از فردی راضی و خشنود شود، به کیفیت کار نظر می‌کند نه به طولانی بودن آن، لذا ذاکرین و مداحان از عبادت‌های نوع دوم بیشتر ترویج کنند.

وی خلاصه کتب همه انبیا را ذکر شریف «لا اله الا الله» دانست و افزود: این ذکر بدان معناست که غیر خدا کنار برود و هرآنچه بماند فقط «الله» باشد، به‌عبارتی خودمحوری بشکند وتنها خدامحوری باقی بماند.

این کارشناس قرآنی خدمت‌گزاری در دستگاه اهل‌بیت(ع) را یک خدمت بزرگ دانست و اظهار کرد: افرادی که با مجالس اهل‌بیت سروکار دارند یا مهمان بوده و در مجالس ائمه(ع) شرکت می‌کنند و یا خادم و کارگزار هستند، لذا مداحان و ذاکران بزرگوار باید مراقب باشند که با اخلاص، خود را خرج امام حسین(ع) کرده و غنیمت جمع کن مراسم اهل‌بیت‌( ع) نباشند.

حجت‌السلام فرحزاد با اشاره به اینکه ایام فاطمیه از محرم مهم‌تر است، گفت: فاطمیه ریشه و اساس کار بوده و در واقع تنها مهمانی خصوصی شیعیان است، بنابراین مداحان باید اول سخنان و ذکر مصیبت را برای خودشان پیاده کنند و اگر تأثیرگذاری جملات برایشان مشهود شد، آن را برای دیگران نیز انتشار دهند.

انتهای پیام
captcha