فعالیت‌های کتابخانه فرهنگی میرداماد گرگان تشریح شد
کد خبر: 4182786
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

فعالیت‌های کتابخانه فرهنگی میرداماد گرگان تشریح شد

مسئول مؤسسه فرهنگی میرداماد گرگان به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی به تشریح برنامه و فعالیت‌های این مرکز پرداخت.

کتابخانه فرهنگی میرداماد گرگان

پرستو قوشچی، مسئول کتابخانه فرهنگی میرداماد گرگان در گفت‌‌وگو با ایکنا از گلستان گفت: مؤسسه فرهنگی میرداماد گرگان در سال 1389 زیر نظر آیت الله سیدکاظم نورمفیدی، نماینده ولی‌ فقیه گلستان شروع به فعالیت کرده و علاوه بر اینکه بیشترین فعالیت آن به بخش کتابخانه معطوف بوده در بخش‌هایی همچون مجمع الشعرا، گفتمان دینی، مرکز اسناد، تاریخ شفاهی و... نیز فعالیت دارد.

مسئول کتابخانه فرهنگی میرداماد با اشاره به اینکه این مجموعه 1600 عضو دارای اعتبار دارد، اظهارکرد: عضویت در کتابخانه میرداماد شرایط سنی نداشته و افراد تنها با در دست داشتن مدارک مورد نیاز می‌توانند عضو مجموعه شده و از خدمات آن بهره‌مند شوند و با توجه به مقطع تحصیلی تعداد کتبی که امانت می‌برند، متفاوت خواهد بود.

وی با بیان‌ اینکه بیش از هزار و ۷۰۰ نفر در رده‌های سنی مختلف در عضویت این کتابخانه هستند، افزود: این کتابخانه 18 پایگاه مطالعاتی را از منظر محتوا پوشش داده و از مخزن اصلی، سالن مطالعه مجزا بانوان و آقایان، بخش مرجع، نشریات چاپی، نرم‌افزارهای علمی پژوهشی، نشریات صحافی شده و... تشکیل شده است.

قوشچی بیشترین پراکندگی و تعداد کتاب را در زمینه دینی و تاریخی دانست و بیان کرد: 500 جلد کتاب مذهبی از 3000 جلد کتاب مرجع، بیش از 117 هزار جلد کتاب فارسی و عربی، هزار و ۸۰۰ جلد کتاب لاتین، هزار و 300 جلد کتاب استانی، سه هزار و 900 عنوان کتب الکترونیکی، سه هزار و ۴۰۰ حلقه لوح فشرده، هزار و 600 شماره نشریات فارسی چاپی، هزار و 300 عنوان کتاب صوتی، 3000 جلد کتاب کودک و نوجوان، 500 عنوان مقاله و دوهزار 600 شماره پایان نامه غیرچاپی و... از جمله منابع موجود در این مجموعه هستند.

مسئول کتابخانه فرهنگی میرداماد گرگان به فعالیت‌ها و تدابیر صورت گرفته در هفته کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و افزود: برگزاری پویش «کتاب دستت چی هست؟» در قالب‌های مختلف اعم از فیلم، پادکست، استوری، عکس، کلیپ و... در فضای مجازی، برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع والدین و چالش‌های نوجوانان با همکاری خانه فرهنگ‌های پویش و جوان و مبادله و اهدا کتاب از جمله اقدامات این هفته فرهنگی است.

قوشچی با بیان‌ اینکه «سنت اهدا کتاب» یکی از سنت‌های پسندیده‌ای است که در میان مردم رواج یافته است، ادامه داد: مبادله و اهدای کتاب توسط افراد علاوه بر ثبت اسامی آنان در سامانه، باعث تکمیل شدن منابع کتابخانه‌ها می‌شود، لذا این فرهنگ باید در افراد جامعه نهادینه شود.

وی با اشاره به معماری و ساخت زیبای این مجموعه فرهنگی، گفت: این امر علاوه بر جذابیت بصری، به تعداد استقبال کنندگان افزوده و اگرچه کمبود فضا بزرگترین چالش ما به‌شمار رفته است، باز هم افراد به دلیل تهویه مناسب، نور کافی، فضای زیبا و... با علاقه و اشتیاق فراوان خود را با شرایط موجود وفق می‌دهند.

انتهای پیام
captcha