زیر بنای اصلی جامعه اسلامی در زمان امام صادق(ع) شکل گرفت
کد خبر: 4141293
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) گرگان:

زیر بنای اصلی جامعه اسلامی در زمان امام صادق(ع) شکل گرفت

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) گرگان با بیان اینکه زیربنای اصلی و زیرساخت دقیق برای جامعه اسلامی در زمان امام صادق(ع) شکل گرفت، گفت: سیره علمی امام صادق(ع) باعث شد تا مبانی اصیل اسلام به شکلی عقلانی و منطقی در جامعه گسترش پیدا کند لذا رشد و گسترش مبانی اصیل اسلام ناب زمینه را برای تربیت شاگردان فراهم کرد.

شهادت امام صادق ع

حجت‌الاسلام یوسف رستمانی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) گرگان به مناسبت شهادت امام صادق(ع) در گفت وگو با ایکنا از گلستان با بیان اینکه به امام صادق(ع) رئیس مذهب شیعه معروف است به روایتی از پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و گفت: حضرت محمد (ص) خطاب به حضرت علی(ع)می فرمایند:«إنّ علیّا و شیعتَهُ هُمُ الفائزونَ یومَ القیامةِ؛علی و شیعیان او همان رستگارانِ در روز رستاخیزند.» در همین راستا امام صادق(ع) از یک مقطع مهم زمانی که خلافت بنی‌امیه به بنی‌عباس درک کرد و از آنجایی که بنی‌امیه درگیر جنگ‌های داخلی بود امام از این فرصت حسن استفاده را کرده و به تببین جامعه اسلامی پرداخت.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) گرگان با بیان اینکه زیربنای اصلی و زیرساخت دقیق برای جامعه اسلامی در همین زمان امام صادق(ع) شکل گرفت، گفت: سیره علمی امام صادق(ع) باعث شد تا مبانی اصیل اسلام به شکلی عقلانی و منطقی در جامعه گسترش پیدا کند لذا رشد و گسترش مبانی اصیل اسلام ناب زمینه را برای تربیت شاگردان فراهم کرد.

حجت‌الاسلام رستمانی با بیان اینکه حدود ۴ هزار شاگرد در دوره‌های مختلف از کلاس درس امام صادق(ع) استفاده کردند، افزود: در زمان امام صادق(ع) تربیت و ترویج مفسر و معلم قرآن به شدت فراوان شد و به همین دلیل شناسنامه‌دار شدن هویت اسلامی در زمان امام صادق(ع) نمود عینی پیدا کرد.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) گرگان به آموزش علوم و فنون و آموزش تعالیم اسلامی را از خدمات علمی امام صادق(ع) اشاره کرد وگفت: حقایقی را در جهان آن روز علنی کرد بالاتر از فهم مردم آن روزگار بود. آن آموزه‌ها، سینه به سینه منتقل شد تا بعدها مورد استفاده افکار اندیشمندان در سرتاسر جهان قرار گرفت، لذا رسیدن به فرهنگ و تمدن اسلامی حاصل تلاش‌های خستگی‌ناپذیر امام صادق(ع) است.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) در راستای جهادتبیین، نسبت به مبانی تشیع، مناظرات علمی فراوانی انجام می‌دادند، گفت: آن حضرت زندگی سراسر مبارزه، شور و حماسه‌ای داشت طوری که گاهی برای رشد مکتب تشیع تقیه کرده و گاهی هم در برابر دیگران، خلیفه ستمگری چون منصور دوانیقی را به شدت خوار و خفیف می‌کرد.

انتهای پیام
captcha