اشعار «مختومقلی فراغی» کمک شایانی به احیای زبان و ادبیات ترکمن کرده است
کد خبر: 4138557
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵

اشعار «مختومقلی فراغی» کمک شایانی به احیای زبان و ادبیات ترکمن کرده است

مدیر و مدرس حوزه علمیه ام الابرار آق‌قلا با بیان اينكه مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی و بلند آوازه ترکمن، گنجینه عظیم و پایان ناپذیری از خود برجای گذاشت، گفت: مختومقلی فراغی با خلق شعرهای بی‌بدیل با مضامین مختلف عرفانی، دینی، سیاسی و اجتماعی کمک شایانی به احیای زبان و ادبیات ترکمن کرده است.

مختومقلی فراغی شاعر ترکمن

آسیه میرزاعلی، مدیر و مدرس حوزه علمیه ام الابرار آق‌قلا د گفت وگو با ایکنا از گلستان به مناسبت ۲۹۰ سالگرد سالگرد شاعر اهل ترکمن مختومقلی فراغی با بیان اينكه مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی و بلند آوازه ترکمن، گنجینه عظیم و پایان ناپذیری از خود برجای گذاشت، گفت: مختومقلی فراغی با خلق شعرهای بی‌بدیل با مضامین مختلف عرفانی، دینی، سیاسی و اجتماعی کمک شایانی به احیای زبان و ادبیات ترکمن کرده است.

مدیر مدرسه علوم دینی ام الابرار آق‌قلا با اشاره به اینکه اشعار مختومقلی فراغی نشان‌دهنده اوضاع و احوال زمان خود بوده است، افزود: با بررسی دقیق این اشعار می‌توان به مشکلات و موضوعات اجتماعی و فرهنگی آن دوره واقف شد و از آن برای آینده بهره جست.

میرزاعلی تصریح کرد: نوع دوستی و فضایل اخلاقی در جای جای شعر مختومقلی فراغی موج می‌زند و گنجینه‌ای عظیم از معرفت و معنويت را به یادگار گذاشته، لذا برای بهره‌مند شدن از اشعار این عارف بزرگ می‌توان با ایجاد کلاس‌های آموزشی و فرهنگی از مضامین سرشار معنوی و اخلاقی استفاده کرد.

میرزاعلی بیان کرد: مختومقلی فراغی آیه‌های قرآنی و احادیث را ماهرانه و با ظرافت تمام به شعر در آورده و این منبعی بسیار غنی برای دوستاران شعر و ادبیات ترکمن است ترجمه این اشعار می‌تواند در هدایت و تربیت جامعه و نسل جوان حائز اهمیت باشد.

مدیر مدرسه علوم دینی ام الابرار آق‌قلا گفت: مراسم بزرگداشت و نکوداشت این شاعر و عارف شهیر ترکمن هر ساله با حضور مسئولین و مهمانان داخلی و خارجی و جمع زیادی از علاقه‌مندان به فرهنگ و ادبیات ترکمن در محل آرامگاه این شاعر برگزار می‌شود تا تاریخ این دیار را بیش از پیش به نسل جدید انتقال یابد.

وی گفت: ما باید قدر این اشعار را بدانیم و برای ترویج و آموزش آن همت مضاعف داشته باشیم تا این فرهنگ و هنر غنی را به نسل بعدی انتقال دهیم تا مسير هدایت و سعادت برای آنان هموار باشد.

امسال قرار است علاوه ‌بر برگزاری مراسمات بزرگداشت این شاعر نامی از ۱۵ اردیبهشت در تمام ۱۶ شهرستان استان گلستان برگزار و در ۲۸ اردیبهشت ماه با حضور فرهیختگان و علمای اهل‌سنت در جوار آرامگاه این شاعر متعهد برگزارمی‌شود.

انتهای پیام
captcha