احیای نوغانداری از اهداف توسعه مشاغل خانگی در گلستان است
کد خبر: 4022859
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹

احیای نوغانداری از اهداف توسعه مشاغل خانگی در گلستان است

مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی در گلستان با بیان اينکه احیای نوغانداری در نوکنده از اهداف توسعه مشاغل خانگی در گلستان است، افزود: پرورش کرم ابریشم و تولید فرآورده‌های ابریشمی، می‌تواند در کنار کار اصلی کشاورزان، درآمد جانبی خوبی برای آنان باشد.

مشاغل خانگی در گلستان به گزارش ایکنا از گلستان، مهدی خطیرنامنی، مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در گلستان در جلسه‌ای که در راستای احیای نوغانداری با حضور محمد ابراهیم شربتی، بخشدار نوکنده و خراسانی پیشران کرم ابریشم روز گذشته ۳۰ آذرماه در شهرستان بندرگز برگزار شد، گفت: این نشست در راستای اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی، به منظور احیای نوغانداری به‌عنوان یک میراث کهن فرهنگی و اقتصادی در شهر نوکنده برگزار شد.

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در گلستان گفت: پرورش کرم ابریشم و تولید فرآورده‌های ابریشمی، می‌تواند در کنار کار اصلی کشاورزان، درآمد جانبی خوبی برای آنان باشد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر با رونق صنعت نوغان‌داری، استقبال کشاورزان از این صنعت بیشتر شده است، تصریح کرد: پرورش کرم ابریشم کمتر از ۲ ماه طول می‌ کشد و پس از آن پیله‌ تر ابریشم وارد بازار می‌شود.

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در گلستان افزود: علاوه بر این نوغانداری تامین کننده ماده اولیه برای صنایع بزرگ و خانگی مانند ابریشم کشی و قالیبافی به شمار می‌رود که علاوه بر مزیت‌های اقتصادی، کمکی برای رونق صنایع وابسته است.

محمد ابراهیم شربتی، بخشدار نوکنده نیز در این نشست با مثبت دانستن احیای نوغانداری در نوکنده، آمادگی بخشداری را برای در اختیار قرار دادن زمین‌های بلا استفاده به منظور کشت درخت توت برای تامین غذای کرم ابریشم و هماهنگی با دهیاران برای ترویج آن اعلام کرد.

همچنین، در این نشست خراسانی، از پیشران‌های نوغانداری و ابریشم کشی نیز به بیان معضلات و موانع این کار پرداخت و آمادگی خود را برای همکاری با این طرح اعلام کرد.

 این جلسه در راستای اجرای فاز دوم طرح ملی توسعه مشاغل خانگی که از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی واحد گلستان برگزار شد. طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به کارفرمایی وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی و نظارت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان، همزمان با کل کشور در جهاددانشگاهی استان در حال اجرا است که سهم استان گلستان در این طرح اشتغال برای 2300 نفر از متقاضیان مشاغل خانگی است.

انتهای پیام
captcha