کوتاهی در اجرای مبانی قرآن؛ بزرگترین معضل جامعه اسلامی
کد خبر: 4007419
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
حجت‌الاسلام عالی بیان کرد:

کوتاهی در اجرای مبانی قرآن؛ بزرگترین معضل جامعه اسلامی

یک کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه پیامبر(ص) قرآن را به‌عنوان یک سوغات و ارمغان برای ما هدیه آورد، گفت: متأسفانه عمل نکردن به مبانی قرآن سالهاست در کشور وجود دارد با اینکه جامعه قرآن را قبول داریم ولی هنوز قرآن کتاب زندگی ما نشده است و موفق به تنظیم زندگیمان با معیار و مفاهیم کتاب الهی نشده‌ایم.

ارسالی شنبه//قرآن؛ بالاترین هدیه پیامبر اسلام(ص) به انسان بودبه گزارش ایکنا از گلستان، حجت‌الاسلام مسعود عالی، کارشناس مسائل دینی ‌ در مراسم هفته وحدت که شامگاه گذشته سی‌ام مهرماه در مدرسه امام شاطبی گنبد کاووس‌ برگزار شد، در مورد اوصاف پیامبر(ص) گفت: پیامبر(ص) در همه ادیان فردی ستودنی بود. خداوند در مورد پیامبر(ص) می‌فرماید: «وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ، و تو اخلاق عظیم و برجسته‌ای داری»، وجود پیامبر(ص) جز خداوند کسی را نمی‌شناسد؛ اگر وجود پیامبر(ص) نبود حقایق و اسرار خلقت تا ابد پنهان باقی می‌ماند؛ ایشان توانست اسرار و حقایق را از عالم بالا بگیرد و با بیانی ساده برای بهره‌مندی به دیگران منتقل کند.

وی با  اشاره به روایات که همه انبیا شاگرد پیامبر(ص) هستند‌، افزود: پیامبر(ص) در مقام و مرتبط از همه انبیای الهی بالاتر است نه در عالم دنیا و جسم بلکه در عالم ارواح. چون انبیا قبل از پیامبر(ص) بودند، پیامبر نبی بر انبیا بود و تمام انبیا الهی معرفت و توحید را از پیامبر(ص) یاد گرفتند.

این مبلغ و کارشناس مسائل دینی ادامه داد: خداوند در آیه 2 سوره جمعه می‌فرماید: «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ اوست، آن كس كه در ميان بى‏ سوادان فرستاده‏‌اى از خودشان برانگيخت تا آيات او را بر آنان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت بديشان بياموزد و [آنان] قطعاً پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند.»

عالی به معراج به‌عنوان با عظمت‌ترین دریافت پیامبر(ص) از خداوند اشاره کرد و گفت: باعظمت‌ترین دریافت پیامبر(ص) در معراج قرآن کریم بود و فقط پیامبر(ص) این ظرفیت عظیم را داشت که قرآن بر قلبش نازل شود. پیامبر(ص) قرآن را به‌عنوان یک سوغات و ارمغان برای ما هدیه آورد.

این مبلغ و کارشناس مسائل دینی عمل نکردن به مبانی قرآن را بزرگترین معضل جامعه اسلامی دانست و گفت: متاسفانه این معضل بزرگ سالهاست در کشور ما وجود دارد با اینکه جامعه قرآن را قبول داریم ولی هنوز قرآن کتاب زندگی ما نشده است و نتوانستیم زندگی مان را با معیار و مفاهیم این کتاب الهی تنظیم کنیم.

عالی با بیان اینکه اگر کسی با قرآن مانوس شود خدا محور زندگی‌اش خواهد شد، چون محور قرآن خداست، افزود: وقتی کتب تحریف شده انجیل و تورات را مشاهده کنیم می‌بینیم که انسان محور است و انسان را منشا همه چیز می‌داند چون فرهنگ غرب یک فرهنگ مادی است؛ اومانیسم یعنی انسان محور آن چه سود و منفعت انسان تامین شود محور قرار می‌گیرد ولی در قرآن منشأ همه چیز خداست.

این مبلغ  و کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه نتوانسیم از قرآن آن طور که باید بهره‌مند شویم، تصریح کرد: باید به این باور برسیم که بیشتر مشکلات اقتصادی و اجتماعی ما با تمسک به قرآن قابل حل است و در این زمینه باید فرهنگ‌سازی شود که بتوانیم از معارف بلند آیات قرآنی در جهت پیشبرد اهداف استفاده کنیم.

وی به روایتی از پیامبر(ص) که می‌فرماید خانه‌هایتان را با نور قرآن روشن کنید و خانه‌هایتان را مثل قبرستان‌ها سرد و خاموش قرار ندهید، خواندن قرآن در خانه باعث برکت در رزق‌، گشایش و رحمت برای آن خانه است و آن خانه مثل نور در اهل آسمان می‌درخشد اشاره کرد و گفت: هرگونه ارتباط با قرآن باعث شفاعت قرآن در آخرت می‌شود اگر بخواهیم انبیاء الهی و قرآن در آخرت شفیع ما قرار بگیرند با‌ید به قرآن توجه کنیم و معارف آن را در زندگی به کار ببنیدیم.

انتهای پیام
captcha