2 اثر قرآنی ویژه و تاریخی رونمایی می‌شود
کد خبر: 4206916
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱

2 اثر قرآنی ویژه و تاریخی رونمایی می‌شود

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه از رونمایی دو اثر قرآنی ویژه و منحصر به فرد و تاریخی در روستای المشیر از توابع شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران خبر داد.

محمدحسین رفیعی، عضو هیت علمی جامعه المصطفی العالمیه

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین رفیعی، عضو هیت علمی جامعه المصطفی العالمیه امروز 5 فروردین‌ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در ابتدا ماه مبارک رمضان و سال جدید را خدمت عزیزان تبریک می‌گویم، موضوع این نشست با توجه به ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که ان‌شاءالله در ششم فروردین، از دو اثر ویژه قرآنی در استان مازندران رونمایی خواهد شد.

وی افزود: روستای المشیر از توابع شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران، روستایی است که از 200 سال قبل به این طرف عالمان و فرهیختگان زیادی در خود داشته و نقش دین و مذهب و قرآن کریم در این روستا بسیار پررنگ بوده است. در مطالعاتی که اخیراً انجام داده‌ام برای تاریخ این روستا، دو اثر جالب توجه به کشف شد که بناست در جمع مردم این روستا و روستا‌های همجوار و با حضور مسئولین استانی این دو اثر رونمایی شود. 

استاد جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: اولین اثر؛ کوچک‌ترین قرآن چاپی جهان است که جزئیاتش بعد از رونمایی ارائه می‌شود. ولی آنچه می‌توانم به آن اشاره داشته باشم این است که حدود ۱۲۰ سال پیش این قرآن در کشور مصر در ابعاد بسیار کوچک چاپ شده که بعضا با چشم غیرمسلح خوانده نمی‌شود و شامل کل قرآن‌کریم است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی بیان کرد: دستاورد دوم که قرار است رونمایی شود، قدیمی‌ترین جزوه خطی یافت شده جهان است. منظور از جزوه قرآنی، جزواتی است که در مراسم ختم به صورت سی‌پاره، یا شصت‌پاره توزیع می‌شود. این جزوه سی‌پاره است و حدود ۱۵۰ سال پیش توسط یک خطاط نگارش و توسط یکی از علمای بزرگ روستای المشیر وقف شد است. 

وی اظهار کرد: این جزوه قرآنی از ۱۵۰ سال پیش، حدود ۷۰ الی ۸۰ سال در مراسم و محافل مردم، مورد استفاده قرار گرفته و اکنون این جزوه سالم و 27 جزء آن موجود است.

رفیعی یادآور شد: این دو اثر، ششم فروردین‌ماه در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) در حسینیه گلزار شهدای روستای المشیر با حضور مردم روستا و روستا‌های اطراف و مسئولین و مدیران استانی در کنار برگزاری محفل نورانی قرآن کریم رونمایی می‌شود.

انتهای پیام
captcha