انقلاب اسلامی ایران از نگاه دهه هشتادی‌ها + فیلم
کد خبر: 4198385
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
ایکنا گزارش می‌دهد؛

انقلاب اسلامی ایران از نگاه دهه هشتادی‌ها + فیلم

کتاب‌های تاریخ را ورق می‌زنند، پای روایت بزرگتر‌ها می‌نشینند، فیلم‌ها و مستند‌ها را مرور می‌کنند تا با آنچه وطن دیروز تجربه کرده و امروز به دست آورده بیشتر آشنا شوند، چون آن‌ها نوجوان هستند؛ نوجوانی که نوجهان را می‌سازد.

نشست انقلاب 57 از نگاه دهه هشتادی‌هاروز‌های شکل‌گیری و وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ را تجربه نکرده‌اند، اما امروز در پی سربلندی و استقلال وطن هستند. پا به پای مردم در سال ۵۷ برای آزادی وطن نکوشیدند، اما امروز برای آزاد ماندن سرزمین مادریشان تلاش می‌کنند. تلاشی از جنس شناخت حقایق و تاریخ، علم‌آموزی و کسب معرفت. کتاب‌های تاریخ را ورق می‌زنند، پای روایت بزرگتر‌ها می‌نشینند، فیلم‌ها و مستند‌ها را مرور می‌کنند تا با آنچه وطن دیروز تجربه کرده و امروز به دست آورده بیشتر آشنا شوند، چون آن‌ها نوجوان هستند؛ نوجوانی که نوجهان را می‌سازد. نوجوانی که وطن را مقدس می‌داند و دوست دارد در حفظ کیان و سربلندی خاک مادریش تأثیرگذار باشد؛ درست مثل نوجوانان و جوانان دهه ۵۰ که حماسه آفریدند.

حرف برای گفتن زیاد دارند، اما فقط اهل حرف نیستند، عمل می‌کنند اگر میدان‌دار باشند. میدان می‌خواهند تا بدرخشند و خود را ثابت کنند. درخششی که با آبادی، پیشرفت و استقلال چشم دشمنان ایران را کور و نور دیده هموطنان می‌شود.

خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت رسانه‌ای خود پای صحبت‌های دهه هشتادی‌ها نشسته است تا از نگاه آنان به انقلاب اسلامی ایران و مطالباتشان بشنود. فاطمه عذرا زارعی و زینب سادات حسینی، دانش‌آموزان پایه یازدهم و سبحان پاشازاده و عمران فیوجی از دانش‌آموزان پایه دوازدهم در این میزبانی، میهمان ایکنا شدند. با ما همراه باشید.

ایکنا ـ به نظر شما انقلاب اسلامی ایران در سال 57 چگونه شکل گرفت و چه زمینه‌هایی باعث ایجاد این انقلاب مردمی شد؟

عمران فیوجی، دانش‌آموز پایه دوازدهم: انقلاب اسلامی از سال‌ها قبل با نظریه‌پردازی امام خمینی(ره) و در زمانی که ایشان در تبعید بود، شکل گرفت، اما انقلاب اسلامی یک ثمره دینی در عرصه جهانی دارد. اینکه یکی از شعارهای مردم این بود که «خدایا! خدایا! تا انقلاب مهدی(عج) از نهضت خمینی محافظت بفرما» یعنی این انقلاب یک رویکرد جهانی نسبت به بقای بشریت داشته است و چنانچه دیدگاه انقلاب را در کلام مقام معظم رهبری بررسی کنیم، مشاهده می‌کنیم که این دیدگاه به تمدن‌سازی اشاره می‌کند یعنی انقلاب به تمدن اسلامی اشاره دارد نه صرفاً یک دین الهی برای یک محدوده خاص جغرافیایی. اگر بخواهیم این مسئله را به صورت تمدنی بحث کنیم، این مسئله مستلزم بررسی کلام‌هایی است که قبل از حضرت امام(ره) از سوی ایده‌پردازان اصلی دین که همان معصومان(ع) هستند، بیان شده است؛ چراکه روایات متواتری از معصومان(ع) در رابطه با تحولات جهانی نظیر انقلاب اسلامی ارائه شده است. 

برای مثال امام صادق(ع) می‌فرمایند: «تُرْبَةُ قُم مُقَدَّسَةٌ، وَ أَهْلُها مِنّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ؛ تربت قم مقدس است و مردم قم از مايند و ما هم از آنانيم». این مسئله نشان دهنده روابط تنگاتنگی است که بین شیعیان منطقه قم و امام معصوم(ع) وجود داشته است. این اشاره بیشتر به مسجد جمکران دلالت دارد که امروزه پایگاه منتظران منجی عالم بشریت شده است. تنها کسی که بخواهد جهان را در آینده مدیریت کند، امام زمان(عج) و پایگاه منتظران ایشان نیز شهر قم و مسجد جمکران است. به همین دلیل است که امام زمان(عج) در نامه به شیخ مفید اشاره می‌کنند که کشور ایران شیعه‌خانه ماست. این بدان معناست که کل محوریت عرصه بشریت در دین مبارک اسلام از ایران نشئت می‌گیرد. 

انقلاب اسلامی ایران از نگاه دهه هشتادی‌ها + فیلم

پیش از انقلاب اسلامی حتی در دوران رضا شاه، عزاداری برای ائمه معصومین(ع) به ویژه امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان ممنوع بوده است. انقلاب اسلامی باعث شد تا بتوانیم از اعتقاد راسخ شیعه دفاع کنیم. شیعه دارای دو اعتقاد راسخ برای ایدئولوژی، یعنی گذشت سرخ «قیام سیدالشهدا(ع)» و آینده سبز «قیام امام زمان(عج)» است. به همین دلیل تمدن‌سازی اسلام در سطح جهانی قابل بررسی است. اما اگر بخواهیم این عبارت را دوباره بررسی کنیم که شهر قم و انقلابی که از این شهر نشئت گرفته بود، در چه جایگاهی قرار دارد، باید به سخنرانی‌ها و بیانات امام(ره) که از مسجد و مدرسه فیضیه قم آغاز شد، بپردازیم. اولین سخنرانی امام(ره) در سال 41 در این مدرسه ایراد شد و امام(ره) پس از این سخنرانی قیام خود را آغاز کردند. چنانچه بخواهیم به نقش جوانان و نوجوانان در انقلاب اسلامی بپردازیم، باید بررسی تاریخی دوران انقلاب را در دستور کار قرار دهیم. در همان دوران امام خمینی(ره) در بیانی فرمودند که سربازان من در گهواره‌ها هستند که این عبارت نشان دهنده آن است که جوانان در انقلاب اسلامی و در زمان پیروزی انقلاب نقش کلیدی داشته‌اند. 

امام صادق(ع) در جای دیگر فرمودند: «به راستی بلایا از قم دفع می‌شود. روزگاری خواهد آمد که مردم قم حجت بر دیگر مردمان جهان می‌شوند». از این بیانات می‌توانیم برای دوران دفاع مقدس الهام بگیریم که عده‌ای با یک سری از شعارهایی که منجی عالم را طلب می‌کردند، بر تمام دنیا حجت شدند و در برابر استکبار چند صد ساله جهانی ایستادند. لذا انقلاب اسلامی که ثمره آن فراورده‌های امروزی است، چنین دیدگاهی داشته است. 

ایکنا ـ‌ انقلاب اسلامی ایران چه دستاوردهایی به همراه داشت؟     

سبحان پاشازاده، دانش‌آموز پایه دوازدهم: انقلاب اسلامی یک دگرگونی بزرگ سیاسی و اجتماعی نه تنها در کشور بلکه در دنیا بود که باعث شد تا تمدن 2500 ساله شاهنشاهی که موروثی بود، تغییر کرده و مردمی شود؛ چراکه در دوران پیش از انقلاب اسلامی حکومت از پدر به پسر به ارث می‌رسید و مردم نیز حق مشارکت در حکومت را نداشتند. مشکلات زیادی در دوران پیش از انقلاب وجود داشت که به توفیق الهی و به لطف مردم و مسئولان انقلاب اسلامی، این مشکلات رفع شده است. سیستم آموزشی کشور پیش از انقلاب اسلامی به شدت ضعیف بود و بسیاری از دانش‌آموزان پیش از انقلاب همگی چه در روستا و چه در شهر به دلیل مسائل اقتصادی، آموزشی، ‌فرهنگی و ... نمی‌توانستند بیشتر از مقاطع پنجم و ششم تحصیل کنند. سیستم عدالت ضعیفی در کشور وجود داشت و حدود 40 هزار نظامی آمریکایی در کشور حضور داشتند. زمانی که آمریکایی‌ها هر کاری که می‌خواستند در کشور انجام می‌دادند، عدالتی وجود نداشت و بین ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها در سیستم عدالتی کشور تفاوت وجود داشت. 

انقلاب اسلامی ایران از نگاه دهه هشتادی‌ها + فیلم

در حوزه بانوان نیز مشکلات فراوانی پیش از انقلاب اسلامی وجود داشت. بانوان نقشی در سیاست و حکومت پیش از انقلاب اسلامی نداشتند اما پس از انقلاب اسلامی نقش بانوان در کشور پررنگ شده و بانوان به نمایندگی مجلس و وزارت رسیدند. 40 درصد جمعیت کشور در شهرهای کشور پیش از انقلاب اسلامی زیر خط فقر زندگی می‌کردند و 60 درصد روستائیان نیز همین وضعیت را داشتند. همچنین، حدود 45 درصد مردم کشور پیش از انقلاب اسلامی از سواد و تحصیلات برخوردار بودند. در آن دوران از لحاظ برخورداری مردم از انرژ‌ی فقط پنج شهر کشور از نعمت گاز برخوردار بودند. 

یکی از مشکلات فراوان آن دوران فقدان پزشک در کشور بود که برای جبران این منظور از پزشکان خارجی استفاده می‌شد. اما امروز به لطف انقلاب اسلامی بزرگترین پزشکان و جراحان دنیا، ایرانی هستند و همان کشورهایی که پیش از انقلاب اسلامی به ایران پزشک می‌فرستادند امروز عمل‌های جراحی و درمان بسیاری از مردم خود را توسط پزشکان ایرانی انجام می‌دهند.

زینب سادات حسینی، دانش‌آموز پایه یازدهم: بانوان از صدر اسلام تاکنون نقش مؤثری در میان جامعه و خانواده داشته‌اند. شاید مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی، آزادی بانوان باشد. بانوان پس از انقلاب اسلامی در میان جامعه تأثیرگذار بوده و به راحتی می‌توانند در جامعه و در مسئولیت‌های مختلف حضور داشته باشند. در دوران پهلوی وضعیت بانوان مناسب نبود. در دوران رضاشاه بانوان آزادی نداشتند و زنان معتقد و مؤمن جامعه مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفتند. در زمان محمدرضا شاه نیز فساد کشور را فراگرفته و روحیه اعتقادی جامعه را خدشه‌دار کرده بود. 

در کتابی خواندم که پیش از انقلاب اسلامی یکی از زنان کشور نامه‌ای به مجلس شورای ملی فرستاده و مطرح کرده بود که ما مورد آزار و اذیت هستیم و افسران ارتش ما را لگدکوب و مجبور می‌کنند که چادر را از سر خود برداریم. کسی که دم از آزادی زده و از جامعه خود به عنوان جامعه‌ای بدون مشکل و آزاد یاد می‌کند، باید قشر وسیع مؤمن و معتقد جامعه را نیز در نظر بگیرد. شاه در مصاحبه با یکی از خبرنگاران اروپایی که در مورد زنان از او پرسیده بودند، پاسخ می‌دهد که زنان عملاً هیچ فایده‌ای ندارند و در برابر خبرنگار که این‌گونه به شاه بیان می‌کند که شما همسر خود را جانشین خود کرده‌اید که اگر مشکلی برای شاه پیش آید، کشور را برای حل مشکلات به همسر خود بسپارید، فقط سکوت می‌کند. لذا از دیدگاه خاندان پهلوی زنان بازیچه‌‌ای بودند که هیچ اهمیتی نداشته و به روحیات و نیازهای آن‌ها اهمیتی داده نمی‌شد. انقلاب اسلامی باعث آزادی بانوان شد و تصاویری که از آن دوران به جا مانده نشان می‌دهد که زنان تأثیر زیادی در جامعه و انقلاب داشته‌اند. بانو دباغ، اولین بانویی بود که به صورت مسلح در کنار امام(ره) حاضر شدند و مشاهده می‌کنیم که زنان در انقلاب اسلامی نقش بسیار مؤثری داشته‌اند.  

ایکنا ـ نقش دانش‌آموزان را در وقوع انقلاب اسلامی ایران چگونه دیده‌اید؟ 

فاطمه عذرا زارعی، دانش‌آموز پایه یازدهم: یکی از وقایع تاریخی که به دانش‌آموزان مربوط می‌شود، روز 13 آبان است. موضوع دانش‌آموزان امروز دغدغه بنده و قشر من است. پیش از انقلاب اسلامی کشورهای بیگانه دخالت فراوانی در ایران داشتند به ویژه کشورهای عضو متفقین که در خلال دو جنگ جهانی وارد ایران شده و خسارات فراوانی را به کشور وارد کردند. یکی از ضرباتی که بیگانگان به ویژه آمریکایی‌ها به ایران وارد کردند، تبعید رهبر انقلاب اسلامی بود. اجرای کاپیتولاسیون و ... نیز از دیگر خساراتی بود که از سوی آمریکایی‌ها به ایران وارد شد. این مسئله باعث جوش و خروش دانش‌آموزان شده و ایشان را وارد عرصه‌ای کرد که در برابر استکبار ایستاده و غرور خود را به رخ کشیدند. 

لذا حضور دانش‌آموزان در صحنه به ویژ در روز 13 آبان یکی از ضربات مهلکی بود که به استکبار وارد شد. نوجوانان امروز نیز باید با تأسی به نقش دانش‌آموزان در روز 13 آبان، آن‌ها را الگوی خود قرار داده و در برابر استکبار جهانی ایستادگی کنند. تمامی نوجوانان و جوانان یعنی دانش‌آموزان و دانشجویان باید تحقیق کنند. مقام معظم رهبری در دیدار خود با دانش‌آموزان که روز 10 آبان سال جاری برگزار شد، این‌گونه فرمودند که دانش‌آموزان و دانشجویان ما امروز باید در مسائل مختلف تحقیق داشته باشند. دانش‌آموزان و جوانان باید مسائل انقلاب اسلامی، اهداف و اصل انقلاب، دوران دفاع مقدس، حوادث دهه‌های مختلف، واگرایی‌های دهه 80، دست‌های پشت پرده و ... را مورد بررسی و تحقیق قرار داده و آن‌ها را برای نسل امروز آشکار کنند.

انقلاب اسلامی ایران از نگاه دهه هشتادی‌ها + فیلم

البته این امر با رسانه و فضای مجازی محقق می‌شود. امروز افسران جنگ نرم که نوجوانان هستند باید دست به کار شده و از فضای مجازی برای تبیین اتفاقات انقلاب بهره ببرند. مردم پیش از دوران انقلاب اسلامی با توجه به جنایات آمریکا، شعار «مرگ بر آمریکا» را بر زبان جاری می‌کردند. مقام معظم رهبری می‌فرمایند که شعار «مرگ بر آمریکا» صرفا یک شعار نیست بلکه خط مشی زندگی ماست. لذا نوجوانان و جوانان باید این شعار را خط مشی خود قرار دهند.    

ایکنا ـ به نظر شما دانش‌آموزان امروز برای حفظ و تداوم انقلاب اسلامی و پیشرفت و بالندگی آن چه وظایفی بر عهده دارند؟ 

سبحان پاشازاده، دانش‌آموز پایه دوازدهم: انقلاب اسلامی ایران، انقلابی نیست که به راحتی به دست آمده باشد؛‌ چراکه برای وقوع آن سال‌ها زحمت کشیده شده و هزینه‌ها و خون‌های زیادی داده شده است. نوجوانان و جوانان پیش از انقلاب اسلامی یار و یاور امام(ره) بودند. نوجوانان و دانش‌آموزان پیش از انقلاب اسلامی نقش مؤثری در توزیع اعلامیه‌های انقلابی داشتند. آن‌ها برای طراحی اعلامیه‌ها و توزیع آن‌ها حتی از جیب خود خرج می‌کردند و هزینه زیادی در این راه دادند و همواره در صف اول تظاهرات بودند. 

اما متأسفانه امروز دیدگاه برخی نوجوانان و دانش‌آموزان نسبت به انقلاب اسلامی ضعیف‌ شده است؛ علت آن نیز کم‌کاری برخی مسئولان انقلاب‌نما بوده است. امروز اگر در یک مدرسه با حدود 200 دانش‌آموز صحبت و سؤال شود که در سال 57 چه اتفاقی در کشور رخ داد و چه کسانی برای انقلاب زحمت کشیدند و چه افرادی در این راه به شهادت رسیدند، شاید 180 نفر از آن‌ها چیزی در این رابطه ندانند. اما در خارج از کشور دشمنان انقلاب اسلامی با طرح‌ریزی برنامه‌های فرهنگی مربوط به خود کار را به جایی می‌رسانند که نوجوانان ما را با یک موزیک سرگرم کرده و برنامه‌های فرهنگی خود را به خرد آن‌ها می‌دهند. حال اگر از دانش‌آموزان این مدرسه پرسیده شود که فلان آهنگ را چه کسی خوانده است، شاید تعداد زیادی از آنان نام خواننده این آهنگ را بدانند. این مسئله نشان‌دهنده کم‌کاری مسئولان و فقدان برنامه‌های فرهنگی و آموزشی مناسب در کشور است. چرا امروز نباید قهرمانان ملی خود را به دانش‌آموزان بشناسانیم؟ امروز مقوله سخت‌تر از انقلاب، حفظ انقلاب است. امروز شاید بتوان انقلاب‌ها را به راحتی در نقاط مختلف دنیا ایجاد کرد، اما حفظ و حراست از انقلاب از ایجاد آن دشوارتر است.

موضوع اساسی در این زمینه، حمایت از نوجوانان و دانش‌آموزان است. زمانی که غربی‌ها به حمایت از نوجوانان ما بپردازند و امکانات فراوان در اختیار ایشان قرار دهند؛ درحالی که در داخل کشور خبری از امکانات نیست، مسلماً اغلب نوجوانان به خارج از کشور مهاجرت خواهند کرد. اما زمانی که انقلاب اسلامی از جوانان حمایت کند، آن‌ها در کشور خود می‌مانند و برای انقلاب زحمت می‌کشند تا آن را حفظ کنند. البته فقط امکانات دلیلی بر مهاجرت نیست اما دیدگاه نوجوانان به ویژه دهه هشتادی‌ها تقریباً به این صورت است که در صورت وجود امکانات و ارائه امکانات به ایشان از سوی خارجی‌ها، به فکر مهاجرت هستند. امروز باید برنامه‌ریزی و کار فرهنگی تأثیرگذار انجام دهیم تا انقلابی که برای آن خون دل‌ها خورده شده است را حفظ کنیم. زمانی که بخواهیم آینده کشور را تأمین کنیم، باید با نوجوانان کار کرده و از ایشان حمایت کنیم. دانش‌آموزان دوره انقلاب امروز حافظان اقتصاد و امنیت کشور هستند و دانش‌آموزان امروز نیز مسلما حافظان آینده کشور خواهند بود و باید در حمایت از ایشان کوشا باشیم. 

عمران فیوجی، دانش‌آموز پایه دوازدهم: شاید بتوان گفت که هنوز تمامی آرمان‌هایی که مدنظر انقلاب اسلامی بوده به طور کامل محقق نشده است. امروز باید تاریخی که از انقلاب اسلامی به صورت مکتوب به ما رسیده را به طور ویژه تبیین کنیم و بدانیم که چرا برخی از آرمان‌های انقلاب هنوز به ثمر نرسیده است. شاید حضور نفوذی‌ها در داخل و یا کم‌کاری‌های برخی از مسئولان انقلابی‌نما باعث چنین رخدادی شده است. همین مسائل به تدریج باعث می‌شود تا جوانان نسبت به آینده دلسرد شوند. لذا در گام اول باید مسائلی که سبب دلسردی جوانان می‌شود را رفع کرد. 

در گام دوم مسئله اصلی این است که جوانان در کجا و چگونه می‌توانند از انقلاب خود دفاع کنند. اینکه جوانان چگونه باید از انقلاب خود دفاع کنند، مشخص است اما اینکه به ایشان فضا داده شده و از جوانان حمایت شود، در دستان بزرگترهای انقلاب است که تا چه میزان به جوانان اعتماد دارند. اگر بخواهیم جوان امروزی که قصد حفاظت از انقلاب اسلامی دارد را بررسی کنیم، باید بدانیم که یکی از ابعاد گسترده و وسیع مرتبط با جوانان، مسئله رسانه است. مقام معظم رهبری فرمودند که اگر بنده رهبر انقلاب نبودم، فضایی را که برای فعالیت خود درنظر می‌گرفتم، فعالیت در رسانه بود. ایشان در جای دیگر می‌فرمایند که امروزه ذکر مستحبی بعد از نماز جوانان، فعالیت در فضای مجازی است. لذا فضای مجازی از دید مقام معظم رهبری اهمیت فراوانی دارد. بنابراین، نوجوانان و جوانان که امروزه به عنوان افسر جنگ نرم از ایشان یاد می‌شود، باید بکوشند تا ضمن بالا بردن سطح سواد خود و آگاهی نسبت به مسائل انقلاب، به تبیین مسائل مختلف بپردازند تا بتوانند شبهات موجود در سطح مدارس و در میان نوجوانان را برطرف کنند و سپس، پرتو نگاه انقلاب به بیرون باشند یعنی این نباشد که فقط در میان مذهبی‌ها به تبیین دیگاه انقلاب بپردازند، بلکه گریزی نیز به اقشار مختلف جامعه داشته باشند. 

همه نوجوانان و دانش‌آموزان به صورت نسبی مبانی و دستاوردهای انقلاب را از کودکی در مساجد و پایگاه‌های بسیج شنیده‌اند، اما نیاز امروز ما این است که در کف جامعه حضور داشته و با مردم خاکستری، ارتباط داشته باشیم و به تبیین مسائل مختلف برای آن‌ها بپردازیم. جنس شیشه پاک است و جوان امروزی که دچار مشکلات شده، همین شیشه است که با کم‌کاری‌های داخلی و شبهات و لفاظی‌های دشمنان غافل شده است، لذا می‌توان از آن‌ها نیروی انقلاب ساخت. شهید حاج قاسم سلیمانی در جایی می‌فرمایند که من معاشرت با نوجوانان خاکستری را نسبت به معاشرت با جوان انقلابی بیشتر می‌پسندم. نگاه ایشان به ما این درس را می‌دهد که چگونه باید نسبت به جهاد تبیین عمل کنیم.  

نکته بعدی برای دفاع از انقلاب از سوی نوجوانان و دانش‌آموزان، بحث سرباز انقلاب شدن است، یعنی در کنار جهاد دانش‌آموزان و جوانان در حوزه جنگ نرم، ایشان باید در عرصه جنگ سخت و نظامی نیز حضور داشته باشند. جنگ سختی که فقط با شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» گفتن تمام نمی‌شود. این «مرگ بر اسرائیل» گفتن یعنی مرگ بر تمام استکبار سراسر دنیا که معنای آن این است که ما فقط با آمریکا و اسرائیل مشکل نداریم، بلکه مشکل ما با تمامی مستکبران عالم است. در ابتدای انقلاب ما با فردی به نام صدام مواجه شدیم که یک مستکبر بود. زمانی که عامل استکبار برطرف شد، امروز ما با کشور عراق برادریم. استکباری که امروز وجود دارد، از صدر اسلام بر تارک و گرده ایرانیان نشسته است و مبارزه با آن یک وظیفه دینی است. 

در آیه 54 سوره مبارکه مائده خداوند متعال می‌فرماید: «اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد! هر كس از شما از دين خود برگردد، به زودى خدا گروهى ديگر را مى‌‏آورد كه آنان را دوست مى‌دارد و آنان نيز او را دوست دارند. اينان با مؤمنان فروتن و بر كافران سرفرازند. در راه خدا جهاد مى‌كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمى‌ترسند. اين فضل خداست آن را به هر كه بخواهد مى‌دهد و خدا گشايشگر داناست». در سیر تفسیر این آیه وقتی اصحاب حضرت رسول(ص) خدمت ایشان جمع شده بودند، پیامبر(ص) به شانه پیرمردی که در کنار ایشان نشسته بود زده و فرمودند که این فرد و قومشان همان گروهی هستند که خداوند به ایشان برتری خواهد داد. پیرمردی که کنار پیامبر(ص) نشسته بود، همان سلمان فارسی بود. 

لذا این مسئله یعنی مبارزه با استکبار و ذلیل کردن آن‌ها وظیفه ما ایرانیان است. اینکه استکبارستیزی وظیفه ما شده است را می‌توان از آیه پنجم سوره مبارکه اسرا نیز دریافت. در این آیه شریفه آمده است: «پس آنگاه كه وعده تحقق نخستين آن دو فرا رسد، بندگانى از خود را كه سخت نيرومند هستند بر شما مى‌گماريم تا ميان خانه‌‏هايتان براى قتل و غارت شما به جست‌وجو درآيند و اين تهديد تحقق ‏يافتنى است». امام صادق(ع) در تفسیر این آیه شریفه می‌فرمایند که این قوم اهل قم خواهند بود. در تفسیر این آیه آمده است که قومی که بر بنی‌اسرائیل برتری جسته و آن‌ها را مجازات می‌کند، اهل ایران هستند. در ماجرای حمله طوفان‌الاقصی مشاهده کردیم که یهودیان چگونه از شهرک‌های خود فرار می‌کردند. این مسئله همان حقانیت جبهه انقلاب اسلامی است و این پیام را می‌رساند که این انقلاب حق بوده است اما اینکه حقانیت انقلاب همچنان ادامه داشته باشد، مستلزم دو عامل پرورش نیروهای اصیل و گماردن مسئولان عادل و پاکدست بر مسند امور است. اگر از آرمان‌هایی که نسبت به انقلاب داشتیم، دور شویم، دچار مشکل شده و آن قومی که بنی‌اسرائیل را مجازات می‌کند، نخواهیم بود.  

انقلاب اسلامی ایران از نگاه دهه هشتادی‌ها + فیلم

زینب سادات حسینی، دانش‌آموز پایه یازدهم: بنا به فرموده مقام معظم رهبری، نوجوانان امروز افسران جنگ نرم هستند و این مسئله طبیعتا یک سری مسئولیت‌ها و وظایف را بر عهده این قشر از جامعه می‌گذارد. جنگ امروز جنگ نرم بوده و فضای مجازی نیز همگان را درگیر خود کرده است. لذا دانش‌آموزان و نوجوانان هم‌سن و سال من می‌توانند در این فضا مؤثرتر باشند. بنده و امثال بنده که هنوز به سن انتخابات نرسیده‌ و نمی‌توانیم در انتخابات شرکت کنیم، می‌توانیم با حضور در فضای مجازی و تولید محتواهای جذاب و جوان‌پسند، تأثیر زیادی در جامعه داشته باشیم و زمینه را برای حضور حداکثری جوانان و نوجوانان در انتخابات فراهم کنیم. 

ایکنا ـ انتخابات تا چه حد می‌تواند به دانش‌آموزان در اداره امور جامعه و نقش‌آفرینی آنان در سرنوشت کشور مؤثر باشد؟

فاطمه عذرا زارعی، دانش‌آموز پایه یازدهم: یکی از مهمترین عوامل پایداری انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران، انتخابات است. دو کلمه جمهوری اسلامی نشان دهنده مردم‌سالاری حکومت ایران است. اینکه مردم چگونه می‌توانند در داخل حکومت خود دست داشته باشند، از همین راه انتخابات پیگیری می‌شود. لذا مسئولان و نمایندگان از میان خود مردم برای دولت و مجلس انتخاب می‌شوند. برخی از افراد در جامعه قصد دارند با بروز مشکلات و جلوی چشم قرار دادن این مشکلات در میان مردم، آحاد جامعه را از حضور حداکثری در انتخابات دلسرد کنند که این کار به شدت غلط و نادرست است؛ چراکه به ضرر کشور بوده و باعث شادی دشمنان خواهد شد. یکی از نکات مهم در بحث انتخابات حضور بانوان است. بانوان در خانواده بهترین عنصر برای تبلیغ انتخابات هستند. مقام معظم رهبری نیز در دیدار با بانوان فرمودند که زنان در بیشتر مواقع برای شناسایی یک فرد بهتر ایفای نقش می‌کنند و نکات ریزتری را زیر نظر قرار داده و بررسی می‌کنند. به همین دلیل نقش بانوان در انتخابات بسیار مهم است. 

یکی از مسائل دیگری که در رابطه با انتخابات وجود دارد، نقش مهم و تعیین کننده نوجوانان و جوانان است. نقش نوجوانان در جامعه با رأی آن‌ها مشخص می‌شود. این حق ماست که در انتخابات شرکت کرده و به مسئولان رأی دهیم. اگر جامعه از این حق استفاده نکند، دشمنان از آن بهره خواهند برد. لذا نوجوانان باید از این حق برای کشور خود استفاده کنند، حتی افرادی که انقلاب را قبول ندارند باید برای ایران و عزت ملی و در راه مردم‌سالاری در انتخابات شرکت کنند. جوانان و نوجوانان آینده‌سازان این مرزو بوم هستند و همین نوجوانان هستند که می‌توانند در آینده نه چندان دور مشکلات کشور را برطرف کنند. اگر امروز نیز مشکلاتی در جامعه وجود دارد، جوانان باید با علم‌آموزی و تجربه و آزمون و خطا در راه رفع آن‌ها گام بردارند. 

لذا جوانان باید بهترین انتخاب را در انتخابات داشته باشند تا بهترین افراد در مسند امور قرار گرفته و بتوانند مشکلات جامعه را به نفع جوانان حل و فصل کنند. زمانی که نوجوانان با تحقیق و ارائه نظریه‌های مختلف اشخاصی را برای مسئولیت انتخاب می‌کنند، فرد منتخب حق‌الناسی را بر گردن خود می‌بیند که باید برای مردم به ویژه نوجوانان و جوانان کار کند. همین امر باعث می‌شود که دیکتاتوری در جامعه از بین رفته و مردم‌سالاری جایگزین آن شود. نکته مهم دیگر در رابطه با انتخابات این است که با توجه به آیه شریفه قرآن کریم که می‌فرماید: «فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ؛ در خیر پیشی بگیرید» مردم باید برای عزت ملی، پایداری غیرت ایران و ایرانی در انتخابات شرکت کرده و حضور حداکثری داشته باشند.      

دانش‌آموزان مطالبه‌گر جامعه باید از هر تریبونی که به دست می‌آورند برای مطالبات قشر دانش‌آموزی از مسئولانی که از طرف خود ایشان انتخاب شده‌اند، استفاده کنند. از تمامی مسئولان درخواست داریم تا به دانش‌آموزان جامعه هویت ببخشند و به ایشان عزت دهند. مسئولان باید عرصه را برای آزمون و خطای نوجوانان و دانش‌آموزان باز کنند؛ چراکه همین نیروی فکری و هم‌اندیش قرار است آینده کشور را بسازد. از تمامی نوجوانان و دانش‌آموزان به ویژه دهه هشتادی‌ها درخواست دارم تا با مسئولان هم‌دلی داشته باشند و شعار «هم‌دلی با مسئولان برای ایران» را در دستور کار خود قرار دهند.         

سبحان پاشازاده، دانش‌آموز پایه دوازدهم: از دانش‌آموزان و هم‌سن‌ و سالان خود تقاضا دارم که ناامید نشوند. درست است که مشکلات اقتصادی، فرهنگی و تورم بالایی در کشور وجود دارد و قیمت اجناس بالا رفته و خیلی از کارهایی که دوست داریم در کشور انجام دهیم را نمی‌توانیم اجرا کنیم که این موارد نیز همگی به لطف برخی مسئولان انقلابی‌نما ایجاد شده است، اما نباید ناامید شد. امروز باید با حضور در انتخابات نماینده درستکار را انتخاب کنیم و به دنبال نماینده‌ای نرویم که با تبلیغات فراوان و هزینه‌های زیاد به دنبال رأی آوردن است. از همه دانش‌آموزان خواهش می‌کنم که نماینده‌ای نادرست که کاری برای مردم انجام نمی‌دهد را انتخاب نکنند. همگان باید پای صندوق‌های رأی حاضر شده و به افراد انقلابی و کار درست و کاربلد برای آبادانی میهن و مبارزه با دشمنان رأی دهیم.

در دوران دفاع مقدس جوانان ایران زمین هشت سال با کل دنیا جنگیدند و با اعطای بیش از 200 هزار شهید به اسلام و انقلاب ناامید نشدند. اگر قرار بود در آن زمان ناامید شویم، امروز به اینجا نمی‌رسیدیم. از مسئولان تقاضا دارم کاری نکنند که مردم و جوانان نسبت به نظام و انقلاب بدبین شوند. بسیاری از دانش‌آموزان امروز حتی مسئولان شهرستان و منطقه خود را نمی‌شناسند. زمانی که مسئولان در شهرهای مختلف به درستی عمل نمی‌کنند و عملکرد خوبی ندارند، دید مردم نسبت به انقلاب و نظام مخدوش خواهد شد. پیش از انقلاب مشکلات زیادی در کشور وجود داشت اما امروز ایران اسلامی در بسیاری از موارد حرف اول را دنیا می‌زند و دشمنان حتی نمی‌توانند نگاه چپ به کشور ما داشته باشند، اما مسئولان باید با عملکرد صحیح نسبت به رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی نیز به خوبی اقدام کنند تا مردم بیش از پیش دلگرم شده و در مسیر حق گام بردارند. 

دانش‌آموزان امروز باید دوران پیش از انقلاب اسلامی را مطالعه کرده و به مشکلات مردم در آن زمان واقف شوند. در آن دوران مشکلات زیادی وجود داشت که به لطف انقلاب اسلامی برطرف شده است. امیدواریم مسئولان به خوبی از نوجوانان و جوانان حمایت کنند تا بتوانیم آینده خوبی را برای مردم و جامعه رقم بزنیم. 

عمران فیوجی، دانش‌آموز پایه دوازدهم: امروز باید بدانیم انتخابات پیش رو به چه منظور برگزار شده و نمایندگانی که انتخاب می‌کنیم، چه کاری در مجلس انجام می‌دهند. نمایندگان مجلس وظایف مختلفی دارند که یکی از مهمترین آن‌ها قانون‌گذاری‌هایی است که در کشور انجام می‌دهند. بسیاری از نوجوانان و جوانان هیچ اطلاعی از وظایف مختلف نمایندگان ندارند. جوان امروزی که برای شرکت در انتخابات ترغیب می‌شود، باید بداند کسی که قرار است از سوی مردم انتخاب شود، نماینده ما درون یک نهاد سیاسی است که تأثیر مستقیم در قانون‌گذاری دارد. چنانچه جوانان جامعه و رأی اولی‌ها در انتخابات شرکت نکنند، نمی‌توانند در آینده از نمایندگان برای تصویب قوانین مختلفی که از دید آن‌ها ایراد دارد، گلایه‌مند باشند. 

کسانی که رأی ندهند حق دخالت و اعتراض ندارند اما چنانچه در انتخابات شرکت کنند، می‌توانند از حق خود دفاع کنند و حتی به تصویب قوانین مختلف اعتراض کنند. لذا با دید صحیح می‌توان مشکلات را حل کرد اما دلسردی که از سوی برخی مسئولان انقلابی‌نما در میان نوجوانان ایجاد شده، باعث می‌شود که حتی برخی از ایشان در انتخابات شرکت نکرده و از حق خود نیز دفاع نکنند.

انقلاب اسلامی ایران از نگاه دهه هشتادی‌ها + فیلم           

ایکنا ـ این کلمات چه معنایی را به ذهن شما متبادر می‌کند؟

انقلاب 57 

سبحان پاشازاده: بزرگترین دگرگونی سیاسی و اجتماعی ایران 

عمران فیوجی: شروع ایدئولوژی 

فاطمه عذرا زارعی: مدرسه تبیینی 

زینب سادات حسینی: عزت و آزادی 

 امام خمینی(ره) 

سبحان پاشازاده: مغز متفکر  

عمران فیوجی: ابهت

فاطمه عذرا زارعی: استاد 

زینب سادات حسینی: اقتدار 

دانش‌آموز انقلابی:

سبحان پاشازاده: هستیم و می‌مانیم و پشتیبان انقلاب و ولایتیم

عمران فیوجی: طرد شده

فاطمه عذرا زارعی: نوجوان نوجهان

زینب سادات حسینی: فعال

 
انتهای پیام
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۱۱/۲۱ - ۱۱:۳۱
0
0
حواسمون باشه این دانش آموزان مذهبی هستند ولی دلشون آنقدر پره. حواسمون به نوجوان ها باید باشه. اگه این جماعت هم ناراحت باشند که خیلی اوضاع بد می شه
بصیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۱۱/۲۱ - ۱۳:۵۱
0
0
خداقوت نوجوانان انقلابی آینده ساز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۱۱/۲۱ - ۱۶:۲۵
0
0
نگاهشون جالب بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۱۱/۲۱ - ۱۶:۲۷
0
0
دهه 80ها بیشتر از همه دلشون برای وطن می‌سوزه اما میدون داده نمیشه بهشون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۱۱/۲۱ - ۱۹:۲۲
0
0
طرد شده بهترین واژه در برابر نوجوان انقلابی بود
captcha