استقبال میلیونی دانش‌آموزان از 18 هزار مکتب قرآنی در الجزائر + فیلم
کد خبر: 4145470
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸

استقبال میلیونی دانش‌آموزان از 18 هزار مکتب قرآنی در الجزائر + فیلم

دولت الجزائر در سال‌های اخیر با ارائه امتیازها و امکانات به معلمان و دست‌اندرکاران آموزش قرآنی به اهتمام خانواده‌ها برای فرستادن دانش‌آموزان خود به مدارس و مکاتب قرآنی پاسخ داده است.

به گزارش ایکنا به نقل از العربی الجدید، در سال‌های اخیر، توجه دولت و ملت الجزائر به مدارس و مکاتب قرآنی در این کشور بیشتر شده است.

آمار مسئولین الجزائر حکایت از افزایش استقبال خانواده‌ها از بیش از 18 هزار مدرسه قرآنی در تمامی شهرستان‌ها و استان‌ها دارد، به نحوی که در حال حاضر تعداد قرآن آموزان به حدود یک میلیون نفر رسیده است.

در همه شهرها و روستاهای الجزائر بخصوص در فصل کنونی با فرارسیدن تعطیلات مدارس، تعداد زیادی از خانواده‌ها اهتمام جدی برای فرستادن فرزندانشان به مدارس قرآنی دارند تا در آنجا ضمن یادگیری تجوید قرآن به حفظ جزء یا کل قرآن بپردازند.

خانواده‌های الجزائری معتقدند در دنیای کنونی حضور فرزندانشان در کلاس‌های قرآنی به منظور فراگیری اصول دین و بهره‌مندی و ارتقای فرهنگ دینی خود و دور نگه داشتن آنها از بازی‌های الکترونیک و فضای خراب و انحرافی مجازی  مسئله‌ای ضروری است.

بسیاری از مکاتب قرآنی در الجزائر هنوز در آموزش قرآن بر قرائت جمعی تکیه دارند. در ادامه ویدئویی از این مکاتب را مشاهده می‌کنید.

زين‌الدين بلمهدی، امام جماعت و مدیر مدرسه قرآنی شهر مناصر استان تیبازه الجزائر گفت: این مدارس کودک را به فضای معنوی منتقل می‌کند و تمرکز او را در خواندن قرآن افزایش می‌دهد و با تلاوت مشترک به تحکیم ارتباط بین دانش‌آموزان کمک می‌کند و این روش جمعی میراث کهن در الجزائر به شمار می‌رود و در آموزش حفظ قرآن به کودکان بسیار تأثیرگذار بوده است.

وی بر این باور است که قرائت‌های جمعی در مکاتب قرآنی ضروری است، زیرا قرآن‌آموز با درس گرفتن از اشتباهات در تلفظ صحیح آیات قرآن و تصحیح مخارج حروف مهارت پیدا می‌کند و معمولاً این دوره‌های قرآنی  بین نماز عصر و مغرب و یا حتی برخی روزها بعد از نماز عشاء برگزار می‌شود.

با پیشرفتی که جهان از طریق استفاده روزافزون از فناوری‌های جدید و توسعه ابزارهای تربیتی روبه‌روست، بسیاری از متولیان مدارس قرآنی به دنبال همگامی با این پیشرفت و اتخاذ روش‌های نوین به جای روش‌های سنتی رایج هستند که از جمله آن استفاده از رایانه و تخته وایت برد برای توضیح کلمات و سوره‌های قرآن است.

استقبال میلیونی دانش آموزان از 18 هزار مکتب قرآنی در الجزائر/اماده

وزارت امور دینی و اوقاف الجزائر ضمن تأکید بر نقش مکاتب قرآنی در تربیت و تعلیم کودکان تسهیلات بسیاری را به نفع کمیته‌های مدیریت مساجد، انجمن‌های مسئول مکاتب و مدارس مستقل قرآنی فراهم می‌کند تا مربیان لایق قرآنی را جذب و امکانات و توانمندی‌های لازم برای علاقه‌مند کردن کودکان به قرائت و حفظ قرآن مهیا باشد؛ از همین رو دولت الجزائر برای فارغ‌التحصیلان مؤسسات دولتی و خصوصی دانشگاهی در الجزائر امتیازها و دستمزدی را در نظر گرفتند تا انگیزه‌ای برای حضور آنها حتی در مدارس قرآنی شهرها و روستاهای دورافتاده این کشور باشد.

یوسف بلمهدی، وزیر امود دینی و اوقاف الجزائر در کنفرانسی با عنوان مدرسه قرائات در غرب اسلامی که اخیراً در دانشکده علوم اسلامی امیر عبدالقادر شهر قسنطینه در شرق الجزائر برگزار شده بود، تأکید کرد که تعداد مدارس قرآنی در الجزائر به 18 هزار مدرسه می‌رسد که برخی از آن در مساجد برپا می‌شود؛ علاوه بر اینکه تجار و خیرین هم در تأسیس مدارس قرآنی این کشور سهم بسزایی داشتند.

وی تأکید کرد که بیش از یک میلیون و یکصد هزار دانش‌آموز در این مدارس مشغول آموزش هستند و در پایان سال تحصیلی و فرارسیدن فصل تابستان استقبال از این مدارس بیشتر هم می‌شود.

بنا بر این گزارش، هنوز در برخی روستاهای الجزائر برپایی راهپیمایی برای تجلیل از قرآن‌آموزان به قوت خود باقی است تا با احیای این سنت تعداد بیشتری از کودکان و نوجوانان الجزائری به سمت قرآن جذب شوند.

در پایان این گزارش آمده است: در دوران سختی که الجزائر به‌ویژه در دوران استعمار فرانسه تجربه کرد مدارس و مکاتب قرآنی نقش اساسی در حفظ هویت الجزایری و مقابله با باورهای غلط مذهبی داشته است که برخی از احزاب سعی در ترویج آن داشتند.

انتهای پیام
captcha