فعالیت‌های قرآنی محدود به یک قشر خاص نشود
کد خبر: 4145438
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
در نشست تخصصی ایکنا مطرح شد؛

فعالیت‌های قرآنی محدود به یک قشر خاص نشود

در نشست «بررسی مسائل و مشکلات مؤسسات قرآنی و راهکارهایی برای ارتقای جایگاه قرآنی» که به میزبانی ایکنای یزد برگزار شد، با اشاره به ضعف اطلاع‌رسانی و تبلیغات در حوزه قرآن و عترت و محدود شدن فعالیت‌های قرآنی به یک قشر خاص بر ایجاد شبکه‌ای منسجم و همدل تأکید شد.

نشست بررسی مسائل و مشکلات مؤسسات قرآنی در ایکنا یزدنشست «بررسی مسائل و مشکلات مؤسسات قرآنی و راهکارهایی برای ارتقای جایگاه قرآنی» با حضور حجت‌الاسلام علی‌محمد رضایی، مسئول امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد، حجت‌الاسلام محمود میرجلیلی مسئول امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه، سیدمحمدرضا نجم‌الهدی مسئول امور قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم میرزازاده مدیرعامل مؤسسه قاریان و حافظان استان یزد، حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهریان مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان یزد، اکرم شعبانی‌زاده مدیرعامل مؤسسه نورالظاهر، اعظم خیری مدیرعامل مؤسسه نور هدایت یزد و همچنین سیدمیلاد اوصیا مدیر شعب استانی ایکنا و به میزبانی ایکنای یزد برگزار شد.

سیدمیلاد اوصیا، مدیر شعب استانی ایکنا در این نشست گفت: دوره‌های مختلفی در راستای توانمندسازی مؤسسات قرآنی از سوی نهادهای مرتبط برگزار شده و بخشی از پیش نیازهای اولیه مطرح و رفع شده است اما به نظر می‌رسد عواملی وجود دارد که گره‌های ذهنی را در این قشر ایجاد کرده و لذا اگر مدیران و جامعه قرآنی به آن بپردازند، بخشی از مشکلات حل خواهد شد.


بیشتر بخوانید:


وی با اشاره به اینکه طبق آمارهای اعلام شده،‌ جمعیت زیادی متشکل از موسسات قرآنی،‌ دارالقرآن‌های آموزش و پرورش،‌ خانه‌های قرآن و ... وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت عظیم برای شبکه‌سازی قرآنی بهره جست افزود: اگر اتحاد و همدلی بین جامعه و فعالان قرآنی شکل گیرد، شاهد تقویت فعالیت‌ها در این حوزه خواهیم بود زیرا مردم با اشتیاق بسیاری از این گونه فعالیت‌ها استقبال می‌کنند اما ارتباط نظام‌مند و منسجم شکل نمی‌گیرد.

سید میلاد اوصیا، مدیر شعب استانی ایکنا

مدیر شعب استانی ایکنا با تأکید بر بهره‌مندی از ظرفیت خیران در حوزه قرآن و عترت بیان کرد: خیران بسیاری وجود دارند که می‌توان از این ظرفیت برای فعالیت‌های قرآنی بهره برد که ارتباط و اطلاع‌رسانی مؤثر شرط جذب این خیران است.  

سامانه‌ای جامع از فعالیت‌های قرآنی طراحی شود

حجت‌الاسلام علی‌محمد رضایی، مسئول اداره قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان یزد نیز در این نشست گفت: آنچه مهم است نگاه مدیران در سطح کشور است که تا حدودی می‌تواند نسبت به رفع مشکلات در حوزه قرآن کمک کند. متأسفانه نگاه مدیران فرهنگی در سطح کشور به فعالیت‌های قرآنی نسبت به سایر برنامه‌های فرهنگی کمرنگ است و به نظر می‌رسد مسائل قرآنی برای آنها مهم نیست و برای آن وقت‌ نمی‌گذارند.

وی با اشاره به ضعف اطلاع‌رسانی و تبلیغات بیان کرد: مردم مشتاق هستند و اگر تبلیغات به شکلی باشد مؤسسات را معرفی و یا مؤسسات بهتر بتوانند خود را معرفی کنند، دیگر لازم نیست از ابزارهای تبلیغی از جمله بنر و ... بهره برد و می‌توان نقش خانه به خانه را ایفا و تبلیغات را تا حدودی انجام داد.

رضایی بر طراحی سامانه‌ای در راستای فعالیت‌های قرآنی تأکید کرد و افزود: سامانه‌ای در استان باید طراحی شود تا تمام اطلاعات کامل و جامع از فعالیت‌های قرآنی، فعالان قرآنی و ... را شامل شود و مردم بتوانند به آن مراجعه و اطلاعات را دریافت کنند.

علی محمد رضایی، امور قرآنی تبلیغات اسلامی یزد

مسئول امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد با اشاره به فعالیت 65 مؤسسه، 110 خانه قرآن و 1200 جلسه خانگی قرآن در این استان، بر توزیع عادلانه بودجه‌های قرآنی تأکید کرد و ادامه داد: بودجه‌های قرآنی باید به نحوی توزیع شود که کفاف فعالیت‌ها را بدهد.

عدم تشکیل جلسات شورای توسعه قرآنی از دیگر مواردی بود که وی به آن اشاره کرد و در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مؤسسات باید علاوه بر آموزش قرآن، در زمینه رفتار و اخلاق قرآنی فرد نیز برنامه داشته باشند و فرد با حضور در مؤسسات قرآنی در رفتار و گفتار نیز تحت تأثیر قرار گیرد و لذا تنها نباید به آموزش اکتفا کرد.

اهمیت تلاوت قرآن در جامعه فرهنگسازی شود

کاظم میرزازاده، مدیرعامل مؤسسه قاریان و حافظان استان یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه مؤسسات باید علاوه بر آموزش حفظ به برنامه‌های جانبی از جمله تجوید، تفسیر، صو ت و لحن نیز توجه داشته باشند، گفت: فردی که برای حفظ وارد مؤسسه‌ای می‌شود، تنها به آموزش حفظ اکتفا می‌شود و به موارد دیگر کمتر توجه می‌شود و لذا آموزش‌ها باید جامع باشد.

میرزازاده که از 8 سالگی وارد فعالیت‌های قرآنی شده و جلسه قرآنی وی نیز از سال 63 تشکیل و هنوز پابرجاست، معتقد است افرادی که در زمینه حفظ وارد می‌شوند، باید از آموزش‌های جامع بهره‌مند شوند که متأسفانه اکنون در مؤسسات مدنظر نیست.

کاظم میرزازاده، مدیرعامل مؤسسه قاریان و حافظان استان یزد

وی بر اخلاق و تربیت قرآنی افراد نیز تأکید کرد و گفت: افرادی که وارد عرصه قرآنی می‌شوند، باید متخلق به اخلاق قرآنی باشند و البته این در مؤسسات نیز باید به جد مدنظر باشد.

مدیرعامل مؤسسه قاریان و حافظان استان یزد با اشاره به اهمیت تلاوت قرآن افزود: باید فرهنگی ایجاد شود تا تلاوت قرآن و اهمیت آن در خانواده‌ها مدنظر باشد. یکی از مشکلاتی که هم‌اکنون در جامعه قرآنی وجود دارد، نبود نقش مؤثر روابط عمومی‌ها به‌ویژه در مؤسسات است که اگر این نقش پررنگ شود، قطعاً فعالیت‌ها پررنگتر می‌شود.

از عامه مردم بازمانده‌ایم 

سیدمحمدرضا نجم‌الهدی، مسئول اداره قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این نشست گفت: در فرهنگ دینی و ایرانیان قرآن این گونه جایگاه داشته که مردم روخوانی قرآن را فرا گرفته و در جلسات ختم قرآن در ماه رمضان تلاوت می‌کردند و نگاه مردم به جلسات فنی قرآن همین است که پرورش قاری شده و تعدادی در مسابقات شرکت کرده و رتبه کسب کنند. مؤسسات نیز ایجاد شدند تا با کارکردی نو و روش‌های نوین آموزش، به تربیت حفاظ و قاری اقدام کنند اما به عنوان ضرورت به آن نگاه نمی‌شود.

وی ادامه داد: فعالیت‌هایی که انجام شده و می‌شود به قشر خاصی محدود شده و از عامه مردم باز مانده‌ایم و لذا برای جذب عامه مردم باید اقدام اساسی صورت گیرد و تمهیداتی اندیشیده شود.

سید محمدرضا نجم‌الهدی، مسئول قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان یزد

نجم‌الهدی با اشاره به اینکه مؤسسه باید به لحاظ تجهیزات مادی، نیروی انسانی و مدیریتی توانمند شود، افزود: بخشی از جذب عامه مردم در این مرحله محقق می‌شود اما به لحاظ کم‌توانی اقتصادی، یا نیروی انسانی یا مدیریتی مؤسسات این اتفاق نمی‌افتد و جذب عامه مردم صورت نمی‌گیرد.

مسئول امور قرآنی و عترت اداره کل ارشاد استان یزد با اشاره به عدم تشکیل شورای توسعه قرآنی در استان بیان کرد: شورای توسعه قرآنی متشکل از دستگاه‌های متعدد و بر اساس تصمیم گرفته شده، با شورای فرهنگ عمومی ادغام شد و اولین استان هم یزد بود. در قالب این شورا باید دستور کار قابل اجرا در شورای فرهنگ عمومی استان تصمیم‌سازی و فنی شود و در این جلسه تصویب و به دستگاه‌ها برای اجرا ابلاغ شود. اما باید فعالیت‌ها برای عامه مردم مطرح شود.   

وی بر ارتباط‌گیری و اتصال مجموعه‌ها در حوزه قرآن و عترت تأکید کرد و گفت: حلقات مردمی و شبه دولتی باید قدرت ارتباط گیری و اتصال مجموعه‌ها را داشته باشند و تصمیم‌سازی کرده و مصوبه گرفته و به خوبی اجرایی کنند. البته در بخش رسانه نیز باید بیش از پیش شاهد ارتقا و تقویت آن باشیم تا بتواند به خوبی اخبار را پوشش دهد و لذا حلقه اطلا‌ع‌رسانی باید تقویت شود و مطالبه‌گری‌های فنی آموزش داده شود.

اعظم خیری، مدیر عامل مؤسسه نور هدایت آزادشهر یزد

اعظم خیری، مدیر عامل مؤسسه نور هدایت آزادشهر یزد نیز در این نشست گفت: این مؤسسه از سال 1388 به‌طور غیررسمی و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آغاز به کار کرد و از سال 1391 با دریافت مجوز در منطقه آزادشهر یزد در زمینه‌های مختلف قرآنی ارائه خدمت می‌کند.

وی ادامه داد: مشکل اکثر مؤسسات فضای اجاره‌ای است که دغدغه اجاره‌نشینی و جابجایی دارالقرآن را دارند و متأسفانه در این جابجایی‌ها ریزش قرآن‌آموز به وجود می‌آید و تا مجدد بر اساس تبلیغات، فعال شوند، مجدد باید جابجایی صورت گیرد.

خیری در پایان پیشنهاد داد: اوقاف وقف‌های قرآنی و فضاهای مناسب وقفی را در اختیار مؤسسات قرار دهد تا دغدغه ذهنی این قشر در حوزه اجازه‌نشینی رفع شود.

اعظم‌السادات میرجلیلی، دبیر ایکنا یزد

انتهای پیام
captcha