معماری قم با روح و جایگاه حرم بانوی کرامت سازگار باشد
کد خبر: 4145350
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
آیت‌الله اعرافی:

معماری قم با روح و جایگاه حرم بانوی کرامت سازگار باشد

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه مسئولان قم بیش از آنچه امروز انجام می‌دهند باید در ارتباط با حرم انجام دهند، گفت: در طرح‌های شهری بیش از این باید حرم و حوزه دیده شود؛ اتفاقاتی که پیرامون حرم رخ می‌دهد توسط مسئولان نیاز به بازنگری دارد، زیرا حرم و فیضیه کانون قم، ایران و جهان اسلام هستند و دسترسی به این کانون‌ها باید آسان باشد، خدمات روان‌تر باشد و شهرسازی و معماری باید با روح حرم سازگار باشد.

آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشوربه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی احمدی، معاون فرهنگی حرم مطهر بانوی کرامت که روز گذشته، 11 خردادماه در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه انجام شد، با تبریک دهه کرامت و گرامیداشت یاد شهدای ۱۵ خرداد و امام خمینی(ره) اظهار کرد: بنده به‌عنوان طلبه حوزه و یک شهروند قمی از آیت‌الله سعیدی و تمام خادمانی که در خدمت‌های شایسته حرم مطهر بانوی کرامت به زائران فعالیت می‌کنند، تشکر می‌کنم.

وی با سپاس از مردمی که حرم بانوی کرامت را مانند نگینی در بر گرفته‌اند، خدمات فرهنگی حرم را مطلوب توصیف کرد و گفت: حرم مطهر حضرت معصومه(س) و شهر مقدس قم یک جایگاه رفیع بین‌المللی دارد و نماد بین‌المللی ایران، اسلام و تشیع است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه در کشور صربستان مرکزی به نام مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی قم تأسیس شده است، گفت: نام قم یک شعاع وسیع بین‌المللی دارد و این در پرتو حضرت معصومه(س) و حوزه‌ای که در شعاع ایشان شکل گرفته و شکوفا شده و در پرتو انقلاب اسلامی و امامی که بر آمده از این شهر و حرم و فیضیه است شکل گرفته است.

وی با تأکید بر شکوفاتر شدن جایگاه و نقش بین‌المللی حرم حضرت معصومه(س) اظهار کرد: این رویکرد باید روز به روز تقویت شود و یک سند و برنامه داشته باشد به این صورت که یک پیوست و افق بین‌المللی در همه برنامه‌های حرم باید در نظر قرار گیرد.

اعرافی با اشاره به درآمیختگی حرم حضرت معصومه(س) با حوزه و علوم و معارف اسلامی گفت: درآمیختگی حرم مطهر حضرت معصومه(س) با علوم و معارف اسلامی در حد حرم امیرالمؤمنین(ع) در نجف اشرف است و این ویژگی عمیق و بنیادی وجه متمایز کننده قم و این امامزاده نسبت به سایر شهر‌ها و امامزادگان است، بنابراین باید تعامل، ارتباط، دادوستد و هم‌افزایی نهاد حوزه و نهاد حرم عمیق، مدون و مضبوط شود.

وی با بیان اینکه حضرت معصومه(س) به دلیل بانو بودن نمادی از نگاه اسلام به زن هستند، افزود: حضرت معصومه(س) بعد از حضرت زهرا(س) و همدوش با زینب کبری(س) از بانوان تراز اول جهان اسلام هستند که شناخته شده و معیار برای زنان امروز جامعه ما هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه حضرت معصومه(س) می‌تواند آیینه‌ای باشد که در آن نگاه اسلام به زن و خانواده منعکس شده است، اظهار کرد: نگاه مترقی اسلام به زن و دختر در حضرت معصومه(س) جلوه‌گر است و ما باید به‌گونه‌ای این نگاه را عرضه کنیم که در دنیا مطالبه‌گر باشیم که این راه درست است و راهی که غربی‌ها رفته‌اند غلط است.

وی با تأکید بر لزوم اتصال حرم کریمه اهل بیت(ع) با مردم قم گفت: ما برای مردم قم باید احترام و ارزش قائل باشیم، زیرا این مردم بودند که این حرم را به این جایگاه رساندند و در دامن خود حوزه را پرورش دادند؛ فرهنگ، درک و آگاهی مردم ایران بود که در دل خود تشیع را پذیرفتند و حرم‌ها و امامزادگان را آباد کردند، بنابراین خدمتگزاری به مدرم و تعامل با مردم باید مدنظر باشد.

اعرافی با بیان اینکه مسئولان قم بیش از آنچه امروز انجام می‌دهند باید در ارتباط با حرم انجام دهند، افزود: در طرح‌های شهری بیش از این باید حرم و حوزه دیده شود؛ اتفاقاتی که پیرامون حرم رخ می‌دهد توسط مسئولان نیاز به بازنگری دارد، زیرا حرم و فیضیه کانون قم، ایران و جهان اسلام هستند و دسترسی به این کانون‌ها باید آسان باشد، خدمات روان‌تر باشد و شهرسازی و معماری باید با روح حرم باشد.

وی با تأکید بر اینکه اول باید چند زیرگذر قوی وجود داشته باشد و سپس خیابان‌ها محدود شود، گفت: باید همه شهرسازی‌ها و حمل و نقل و موارد دیگر با نگاه دسترسی آسان زائران، مجاوران، طلاب و اساتید به حرم مطهر باشد، زیرا با عدم توجه به این مسائل حرم‌ها خلوت‌تر می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه حرم مطهر باید در مسائل مطالعاتی و تبلیغاتی مراکز پژوهشی، و تحقیقاتی حوزوی و غیر حوزوی قم هدایت کلی داشته باشد، افزود: در مباحث فرهنگی باید از زبان هنر استفاده شود و به ویژه برای نسل جوان بسیاری از هنر‌ها می‌تواند در خدمت تعمیق معارف الهی قرار گیرد.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی با بیان اینکه معاونت فرهنگی حرم مطهر بانوی کرامت چهار مدیریت دارد و رسالتش که نشر معارف قرآن و عترت است در این چهار بخش ساماندهی می‌شود، گفت: فعالیت‌های فرهنگی حرم مطهر در مدیریت معارف قرآن و عترت، مدیریت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد، مدیریت آفرینش‌های فرهنگی و هنری و مدیریت روابط عمومی و تبلیغات انجام می‌شود.

وی در ادامه به تشریح فعالیت‌های هر کدام از مدیریت‌های معاونت فرهنگی حرم مطهر بانوی کرامت پرداخت.

انتهای پیام
captcha