جوانان از کُندی اجابت دعا ناامید نشوند
کد خبر: 4145313
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
صابری‌نسب:

جوانان از کُندی اجابت دعا ناامید نشوند

حبیب‌الله صابری‌نسب، مدرس دانشگاه خطاب به جوانان گفت: شما جوانان و نوجوانان باید آستانه تحمل خود در برابر سختی را افزایش داده و خود را برای چنین روزهایی آماده کنید و از دعا و طلب کمک در صورت عدم اجابت خسته نشوید. تمام زندگی آزمایش الهی است که باید از آن سربلند بیرون آییم.

حبیب الله صابری نسب

حبیب‌الله صابری‌نسب، مدرس دانشگاه، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با بیان اینکه گام به گام با قرآن و نهج‌البلاغه انسان را به همان میزان به سمت سعادت، موفقیت و بهروزی نزدیک‌تر می‌کند، گفت: دین مبین اسلام یکی از کامل‌ترین ادیان است و وجود ابزارها و ظرفیت‌های تکامل انسانی نشان‌دهنده این است که این ادعا گواهی صادق است. تا جایی که تعداد بسیاری از دانشمندان و اندیشمندان غربی و آمریکایی بر این ادعا باور داشته و قانون اساسی کشور خود را در عین دشمنی مطابق با همین دین تکامل یافته نوشتند.

وی یکی از ارکان مهم و اساسی برای رسیدن به خداوند متعال را توبه، شکرگزاری و دعا و مناجات با حضرت حق بیان کرد و افزود: شکرگزاری یکی از ابزارهای مهم برای رسیدن به قرب الهی است و به قول شیخ بهایی که گفته است: «هرکس به زبانی صفت حمد تو گوید» نشان می‌دهند که تمام کائنات به نوعی و با هر زبانی که باشند شکرگزار خالق خود هستند.

این مدرس دانشگاه دعا و مناجات را یکی دیگر از ابزار برای رسیدن به سرمنزل مقصود برشمرد و بر ضرورت دانستن این مهم تأکید کرد و گفت: بنا به قولی دعا باعث تغییر سرنوشت انسان شده و می‌تواند مسیر حرکتی ما را از ضلالت و گمراهی به سمت نور هدایت کند. عموم مردم به جز عده‌ای خواص آداب دعا کردن را ندانسته و با هر زبانی و دلی خداوند متعال را برای طلب حوائج مورد خطاب قرار می‌دهند. دعا کردن می‌تواند پیامدهای بسیار در زندگی داشته باشد که نباید از آن غافل شد.

صابری‌نسب با بیان اینکه انسان در هیچ برهه‌ای از زندگی از دعا و طلب استغاثه از خداوند متعال بی‌نیاز نیست، اضافه کرد: مولا علی(ع) در حکمت 302 نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «مَا الْمُبْتَلَى الَّذِي قَدِ اشْتَدَّ بِهِ الْبَلَاءُ، بِأَحْوَجَ إِلَى الدُّعَاءِ [مِنَ الْمُعَافَى‏] الَّذِي لَا يَأْمَنُ الْبَلَا، بلا رسيده‌اى كه گرفتار درد و رنج است نيازمندتر به دعا نیست از كسى كه از بلا رسته‌ای که از بلا ايمن نيست.»؛ این امر گواه بر این ادعاست که انسان در مواقع خوشی و تندرستی بیش از هر زمان دیگری به دعا نیاز دارد و باید به هوش باشد که در این مواقع از دعا و مناجات غافل نشود.

وی همچنین به فرازی از حکمت 135: «مَنْ أُعْطِی الدُّعَاءَ لَمْ يُحْرَمِ الاِجَابَةَ، كسى كه توفيق دعا پيدا كند از اجابت محروم نمى‌شود» اشاره و تصریح کرد: انسان در مواقع بلا و خوشی دست به دعا برمی‌دارد که این نشان از امیدواری افراد است. انسان امیدوار و باهوش برای بهبود شرایط زندگی یا حفظ آن تلاش می‌کند که یکی از آن شرایط دعاست.

صابری‌نسب با اشاره به بخشی از نامه حضرت علی(ع) به فرزندش امام حسن(ع) در نامه 31 که فرمودند: «و اعلَمْ أنّ الّذي بِيَدِهِ خَزائنُ السَّماواتِ و الأرضِ قد أذِنَ لَكَ في الدُّعاءِ، و تَكفَّلَ لَكَ بالإجابَةِ ··· فلا يُقَنِّطَنَّكَ إبطاءُ إجابَتِهِ؛ فإنَّ العَطِيَّةَ على قَدرِ النِّيَّةِ، دان كه همان كسى كه گنجينه‌هاى آسمان‌ها و زمين در دست اوست، به تو اجازه دعا كردن داده و اجابت آن را به عهده گرفته است... پس كندى در اجابت هرگز تو را نوميد نكند؛ زيرا كه داد و دهِش خداوند به اندازه نيت آدمى است.» خطاب به جوانان بیان کرد: شما جوانان و نوجوانان باید آستانه تحمل خود در برابر سختی را افزایش داده و خود را برای چنین روزهایی آماده کنید و از دعا و طلب کمک در صورت عدم اجابت خسته نشوید. تمام زندگی آزمایش الهی است که باید از آن سربلند بیرون آییم.

وی در ادامه به حدیثی از امام صادق(ع) در رابطه با شرایط استجابت دعا که فرمودند: «إِيَّاكُمْ أَنْ يَسْأَلَ أَحَدٌ مِنْكُمْ رَبَّهُ شَيْئاً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ حَتَّى يَبْدَأَ بِالثَّنَاءِ عَلَى اللهِ وَ الْمِدْحَةِ لَهُ وَ الصَّلَاةِ عَلَى النَّبِيِّ وَ آلِهِ ثُمَّ الْإِعْتِرَافِ بِالذَّنْبِ وَ التَّوْبَةِ ثُمَّ الْمَسْأَلَةِ، مبادا هيچ يک از شما از خدا درخواستى كند مگر اينكه نخست حمد و ثناى او را بجا آورد و درود بر پيغمبر و آلش بفرستد سپس به گناه خود نزد او اعتراف و توبه كند سپس دعا کند» اشاره کرد.

این مدرس دانشگاه در پایان به حدیثی از حضرت علی(ع) که فرمودند: «در پنج فرصت از جمله جهاد، بارش باران، تلاوت قرآن، اذان و هنگام نفرین مظلوم در حق ظالم از دعا غافل نباشید» استناد و اظهار کرد: ایشان در دعای کمیل نیز در خصوص عدم استجابت دعا فرمودند: «اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَحْبِسُ الدُّعَا، خدایا! بیامرز برایم آن گناهانی را که دعا را باز می‌دارند.»

انتهای پیام
captcha