تأثیر مثبت ضبط تلاوت‌های اذان‌گاهی در سرزندگی جریان قرائت
کد خبر: 4145303
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
مهدی دغاغله مطرح کرد؛

تأثیر مثبت ضبط تلاوت‌های اذان‌گاهی در سرزندگی جریان قرائت

نماینده شورای عالی قرآن در خوزستان درباره ضبط تلاوت‌های اذان‌گاهی قاریان این استان که طی هفته گذشته انجام شد، گفت: این حرکت باعث سرزنده شدن قاریان می‌شود و در تثبیت و ادامه حرکت و همچنین ایجاد انگیزه و تربیت قاریان بیشتر مؤثر است.

مهدی دغاغلهمهدی دغاغله، نماینده شورای عالی قرآن در خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان درباره ضبط تلاوت‌های اذان‌گاهی قاریان خوزستانی که طی هفته گذشته در استان انجام شد، گفت: پیگیری‌های زیادی انجام شده بود که تلاوت‌های اذان‌گاهی قاریان استان خوزستان ضبط و از سیمای استان پخش شود. این کار طی سال‌های گذشته انجام شده بود، اما موفق نبود.

وی ادامه داد: شرط لازم برای این کار حضور کارشناسان شورای عالی قرآن است که این بار به‌صورت جدی دو نفر از اعضای شورای عالی قرآن هم از معاونت تولید و هم از کارشناسان قرآنی شورا در استان حضور یافتند و تلاوت عده‌ای از قاریان استان خوزستان به‌صورت تصویری برای تلاوت اذان‌گاهی ضبط شد.

دغاغله ضمن قدردانی از اهتمام شورای عالی قرآن با بیان اینکه این کار قدم خوب و ارزشمندی است، گفت: برای این کار، قاریان از سراسر استان انتخاب شدند. معرفی قاریان جهت ضبط تلاوت به این شکل است که سه دسته قاری درجه یک، درجه دو و درجه سه در نظر گرفته شد. این دسته‌بندی به شکل عرفی و براساس شناختی که از دوستان قاری داشتیم انجام شد که فقط در اولویت ضبط تأثیر داشت؛ مثلاً قاریانی مانند قاسم مقدمی و سیدجاسم موسوی که رتبه دارند و در مسابقات بین‌المللی شرکت کرده‌اند در اولویت یک، جهت ضبط تلاوت جای می‌گیرند.  

این پیشکسوت قرآنی گفت: این دسته‌بندی غیررسمی و صرفا جهت تعیین اولویت‌ها در ضبط بوده است که با تعدادی از اساتید به آن رسیدیم. خوشبختانه مجموع تعداد قاریان اولویت اول و دوم ما حدود ۷۰ قاری هستند که ضبط تلاوت آنها به پایان رسید. قاریان دسته سوم یک مقدار در قرائت ضعف دارند و ظاهراً قرار است در فرصت مناسب دیگری تلاوت آنها ضبط شود. این دسته از قاریان باید سطح تلاوت خود را تقویت کنند تا قابلیت پخش از رسانه را پیدا کند.

نماینده شورای عالی قرآن در خوزستان درباره ملاک‌های مورد نظر در انتخاب قاریان اظهار کرد: ما در انتخاب قاریان تنها نکات فنی، تجویدی و صوت و لحن را در نظر می‌گیریم، اما شورای عالی قرآن، آیین‌نامه‌های خاصی برای خود دارند، برای مثال از نظر ظاهری نیز معیارهایی برای یک قاری دارند که در انتخاب اولیه ما تأثیری ندارد.

وی با اشاره به تعداد بالای قاریان معرفی شده به شورای عالی قرآن جهت ضبط تلاوت اذان‌گاهی گفت: رویکرد ما این است که همه عزیزان قاری خود را مهم بدانند، از این فرصت استفاده کنند و سطح تلاوت خود را ارتقا ببخشند؛ هرچند متأسفانه این رویکرد مضراتی نیز دارند؛ برخی از دوستان انتقادات غیر منصفانه‌ای نسبت به این کار دارند که باید بدانند ما حداقل معیارهای یک تلاوت خوب را برای معرفی قاریان در نظر گرفته‌ایم و ممکن است یک قاری که حتی در مسابقات استانی رتبه نداشته باشد برای ضبط تلاوت معرفی شود. ایجاد این فرصت ممکن برای برخی قاریان، انتظاراتی ایجاد کند.

این قاری پیشکسوت در بخش دیگری از سخنان خود درباره ثمرات ضبط تلاوت اذانگاهی قاریان خوزستانی گفت: این برنامه که به مدت یک هفته در دارالقرآن استان انجام شد، حالت یک پویش را دارد که مدام قاریان را به صحنه دعوت می‌کند. با این کار قاری احساس می‌کند که به او توجه شده است. این برنامه که با حضور نمایندگان شورای عالی قرآن در اهواز اجرا شد، شور و هیجانی در بین قاریان ایجاد می‌کند و آنها را از رکود در می‌آورد. این موج باعث سرزنده شدن قاریان می‌شود و در تثبیت و ادامه حرکت قاریان و همچنین ایجاد انگیزه و تربیت قاریان بیشتر مؤثر است.

انتهای پیام
captcha