امام خمینی(ره) قله توحید را در وجود خود احیا کرد
کد خبر: 4145266
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۳
حجت‌الاسلام‌والمسلمین خالق‌پور:

امام خمینی(ره) قله توحید را در وجود خود احیا کرد

جانشین رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی با رأفت توأم بااقتدار و عشق به خدا و خلوت با ذات اقدس الهی و به غیرخدا تکیه نداشتن، قله توحید را در وجود خود احیا و نهادینه ساختند.

مجید خالق پور، جانشین رئیس جامعةالمصطفی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجید خالق پور، جانشین رئیس جامعةالمصطفی، عصر امروز پنجشنبه یازدهم خردادماه در مراسم گرامیداشت رحلت بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی که در نمازخانه سازمان مرکزی المصطفی برگزار شد، ضمن گرامیداشت ولادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت علی بن موسی‌الرضا(ع) تصریح کرد: امام خمینی(ره) شخصیت جامع و کاملی بود، ایشان فهم فوق‌العاده و تحسین‌برانگیزی در کشفظرفیت‌های اجتماعی داشتند و همه سطوح جامعه نیز به‌تناسب ظرفیتشان سخنان ایشان را درک می‌کردند.

وی با تأکید بر اینکه بیان، افکار و تصمیمات و کردار امام خمینی(ره)، تحسین جهانیان را به دنبال داشت، گفت: بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی با رأفت توأم بااقتدار و عشق به خدا و خلوت با ذات اقدس الهی و به غیرخدا تکیه نداشتن، قله توحید را در وجود خود احیا و نهادینه ساختند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خالق پور تصریح کرد: امام خمینی(ره) در عین اینکه امت را ولی نعمت خود می‌دانست، هرگز ربوبیت الهی را در هیچ نقطه‌ای از نقاط صفحه زندگی‌ نادیده نگرفتند و در عین تکیه‌ بر مردم، ریشه در خدا داشت. اینکه انسان ریشه در طبیعت داشته، تعلقی به طبیعت نداشته و همواره سر بر آسمان بنگرد از ارزش بالایی برخوردار است.

وی افزود: امام(ره) همواره با مردم بود و تعلق به مردم داشت و با باور به ایشان، آن‌ها را نقش‌آفرین و مؤثر می‌دانستند؛ امام (ره) در عین‌ حال به هیچ مؤثری جز خداوند متعال قائل نبودند. جمع بین اضداد شخصیت ویژه‌ای از امام خمینی(ره) ساخته، درزمانی که مردم پشتش را خالی کردند هیچ‌گاه احساس تنهایی نکرد و زمانی هم که مردم پشتوانه او بودند حس غرور به ایشان دست نداد. امام خمینی(ره) ریشه در مردم و سر بر آسمان توحیدی داشتند.

سخنران مراسم با تأکید بر این‌که نوآوری امام خمینی(ره) در نگاه به دین همه دنیا را مبهوت خودساخته بود، ابراز کرد: در دورانی که جهان، دین را افیون جامعه معرفی می‌کرد و بلوک غرب رسماً دین را ناکارآمد معرفی می‌نمود و آن را به حاشیه رانده و سیاست و اداره جامعه را به دست می‌گرفت؛ امام خمینی(ره) با قیام خود ندای کارآمدی دین در تمام فراز‌های زیست بشری را بلند سر دادند و بر این مهم که دین تأمین‌کننده سعادت دنیا و آخرت است تأکید و فهم جدیدی از دین‌باوری را در جهان ایجاد کردند.

مجید خالق پور، جانشین رئیس جامعةالمصطفی

وی با بیان این‌که در آن دوران حتی فرهیختگان جامعه اسلامی نیز تصور ناقصی از دین داشته، آن را منحصر در پاسخ به نیاز‌های فردی قرارداده بودند، اظهارکرد: حتی نخبگان فکری و اندیشمندان جهان اسلام نیز نسبت به موضوع حاکمیت و ورود دین در عرصه اداره جامعه غفلت کرده بودند.

جانشین رئیس جامعةالمصطفی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) توانست در زمانی که همه ابزار تبلیغی در دستان مخالفان دین بود، بحث اداره جامعه توسط دین را مطرح سازد؛ هم‌ اکنون اداره جامعه مبتنی بر آموزه‌های دینی از پربسامدترین موضوعات حال حاضر اندیشکده‌های بین‌المللی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خالق پور تجلی کارآمدی دین در حوزه اندیشه و عمل را از رسالت‌های مراکزی، چون جامعة المصطفی العالمیة دانست و گفت: مقابله اندیشه‌ای با تردید کارآمدی دین در دل‌ و جان‌های جهانیان، از رسالت‌هایی است که در آن باید باورمندی جوامع نسبت به کارآمدی دین ارتقا و فهم شود.

وی با بیان اینکه آیات و روایات اسلامی و ماهیت دین که به همه لایه‌های زندگی و شاخص‌های تربیتی بشر پرداخته، مملو از آموزه‌های مدیریت اجتماع در ساحت‌های مختلف زیستی است، یادآور شد: دین برای تربیت اهل دنیاست تا ایشان اهل آخرت شوند؛ تجلی این نوع نگاه از برجسته‌ترین نوآوری‌های امام خمینی(ره) است، وحی آسمانی می‌تواند جامعه زمینی را برای آسمانی شدن اداره کند.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه تصریح کرد: انبیا و امامان صرفاً هدایت‌کنندگان و مبلغ دین نیستند، ایشان علاوه بر نقش روایت گری، حاکم بر مردم هستند، امام خمینی (ره) خط حاکمیت الهی را مبتنی بر قواعد قرآنی تدوین و ترسیم کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خالق پور تشبیهی از مشابهت ولایت‌ فقیه و فرایند اجتهاد ارائه کرد و گفت: اذن اجتهاد مرجع تقلید به شاگرد برجسته را صرفاً اذن کاشف دانست نه اذن ناقل، لذا اذن مرجع کاشف و آشکار کننده مقام اجتهاد فرد است نه ثبوت اجتهاد بر فرد.

وی به شئون ولایت الهی در آیات قرآن کریم اشاره کرد و گفت: فقیه کسی است که اندیشه دین داشته، دین و وحی را به‌خوبی فهم و اراده تشریحی ذات اقدس الهی را درک می‌کند؛ کسی که به لحاظ نفسانی انسان مهذبی بوده، در عرصه مدیریت توانمند و شرایط بر او استوار گردد؛ این فرد بدون نیاز به دلیل دوم ولایت الله دارد.

جانشین رئیس جامعةالمصطفی ضمن تأکید بر اینکه باید شاخص‌های کشف ولایت الهی فقیه را از قرآن و کلام معصوم(ع) به دست بیاوریم، اظهار کرد: اندیشه ولایت‌ فقیه برجسته‌ترین نوآوری امام خمینی(ره) است که کارآمدی دین در زمان غیبت را مبتنی بر نقش مردم در حکمرانی به عینیت رساند.

انتهای پیام
captcha