بی‌توجهی به هویت اسلامی قانون‌گرا و عقلانیت‌محور از چالش‌‌های انقلاب اسلامی است
کد خبر: 4144397
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
آیت‌الله رضا رمضانی:

بی‌توجهی به هویت اسلامی قانون‌گرا و عقلانیت‌محور از چالش‌‌های انقلاب اسلامی است

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: از تهدیدها و چالش‌های انقلاب اسلامی هم می‌توان به بی‌توجهی به هویت فرهنگی اسلامی قانون‌گرا و عقلانیت‌محور، نفوذ دنیاگرایی و مصرف‌زدگی، ایجاد ناامیدی در جامعه، تقابل ملی‌گرایی و اسلام‌گرایی و تشدید قوم‌گرایی، غفلت از پرورش نیروی انسانی و تفرقه و اختلاف داخلی اشاره کرد. 

آیت‌الله رمضانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش بین‌المللی «انقلاب اسلامی و جامعه معاصر؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» امروز دوشنبه 8 خرداد در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد. آیت‌الله رضا رمضانی، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، در این همایش به سخنرانی پرداخت و گفت: برگزاری این همایش نشان می‌دهد که کاری بسیار ارزشمند و ضروری و دارای اولویت صورت گرفته است. ‌‌بی‌شک انقلاب اسلامی حرکتی است که حتی در باور مصلحان نیز نبود و بسیاری به اصلاحات تدریجی نه انقلاب و حرکت دفعی برای نابودی یک سیستم فاسد معتقد بودند، اما انقلاب اسلامی با سه رکن شامل اسلام، رهبری و مردم شکل گرفت. حدوث انقلاب با مجاهدت بود و قطعاً بقای انقلاب هم با مجاهدت خواهد بود. لذا باید مراقبت کرد که آسیب‌ها و آفات را کنار گذاشته و این موارد مانعی را بر سر راه انقلاب اسلامی ایجاد نکنند.‌

دین قائل به همبستگی دنیا و آخرت است

وی ادامه داد: اسلام دینی قانون‌گرا و عقلانیت‌محور است. ‌احتمال دارد برخی باور نداشته باشند که اسلام و قرآن قانون دارد، اما ما معتقدیم این امر اثبات شده که اسلام عقلانیت‌محور است، اما عقلانیت بر پایه وحی است نه عقلانیتی که خودبنیاد باشد که از وحی فاصله می‌گیرد. نکته دیگر معنویت‌محوری انقلاب اسلامی است که در آن مسئولیت‌پذیری هم وجود دارد نه مسئولیت‌گریزی یا مسئولیت‌‌ستیزی. الان در غرب بیش از چهار هزار معنویت وجود دارد که مسئولیت‌گریز و در برخی از اشکال مسئولیت‌ستیز هستند. اسلام عدالت‌محور، کرامت‌گرا و آزادی‌محور هم هست. در این راستا اگر سؤالات و شبهاتی وجود دارد، باید پاسخ داده شود و این یکی از وظایف این مرکز است.‌ دین را نباید یک امر تجربی و‌ فردی تلقی کرد، بلکه برای ساحت‌های متعدد و متنوع انسان است و به همین دلیل هم به ساحت دنیا و هم آخرت توجه می‌کند. در واقع قائل به همبستگی دنیا و آخرت است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح کرد:‌ نظام بر پایه رهبری شکل گرفته، اما این رهبری برخاسته از ولایت عقیدتی و کلامی است. این امر در کلام و فقه به اشکال مختلف مطرح شده است. مردم ‌رکن دیگر نظام شمرده می‌شوند. برای نظام، یک‌محتوا و یک قالب در نظر گرفته‌ شده و انقلاب اسلامی جمع سنت و تجدد است. انقلاب از مدرنیته و تجدد بی‌قید و شرط پرهیز می‌کند و ولنگاری را ترویج نمی‌کند و از سوی دیگر از سنت سلفی‌گری پرهیز می‌کند لذا جمهوریت قالب انقلاب اسلامی است. در انقلاب‌های بزرگ ‌همانند انقلاب فرانسه حضور مردم به نحوی است که در هیچ انقلابی به لحاظ آماری این‌گونه نیست و این قالب انقلاب است، ولی محتوای انقلاب هم مهم است و یکی از مهمترین وظایف ما تبیین درست فلسفه سیاسی اسلام و پاسخ به پرسش‌ها و شبهات است. تضعیف هرکدام از این سه رکن، تضعیف نظام و انقلاب اسلامی را به دنبال خواهد داشت.

فرصت‌ها و تهدیدهای انقلاب اسلامی

وی افزود: درباره فرصت‌ها و قوت‌های انقلاب اسلامی می‌توان به منابع انسانی با کیفیت بالا اشاره کرد. ‌اگر نظام می‌خواهد استمرار پیدا کند، باید نیروهای کارآمد را در بخش‌های مدیریتی تربیت کند. فرصت دیگری که امام و رهبری بر آن تأکید می‌کنند همبستگی اجتماعی در انقلاب است که در بخش‌های مختلف خود را نشان داده و نباید آسیب ببیند. از فرصت‌های دیگر، رشد علمی و فناوری است. از فرصت‌های دیگر استقلال و جلوگیری از دخالت بیگانگان و ایستادگی در برابر ظلم و حمایت از مظلومان است. افراد بسیاری خواستند این مورد را تضعیف کنند و شکل‌گیری داعش هم برای تضعیف جریان مقاومت است. بنده حدود سه سال است که درس خارجِ جهاد را تدریس می‌کنم و بارها گفته‌ام الان که کلمه جهاد در اروپا به کار برده می‌شود به عنوان یک کلمه منفور شناخته می‌شود، چون تبلیغات منفی زیادی صورت گرفته است. 

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح کرد:‌ خدای متعال در قرآن کریم فرموده است: «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ؛ و (ای رسول) ما تو را نفرستادیم مگر آنکه رحمت برای اهل عالم باشی»(انبیاء/107) این رحمت به معنای نشر معنویت و رحمت و عدالت و قانون محوری قرآن است. لذا ایستادگی یکی از فرصت‌ها و نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. امروزه سهم‌خواهان دنیا به دنبال سهم‌خواهی هستند و دیگر بحث تقابل شرق و غرب نیست، بلکه تقابل اسلام و استکبار در میان است.

وی افزود: حضرت علی(ع) می‌فرمایند فروپاشی دولت‌ها به چهار چیز شامل خروج از اصول، تمسک به فروع، روی کار آمدن افراد ناکارآمد و بی‌توجهی به افراد فاضل است. همچنین، این خلدون می‌گوید که اول ظفر و پیروزی و‌ دوم قدرت می‌آید، اما بعد دوره تجمل، فراغت، خرسندی، غرور کاذب و بالاخره دوران اسراف و‌ تبذیر فرا می‌رسد و در نتیجه همبستگی اجتماعی به عنوان یک رکن از میان خواهد رفت و حاکمیت روابط به جای ضوابط شکل می‌گیرد. از تهدیدها و چالش‌های انقلاب اسلامی هم می‌توان به بی‌توجهی به هویت فرهنگی اسلامی قانون‌گرا و عقلانیت‌محور، فرهنگ لیبرال، دنیاگرایی و مصرف‌زدگی، ایجاد ناامیدی در جامعه، تقابل ملی‌گرایی و اسلام‌گرایی و تشدید قوم‌گرایی، تضعیف ولایت فقیه و رهبری به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام و انقلاب، غفلت از پرورش نیروی انسانی، تضعیف روحیه جهادی و تفرقه و اختلاف داخلی اشاره کرد. 

انقلاب اسلامی؛ امتداد حکومت حضرت علی(ع)

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن قاضوی، رئیس دانشکده معارف دانشگاه تهران، در ابتدای این همایش به سخنرانی پرداخت و گفت: در دوران انقلاب اسلامی شکنجه‌ و آزار زیادی به مردم کشور وارد شد، اما در نهایت با تلاش مردم، چهارده قرن بعد از حکومت پیامبر(ص) حکومتی اسلامی تشکیل شد. حکومتی که در امتداد حکومت حضرت علی(ع) است. حضرت امام خمینی(ره) می‌فرمایند که پیام من به ملت بزرگ و توده‌های عظیم انسان‌ها که پیروزی انقلاب اسلامی به دست پربرکت آنها تحقق یافت و اسلام عزیز را در این قرن زنده کردند این است که اعجاز بزرگ قرن و این جمهوری اسلامی محتاج حفظ و نگهبانی به دست توانمند شماست.

وی در پایان اظهار کرد: مقام معظم رهبری نیز می‌فرمایند حفظ موجودیت انقلاب اسلامی کار اول ماست که در استمرار نظام جمهوری اسلامی ایران تجسم یافته و به همین سبب حضرت امام(ره) مکرر می‌فرمودند که حفظ نظام اسلامی از واجب‌ترین فریضه‌هاست. در راستای این فرمایش مقام معظم رهبری، افرادی تصمیم گرفتند که این همایش برگزار شود. لذا از اساتید و فرهیختگان و دانشگاهیان استمداد طلبیدند و امید است که این برنامه چراغ راه آینده انقلاب اسلامی باشد. لذا از همه کسانی‌ که تلاش کردند تقدیر و تشکر می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha