دومین گفت‌وگوی دینی ایران و آفریقای جنوبی به کار خود پایان داد
کد خبر: 4118981
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲

دومین گفت‌وگوی دینی ایران و آفریقای جنوبی به کار خود پایان داد

دومین دور گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و اندیشمندان مسیحی آفریقای جنوبی با موضوع «اخلاق در ادیان»، دیروز، 11 بهمن‌ماه به کار خود پایان داد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و اندیشمندان مسیحی آفریقای جنوبی موفق شدند دومین دور گفت‌وگوهای بین دینی را برگزار کنند.

در این نشست که طی روزهای 8 تا 11 بهمن‌ماه برابر با 31-28 ژانویه 2023 به اهتمام رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پرتوریا و با همکاری دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری و هماهنگی گفت‌وگوی ادیان جمهوری اسلامی ایران، علی‌اکبر ضیایی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها، محمود واعظی، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران، حجج اسلام احمد مبلغی، سیدمفید حسینی کوهساری و سیدمصطفی دریاباری سخنرانی داشتند.

پروفسور ران توا لتسوسا، رئیس دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه پرتوریا که سرپرستی هیأت چهار نفره از  آفریقای جنوبی را عهده‌دار بود از دیگر سخنرانان این آیین بود. 

در جریان برگزاری این دور از گفت‌وگوها، نشست گفت‌وگوی دینی و تبادل آراء و مقالات در روز یکشنبه (۹ بهمن‌ماه) با حضور اعضای هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران و هیأت اندیشمندان دینی آفریقای جنوبی در سالن شهید مفتح این دانشکده برگزار شد.

همچنین، این هیأت آفریقایی در طول اقامت خود در کشورمان از برخی مؤسسات و مراکز علمی جمهوری اسلامی ایران بازدید کردند و با دستاوردهای فرهنگی و علمی ایران آشنا شدند.

دومین گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت آفریقای جنوبی، امروز سه‌شنبه (11 بهمن‌ماه) با صدور بیانیه‌ای که به امضای رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و رئیس دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه پرتوریا رسید، به کار خود پایان داد.

در این بیانیه تأکید شد که گفت‌وگوهای دینی انجام شده با موضوع «اخلاق در ادیان» می‌تواند به یافتن راه حل‌هایی برای برون رفت از مشکلات اخلاقی در جوامع مدرن کمک کند. همچنین، گفت‌وگوها را اهرمی مناسب برای ایجاد تفاهم بیشتر میان ملل مختلف خواندند و گفت‌وگوهای دو جانبه و چند جانبه را عاملی مؤثر در گسترش همکاری‌های علمی و نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌های طرفین به یکدیگر دانستند.

شرکت کنندگان در دومین دور این گفت‌وگوها با مثبت و سازنده ارزیابی کردن گفت‌وگوهای صورت گرفته تاکنون، بر تداوم این سلسله گفت‌وگوها تأکید کرده و آن را برای بسط و گسترش مفاهیم مورد نیاز اخلاقی در جامعه و رفع سوء تفاهمات ناشی از برداشت‌های ناصحیح از دین با استناد به متون دینی معتبر، مهم دانستند.

پایبندی به اصول اخلاقی نقش مهمی در اصلاح جامعه دارد

اندیشمندان حاضر تأکید کردند که موضوع اخلاق در ادیان و آیین‌های بزرگ جهان به عنوان یکی از مهم‌ترین جلوه‌های حیات انسانی دارای اهمیت منحصر به فردی است و با این حال اخلاق در جوامع معاصر بیش از هر چیزی آسیب دیده و شایسته است که گفت‌وگوهای دینی با محوریت «اخلاق در ادیان» ثمرات عملی در این حوزه به همراه داشته باشد.

حاضرین با اذعان به اینکه اخلاق مدار بودن را هر فرد باید از خود آغاز کند، تأکید کردند که پایبندی به اصول اخلاقی نقش مهمی در اصلاح جامعه خواهد داشت. اخلاق باید بخشی از ما باشد و باید در درون ما باشد تا موجود اخلاق مدار باشیم. همچنین، ما به عنوان افراد اکادمیک باید اخلاقی باشیم و می‌توانیم از یکدیگر هم یاد بگیریم که نه تنها خودمان را با اخلاق نجات دهیم، که جامعه بزرگتری را نجات دهیم.

برگزاری سومین گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت آفریقای جنوبی به میزبانی دانشگاه پرتوریا

اندیشمندان حاضر بر این نظر بودند که این اخلاق است که آب حیات جامعه بشری، صلح بین مردم و سلامت زیست بوم در پهنه محیط زندگی است. اخلاق محبت را در دسترس انسان قرار می‌دهد و انسان در دامان اخلاق خدا را می‌جوید و باید فعالیت‌های اجتماعی پیرامون اخلاق صورت پذیرد. اخلاق نقطه کانونی ادیان است و همین نقطه کانونی، خاستگاه حرکت کل جامعه است و هر آنچه دین می‌خواهد و انسان بدنبال آن است، می‌باشد.

حاضرین بر این اعتقاد بودند که اخلاقیات یک نظام ارزشی است و آموزش اخلاقی، الگویی برای حرکت به سمت اخلاق است. همه ادیان اشتراکات زیادی در رابطه با اخلاقیات دارند و باید مشترکات آنها را پیدا کرد.

در پایان، طرفین موافقت کردند که گفت‌وگوها را هر سال یکبار به نوبت در تهران و پرتوریا برگزار کنند که مقرر شد دور سوم این گفت‌وگوهای دینی (سال 2024 میلادی) در آفریقای جنوبی و به میزبانی دانشگاه پرتوریا برگزار شود.

شایان ذکر است، موضوع گفت‌وگوی آتی پس از ارائه پیشنهادات و موافقت طرفین، تعیین خواهد شد.

انتهای پیام
captcha