مؤسسه جامعةالقرآن در مسیر توسعه فرهنگ تکلّم با قرآن
کد خبر: 4117276
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲

مؤسسه جامعةالقرآن در مسیر توسعه فرهنگ تکلّم با قرآن

حجت‌الاسلام سیدمحمدمهدی طباطبایی، مؤسس و رئیس جامعةالقرآن الکریم از تألیف کتاب «تعالیم روح‌بخش» با محوریت آموزش روش‌های به‌کارگیری آیات قرآن در گفتار و نوشتار برگرفته از سیره اهل‌بیت(ع) خبر داد. این کتاب برای حافظان قرآن و تدریس در مراکز حفظ توصیه می‌شود و به زودی دوره‌های تربیت مربی آن آغاز خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی طباطبایی، رئیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعةالقرآنبه گزارش ایکنا، مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعة‌القرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) در سال ۱۳۷۷ به همت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی طباطبایی و چند نفر از خیرین با هدف تربیت قرآنیان و افزایش فعالیت‌ قرآنی در بین عموم مردم به ویژه افرادی که به طور تخصصی قصد حفظ قرآن را دارند، تأسیس شد. مؤسسه‌ای که می‌توان آن را از برکات پیروزی انقلاب اسلامی برشمرد که در ابعاد بین‌المللی هم شناخته شده است.

سیدمحمدمهدی طباطبایی، متولد سال ۱۳۴۵ زاده قم است. او قاری، خطاط، مؤلف، پژوهشگر، ایده‌پردازِ روش‌های نوین آموزش خلاقانه در زمینه علوم قرآن و حدیث و بنیانگذار یک مؤسسه با چندین شعبه است و به دلیل تلاوت‌های محزون و همراه با توجه به معانی آیات از سوی پدرش، مرحوم سیدعلی طباطبایی، به قرآن کریم علاقه‌مند شد.


بیشتر بخوانید: 


او فعالیت‌های قرآنی خود را با اجرای تلاوت‌های تحقیق به روش اساتید مصری میان دانش‌آموزان، اولیا، مربیان به عنوان قرآن‌خوان و قاری در مدرسه آغاز کرد. این فعالیت‌ها و کسب رتبه‌های متعدد در مسابقات قرآن، زمینه گسترش فعالیت‌های قرآنی بیشتر و در ادامه تربیت فرزندشان ازجمله حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین طباطبایی معروف به علم‌الهدی شد.

این مؤسسه در امر آموزش، تبلیغ و ترویج و تألیفات با ده‌ها شعبه در استان‌ها مشغول به تربیت حافظان و علاقه‌مندان به عرصه حفظ در سنین مختلف شد. نزدیک 400 شعبه و 51 مدرسه در تمامی استان‌ها در بخش‌های خردسالان، بانوان، آقایان، پیش‌دبستانی، دبستان، متوسطه اول و دوم در سراسر کشور فعال است».


بیشتر بخوانید: 


اما اینک پس از 24 سال از فعالیت این مؤسسه با تمامی گلایه‌ها و دغدغه‌ها و حتی بی‌تدبیری‌های مسئولان داعیه‌دار امور قرآنی، این مؤسسه کماکان فعالیت‌های خود را پرقدرت در زمینه توسعه آموزش‌ها با بکارگیری روش‌های نوین و به روز و همچنین تولید محتوهای ناب و تألیفات جدید ادامه داده است.

تألیف کتاب «تعالیم روح‌بخش» با محوریت آموزش روش‌های به‌کارگیری آیات قرآن در گفتار و نوشتار برگرفته از سیره اهل‌بیت(ع) است که نوید آن همراه با چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، خبرساز شد. در این زمینه با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی طباطبایی، رئیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعةالقرآن الکریم و اهل البیت(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه کتاب «تعالیم روح‌بخش» هنوز در مرحله چاپ است، گفت: یکی از ضعف‌های گفتاری و نوشتاری در جامعه کنونی ما، عدم به‌کارگیری آیات و عبارت‌های قرآنی است. حتی افرادی مانند اهل علم، قاریان و حافظان که انس بیشتری با قرآن دارند به ندرت در سخنان و نوشته‌های خود از قرآن استفاده می‌کنند، از جمله عوامل این امر می‌توان به نبود محتوا و برنامه آموزشی مناسب اشاره کرد.

رئیس جامعةالقرآن ادامه داد: درباره آموزش‌های مختلف قرآنی، کتاب‌ها و محتواهای ارزشمندی نوشته و تولید شده است، اما در مورد آموزش به‌کارگیری آیات در گفتار و نوشتار کتابی مستقل نگاشته نشده است. برای رفع این نقیصه با استمداد از خداوند متعال و مطالعه احادیث اهل‌بیت(ع) توانستیم برخی از روش‌های به‌کارگیری آیات در گفتار و نوشتار را از کلمات آن بزرگواران استخراج کنیم تا حاصل آن در قالب دو جلد کتاب آموزشی «تعالیم روح‌بخش» در اختیار عموم مردم به ویژه نوجوانان و جوانان قرار گیرد.

طباطبایی تأکید کرد: این کتاب با همراهی حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین طباطبایی و محتوای جدید و موضوع آموزش روش‌های به‌کار‌گیری آیات قرآن در گفتار و نوشتار و برگرفته از سیره اهل‌بیت(ع) تألیف شده است. کتاب تعالیم روحبخش به عنوان پایه طرح ملی «پیش به سوی فرهنگ تکلّم با قرآن»، قابلیت تدریس در تمامی مراکز و مؤسسات قرآنی را دارد و علاقه‌مندان واجد شرایط می‌توانند با شرکت در دوره‌های تربیت مربی آن و کسب گواهینامه به تدریس این کتاب اقدام کنند.  

رئیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعةالقرآن اضافه کرد: اگر هر حافظ قرآن بخواهد با قرآن مکالمه کند و به آن استناد و استشهاد کند، باید این روش‌ها را فراگیرد، روش‌هایی که برگرفته از سخنان اهل‌بیت(ع) و براساس ادبیات و علوم قرآنی و عربی است. 

وی در پاسخ به این سؤال که کتاب چه زمانی چاپ می‌شود؟ افزود: در ایام دهه فجر شاهد رونمایی از این کتاب و بهره‌مندی تمامی علاقه‌مندان از محتوای آن خواهیم بود.

تألیف تعالیم روح‌بخش

طباطبایی در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای سهولت دسترسی به محتوای این کتاب در فضای مجازی خواهید داشت؟ گفت: بله، طی هماهنگی با واحد تربیت مربی مؤسسه، دوره‌ای منوط به محتوای کتاب به صورت حضوری و غیر حضوری در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.

رئیس مؤسسه جامعةالقرآن الکریم تأکید کرد: امیدواریم با اجرای صحیح و فراگیر این طرح ملی همزمان در تمامی نهادها و ارگان‌ها و مؤسسات قرآنی شاهد رشد، تعالی و گسترش فرهنگ قرآن کریم در جامعه اسلامی‌مان باشیم.

شرح بر اصول کافی (دو جلدی) و فهم قرآن از جمله تألیفات حجت‌الاسلام طباطبایی است.

برای تهیه کتب انتشارات موسسه جامعة القرآن الکریم و اهل البیت علیهم السلام(ناشر تخصصی کودک درحوزه علوم قرآنی) با شماره‌های 02537730009 و 02537733625 و 09925888210 تماس گرفته شود.

سمیرا انصاری

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha