فضای کار برای گروه‌های تواشیح بانوان فراهم نیست
کد خبر: 4116572
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
یک فعال قرآنی:

فضای کار برای گروه‌های تواشیح بانوان فراهم نیست

سرپرست گروه تواشیح و همسرایی انسیةالحوراء گفت: گروه‌های تواشیح بانوان از توانایی‌ها و ظرفیت‌های زیادی برخوردارند، ولی توجه لازم به این ظرفیت‌ها صورت نمی‌گیرد و در بسیاری از مواقع نیز فضای کار برای این گروه‌ها فراهم نیست.

گروه تواشیح انسیة‌الحوراء

زهرا میرشفیعی، مدرس قرآن و سرپرست گروه تواشیح و همسرایی انسیةالحوراء در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه فعالیت این گروه از سال 86 آغاز شده است، اظهار کرد: اعضای گروه همه از حافظان قرآن هستند و از این نظر، اولین گروه تواشیح و همسرایی هستیم که همه اعضا را حافظان قرآن تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: گروه انسیة‎الحوراء در زمینه اجرای برنامه‌های قرآنی در محافل مناسبتی و غیرمناسبتی، تواشیح و همسرایی، همخوانی قرآن کریم به شیوه قرائت، اجرای مولودی و مدیحه‌سرایی و همچنین شرکت در مسابقات قرآن فعالیت دارد و تاکنون، رتبه‏‌های برتر استانی و ملی متعددی کسب کرده است که از آن جمله می‌توان به رتبه سوم مسابقات کشوری سازمان اوقاف در سال 1401، کسب رتبه سوم همین مسابقات در سال 98 و 9 رتبه اول استانی و بیش از شش رتبه‎ ممتاز ملی اشاره کرد.

سرپرست گروه انسیة‌الحوراء با بیان اینکه در سال‌های اخیر، فعالیت بانوان در حوزه‌های قرآنی به‌ویژه تواشیح و همسرایی پررنگ‌تر شده است، بیان کرد: بانوان در این زمینه، توانایی و ظرفیت بسیار بالایی دارند و می‌‎توانند جلسات قرآن مخصوص به خود را بدون حضور آقایان اداره کنند، از قرائت قرآن گرفته تا مدیحه‌سرایی و تواشیح، اما اینکه جامعه قرآنی چه ارزشی برای بانوان قائل باشد ‎و چقدر از ظرفیت‌های آنها استفاده کند، به بافت فرهنگی و اجتماعی محل فعالیت بستگی دارد. در حال حاضر، این جایگاه مطلوب نیست، اما می‌‏تواند به سمت بهبود حرکت کند.

وی افزود: فعالیت در زمینه تواشیح و همسرایی در وهله اول، به علاقه و اشتیاق، استعداد، هوش و گوش موسیقیایی نیاز دارد. بعد از آن، گذراندن دوره‌های آموزشی و سپس جمع کردن افراد آموزش دیده، تشکیل گروه از میان آنها و فراهم بودن فضا برای اجرا و دعوت از گروه نیاز است.

میرشفیعی با بیان اینکه در حال حاضر، مهم‌‎ترین چالش این حوزه، فراهم نبودن فضای کار با اقتضائات لازم برای بانوان است، گفت: با توجه به محدودیت‌های شرعی، بعضی از فضاها همچنان برای حضور و اجرای خانم‌ها فراهم نیست. از سوی دیگر، در میان مسئولان و متولیان فرهنگی نیز به ظرفیت‌های بانوان توجه نمی‌شود و گویا باید برنامه‌ها، حتی آنهایی که مخاطب خانم دارند، حتما با حضور آقایان اجرا شود.

وی تصریح کرد: متولیان فرهنگی و سازمان‌هایی مثل شهرداری باید به ظرفیت‌های بانوان توجه و در برنامه‌های مقتضی، از گروه‏‌های فعال این حوزه دعوت کنند، اما در حال حاضر، یا به علت نبود اطلاع‌رسانی و هزینه داشتن یا باورمند نبودن به فعالیت بانوان، کمتر از گروه‌های خانم دعوت می‌شود، در حالی که توانایی‌ها و جذابیت همخوانی و مدیحه‌سرایی بانوان بیشتر است و در اجراهایی که انجام شده، استقبال و واکنش مخاطبان بسیار خوب بوده، اما این توانایی‌ها هنوز مهجور مانده است.

پریسا عابدی

انتهای پیام
captcha