نهادینه‌سازی سیاست‌های جمعیتی با بهره‌مندی از ظرفیت مساجد و روحانیون
کد خبر: 4114747
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

نهادینه‌سازی سیاست‌های جمعیتی با بهره‌مندی از ظرفیت مساجد و روحانیون

دبیر استانی مجمع ملی فعالان جمعیتی کشور گفت: باید از ظرفیت مساجد و روحانیون برای بحث فرزندآوری و نهادینه‌سازی سیاست‌های جمعیتی بهره برد، به‌طوری‌ که به مأمنی برای مادران جوان و انتقال تجربیات نسل گذشته به نسل فعلی در زمینه فرزندآوری تبدیل شود.

ظرفیت مساجد برای بحث فرزندآوری به‌کرگرفته شودبدون‌ تردید جمعیت یکی از مؤلفه‌های مؤثر در اقتدار ملی و استحکام ساخت درونی قدرت در هر کشور به‌شمار می‌آید و در این میان تشکیل خانواده به‌عنوان یک پایگاه اجتماعی کوچک و در ادامه آن فرزندآوری در تقویت قدرت نظامی و اقتصادی کشورها تأثیر بسیار زیادی دارد، پس این مهم در کشورهای اسلامی که همواره با تهدیدهای مختلفی روبه‌رو هستند، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

متأسفانه شاهد هستیم، تک‌فرزندی یا حتی در مواردی بی‌‌میلی به داشتن فرزند، به فرهنگ غالب در ایران اسلامی تبدیل شده است که با منافع و مصالح ملی در تعارض جدی قرار دارد و این موضوع به‌عنوان یک تهدید علیه امنیت ملی نیز به‌شمار می‌رود، در‌ این‌ راستا خبرنگار ایکنا از آذربایجان‌غربی گفت‌وگویی با با مریم ناظمی، دبیر استانی مجمع ملی فعالان جمعیت انجام داده‌ است که در ادامه می‌خوانید:

ایکنا_ در سبک زندگی اسلامی تک فرزندی مردود است، لطفا درباره دلیل این موضوع توضیح دهید.

حضرت محمد مصطفی(ص) فرموده‌اند: «فرزندان‌تان را افزایش دهید، تا در فردای قیامت من به تعداد زیاد فرزندان شما بر خود ببالم»، طبیعی است، این فرزندان باید خوب هم تربیت شده، صالح و نیکوکار باشند. بنابراین، در روایات و احادیث به ولد صالح تأکید زیادی شده است، که نتیجه خانواده مسلمان است.

حضرت محمد مصطفی(ص) می‌فرمایند: «فرزند صالح گلی از گل‌های بهشت است»، بنابراین والدینی که بتوانند فرزندان خود را خوب تربیت کنند، می‌توانند گام بلندی برای سعادت دنیوی و اخروی جامعه بردارند، اما اگر والدین وظیفه خود را منحصر در بارداری، تهیه خوراک، پوشاک و آماده‌سازی برای مدرسه و دانشگاه بدانند، از مسائل تربیتی غفلت کنند، در نتیجه فرزندانی پرورش می‌دهند، که به اصول اسلامی پایبند نیست.

بنابراین در روایات مختلفی تعدد فرزند توصیه شده است، اما از طرف دیگر خانواده‌ای را ستایش کرده‌اند که نسبت به پرورش فکری و معنوی فرزندان خود اهتمام کند.

ایکنا_ نظر قرآن در مورد داشتن فرزند چیست؟

براساس آیه 72 سوره نحل فرزند نعمت الهی است، به عبارت دیگر برخورداری از همسر و فرزندان جزو نعمت‌های خداوند است، که به انسان ارزانی می‌دارد و تکذیب آن به کفر منجر می‌شود، در آیه 14 سوره آل‌عمران از فرزند به‌عنوان متاع و حاصل زندگی نام برده شده است.

همچنین فرزندان براساس آیات قرآن در کنار مال، زینت زندگی ما انسان‌ها هستند، پس نباید آنها را به تقلید از سبک زندگی غربی منشأ آزار، رنج اضافی و... بدانیم، همچنین نباید با عنوان‌هایی سخیف و سبک آنها را خطاب قرار دهیم.

نخستین نیکی ماندگار برای هر کس، نسل صالح است، پس باید به این مهم بیش‌ از پیش توجه شده، این تفکر در بین اقشار مختلف مردم به معنای واقعی کلمه نهادینه شود.

ایکنا_درباره نقش روحانیون و طلاب در راستای نهادینه‌سازی سیاست‌های جمعیتی لطفا توضیح دهید.

طلاب باید در راستای تبیین و انعکاس آیات و روایات موجود در این زمینه به‌صورت جدی اهتمام بورزند، همچنین آنها باید برای ایجاد الگوهای عملی بر مبنای رزاق بودن خداوند و سبک زندگی ایرانی اسلامی تلاش کنند، در حوزه‌های علمیه با ایجاد هسته‌های مادرانه و خانوادگی از شکل‌گیری نسل‌های جدید حمایت کنند.

آپارتمان‌نشینی و برخی عادت‌های اشتباه ما را به سمت فردگرایی سوق می‌دهد، اما حوزه‌های علمیه می‌توانند شرایطی را به‌وجود آورند، مادران همانند گذشته یار و یاور یکدیگر باشند، در خرید و انتخاب ملزومات مورد نیاز برای دوران بارداری پشتیبان مادران جوان باشند و با نصایح و انعکاس تجربیات به زنان باردار و جوان کمک کنند.

ایکنا_از ظرفیت مساجد برای افزایش جمعیت چگونه می‌توان استفاده کرد؟

اگر بانوان که سن بیشتری دارند، در مساجد حضور پیدا کرده، برای انتقال تجربیات و یافته‌های‌شان به مادران جوان تلاش کنند، به بخشی از سؤالات و نگرانی‌های مادران جوان پاسخ دهند، می‌توان تا اندازه زیادی مشکلات موجود در این زمینه را برطرف کرد.

ماماها، به‌ورزها، پزشکان و کسانی که در اقتصاد و تدبیر منزل تدریس می‌کنند، اگر در مساجد حضور پیدا کنند، سایر بانوان خواهند توانست آموزش ببینند و فرزندان‌شان را با راهنمایی افراد معتمد و متدین پرورش دهند. ولی اگر مساجد به همین شکلی که اکنون وجود دارد، مدیریت شود، فقط مکانی برای حضور یک سری افراد سالمند می‌شود و گاها ممکن است اجازه اجرای برنامه‌های مواسات خانواده را ندهند که در نتیجه ما از نعمت مساجد برای بحث فرزندآوری محروم خواهیم شد.

خانواده‌های جوان  ما باید مأمن خودشان را در مساجد بیابند، من از هیئت‌های مذهبی و هیئت‌ امنا، خادمان مساجد، کانون‌های فرهنگی و هنری می‌خواهم، ظرفیت مساجد را در راستای حمایت از خانواده‌ها به کار ببندند.

گفت‌وگو: سونیا بدیع 

انتهای پیام
captcha