منطق حفظ اقتدار ملی در دنیا از ابعاد شخصیت شهید سلیمانی بود
کد خبر: 4112491
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲

منطق حفظ اقتدار ملی در دنیا از ابعاد شخصیت شهید سلیمانی بود

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه، شهید سلیمانی را شخصیّتی جامع دانست و گفت: ایشان با وجود اینکه یک ایرانی به تمام معنا بود، اما مصالح تمام دنیای اسلام را می‌دید و ویژگی‌های یک شخصیت ملی و بین‌المللی را به صورت توأمان داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمفید حسینی‌کوهساری، مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمفید حسینی‌کوهساری، مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه، در برنامه این هفته تلویزیون اینترنتی پاسخ وابسته به مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه که به مناسب سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی برگزار شد، به «بررسی ابعاد بین‌المللی شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی» پرداخت و اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم حاج قاسم که من به وفور از زبان غیرایرانی‌ها شنیده‌ام، جامعیت ایشان بود؛ این شهید بزرگ قدرت این را داشت که بین شور و شعور جمع کند. او توانست جمع بین سیاستمداری و بین‌المللی بودن و در عین حال ساده و بی‌آلایش ماندن را به جهان نشان دهد.

وی افزود: حاج قاسم با اطرافیان و خانواده خودش صمیمیت زیادی داشت و در عین اینکه در کارش با مشغله‌های بسیاری مواجه بود، اما همیشه برای مسائل خانواده‌اش هم وقت می‌گذاشت و از آن‌ها غافل نبود.

سردار سلیمانی بین کار کارشناسی و توکل به خدا جمع بست

حسینی‌کوهساری اظهار کرد: حاج قاسم توانسته بود، بین کار کاشناسی و دقت مطالعاتی و تفویض، توکل به خدا و توسل جمع ببندد و همه چیز در سیره و تفکر او سر جای خودش قرار داشت.

وی شخصیت شهید سلیمانی را شخصیتی جامع دانست و گفت: ایشان با وجود اینکه یک ایرانی به تمام معنا بود، اما مصالح تمام دنیای اسلام را می‌دید و ویژگی‌های یک شخصیت ملی و بین‌المللی را به صورت توأمان داشت.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه حضور بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در منطقه را مهم و لازم برشمرد و تصریح کرد: اگر ما بخواهیم صرفاً منافع ملی ایران و ایرانیان را در نظر بگیریم، حتماً باید در عرصه بین‌الملل حضور داشته باشیم و این منطق حفظ اقتدار ملی در هر کشوری است.

وی با اشاره به اهمیت پاسداری از مرزهای ایدئولوژیک ملل مختلف افزود: اگر ما بخواهیم از مرزهای ارزشی و ایدئولوژیک خود دفاع کنیم و در عین دفاع از شیعه بودن، این مکتب را به دنیا عرضه کنیم، حضور بین‌المللی ما در کشورهای جبهه مقاومت دارای توجیه عقلانی است.

حضور ما در کشورهای منطقه دارای توجیه انسانی است

حسینی‌کوهساری بیان کرد: اگر فراتر از نگاه اسلامی بخواهیم به عنوان یک انسان و عضوی از جامعه بین‌المللی به قضیه نگاه کنیم، باز هم حضور ما در کشورهای منطقه توجیه پیدا می‌کند. چرا که عظمت و ثمرات این اتفاق را جامعه جهانی تجربه کرد.

وی گفت: حاج قاسم هم یک ایرانی تمام عیار بود و هم یک شیعه تمام عیار، مسلمان تمام عیار و یک انسان آزاده اصلاح‌طلب، ارزش‌مدار و فطری در پهنه جهانی بود.

فعالیت‌های حاج قاسم در تاریخ جنگ میان حق و باطل می‌درخشد

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه اظهار کرد: ما اگر بخواهیم یک نگاه تاریخی به جبهه حق و جبهه باطل داشته باشیم، در چنین نگاهی نیز حرکت‌ها و شخصیت حاج قاسم در این تقابل به خوبی می‌درخشد.

وی با تأکید بر تفاوت جدی وقایع اتفاق افتاده در سوریه با سایر کشورهای عربی که موسوم به بهار عربی یا بهار اسلامی بود، افزود: همانطور که همه می‌دانیم در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در کشورهای مختلفی در سطح منطقه همچون مصر، تونس، لیبی و یمن اتفاقاتی افتاد. اما آنچه در سوریه رخ داد جزئی از یک نقشه بین‌المللی بود که می‌خواست جریانی را با ایجاد یک دولت جدید در عراق و سوریه با سردمداری داعش راه‌اندازی کند.

حاج قاسم از ناامن شدن ایران اسلامی جلوگیری کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌کوهساری گفت: ما در بُعد ملی، امنیت خود را تأمین کردیم؛ ما به جای اینکه در داخل مرزهای خود به جنگ با دشمنان بپردازیم، در خارج از مرزها به مبارزه با آن‌ها پرداخته و حاج قاسم و یارانش از ناامنی میهن اسلامی خود جلوگیری کردند.

وی ادامه داد: در نگاه شیعی، دشمنان آمده بودند تا حرم‌های مطهر اهل بیت(ع) و کیان شیعه را در منطقه با مخاطرات جدی مواجه کنند؛ تا جایی که آن‌ها در یک روز هزاران نفر را سر بریدند و جنایات سنگین و ناگواری همچون تجاوز به ناموس مردم و بی‌رحمی در حق کودکان را مرتکب شدند.

حاج قاسم از تمامیت ارضی کشورهای منطقه دفاع کرد

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه سپس فعالیت‌های شهید حاج قاسم سلیمانی را از نگاه فراشیعی بررسی کرد و یادآور شد: دشمنان بر اساس طرح خاورمیانه بزرگ آمده بودند تا کشورهای منطقه را تجزیه کنند و حاج قاسم با رشادت‌هایی که داشت از تمامیت ارضی این کشورها دفاع کرد تا علاوه بر دفاع از حریم اهل بیت(ع) به کل امت اسلامی و حتی مردمان غیرمسلمان منطقه کمک کند و نقشه‌های شوم قدرت‌های استعماری و استکباری دچار شکست و عقب گرد کند.

وی گفت: نگاه تک بعدی به حاج قاسم خطاست؛ زیرا خدمات و رشادت های حاج قاسم به نفع ایران، تشیع، جهان اسلام و کشورهای منطقه بود. همچنین او در معادلات بین‌المللی نقش ایفا کرد.

جامعه جهانی برای رسیدن به صلح و امنیت، نیازمند  فرهنگ مقاومت است

حسینی‌کوهساری گفت: از آموزه‌های قرآنی ما برمی‌آید که اگر جامعه جهانی بخواهد به صلح و امنیت برسد، نیازمند ایجاد فرهنگ مقاومت، ایثار، استقامت، صبر و پایداری است و حاج قاسم این فرهنگ را به مردم دنیا ارائه کرد. اگر این فرهنگ در دنیا نهادینه نشود، ما نمی‌توانیم در تقابل تاریخی حق و باطل به پیروزی برسیم. خداوند در سوره صف کسانی که در راه او صف واحده تشکیل می‌دهند را یکی از مسبّحات و پاک کننده‌های جهانی معرفی کرده است.

وی ایستادگی پای آرمان‌های دینی را یکی از مطالبات خداوند از بندگانش دانست و افزود: خداوند در آیات دوم و سوم سوره مبارکه صف می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ، کَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ». خداوند از می‌خواهد صرفاً بیان کننده آرمان‌ها نبوده و در عمل پای آن‌ها بایستیم. روحیه ایستادگی پای آرمان‌ها ویژگی اصلی شخصیت حاج قاسم بود.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه اظهار کرد: امروزه مستندات و مدارک محکمی که در زمینه اثبات ابعاد چندگانه حضور ایران در کشورهای جبهه مقاومت قابل ارائه است، در دسترس می‌باشد.

وی گفت: حفظ امنیت ملی، حفظ امنیت منطقه‌ای، حفظ ثبات دنیای اسلام و گسترش فرهنگ دفاع از مظلوم و مقاومت در عرصه جهانی، ابعاد مختلف حضور ایران در دیگر کشورهاست. امروزه ۳۰ میلیون نفر از نقاط مختلف دنیا جمع شده و به زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) می‌روند و این امر مرهون امنیتی است که با جان فشانی‌های حاج قاسم و یارانش ایجاد شده است.

حسینی‌کوهساری با تأکید بر اهمیت امنیت ابراز کرد: وقتی که بستر امنی در منطقه حاکم شود، یک بهره‌مندی عمومی در آن ایجاد خواهد شد و برای اقشار مختلف جوامع می‌تواند مفید واقع گردد.

وی با اشاره به وجوب دفاع و حمایت از مظلومان عالم در آموزه‌های اسلامی ادامه داد: ما در آموزه‌های قرآنی به صراحت داریم که انسان‌ها نسبت به همه مستضعفین عالم تکلیف دارند و باید آن‌ها را کمک کنند. در روایات اهل بیت نیز این امر به تفصیل بیان شده است. از منظر انقلاب اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز بر این موضوع به صراحت تأکید شده است. اما در رابطه با اینکه اگر در هر جای دنیا ملتی مورد ظلم واقع شد، ما به حمایت از آن‌ها برخیزیم یا خیر، باید به اقتضائات، شرایط و مقدورات خود نگاه کنیم و قطعاً جمهوری اسلامی ایران در این مورد دارای اولویت‌هایی است. به‌طورمثال در مسئله فلسطین با وجود اینکه این منطقه برای ما بعد جغرافیایی داشته و از جهت مذهبی نیز آنان برادران اهل سنت هستند و ما تشیع، اما به دلیل اینکه این موضوع هم مرتبط با قبله اول مسلمانان بوده و هم بزرگترین مسئله ایجاد شده توسط غرب در دل دنیای اسلام است، برای اینکه عزت و اعتبار دنیای اسلام خدشه‌دار نشود، جمهوری اسلامی ایران نیز آن را دنبال کرده و دارای اولویت می داند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه یادآور شد: علی المبانی، چه بر پایه مبانی دینی ما و چه بر مبانی انقلابی ما و قانون اساسی و چه بر پایه مبانی وجدان انسانی، هرجا در عالم ظلمی اتفاق بیفتد، ما اگر امکان و توان مقابله با آن را داشته باشیم، این تقابل اتفاق خواهد افتاد و این نقطه آرمانی ماست.

طلاب در سنگرهای جنگ نرم به دفاع از ارزش‌های اسلامی بپردازند

وی سپس به بررسی اندیشه‌های شهید سلیمانی در زمینه لزوم حضور و یا عدم حضور طلاب و روحانیون در دفاع از حرم افزود: حاج قاسم دارای یک منظومه فکری و اندیشه مشخصی بود و حرم اصلی را ایران اسلامی می‌دانست. او جمله‌ای کلیدی داشت که در آن می‌گفت ایران حرم است و دفاع از این حرم، دیگر حرم‌ها را از آسیب‌ها و مخاطرات حفظ خواهد کرد. 

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: ایشان می‌گفت اصل این است که ما در وهله اول ایران خودمان را حفظ نماییم؛ اما همان‌طور که می‌دانیم در میان شهدای مدافع حرم، شهدای روحانی زیادی هم وجود دارد. اما حاج قاسم با وجود اطلاع از این موضوع می‌فرمودند ما در میدان نبرد و دفاع، عرصه‌های مختلفی را داریم و اولویت طلبه‌ها حتی آن‌هایی که می‌خواهند بیایند و در میدان رزم نظامی شرکت کنند، فعالیت و تلاش در عرصه جنگ نرم است. ایشان نقش‌آفرینی در عرصه جنگ فکری و فرهنگی را اصلی‌ترین رسالت طلاب می‌دانسته و بر این امر تأکید داشتند. پس درست نیست که بگوییم شهید سلیمانی با حضور طلاب در عرصه دفاع از حرم مخالف بود، اما می‌توان گفت که روی اولویت‌گذاری ها و حضور طلبه‌ها در عرصه جنگ نرم تأکید داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌کوهساری سپس برخی ابعاد علمی و عمق معرفت و بصیرت شهید حاج قاسم سلیمانی را برشمرد و تصریح کرد: به گفته یکی از دوستان ایشان در بحبوحه مشغله‌های فراوان به دنبال فایل‌های صوتی برخی سخنرانی‌های معرفتی همچون سخنرانی‌های مرحوم علامه مصباح یزدی بود و به گفته خود ایشان در مسیرهای رفت و آمد این محتواهای علمی و معرفتی را گوش می‌کرد.

حاج قاسم، الگویی تمام عیار برای نسل امروز

وی در پایان با اشاره به اینکه شخصیت شهید سلیمانی مجموعه‌ای از اندیشه‌ها، اخلاق و رفتارهای مختلف و آموختنی بود، افزود: این شخصیت موجب می‌شود، در عصر ما فردی شکل گیرد که الگویی تمام عیار بوده و وقتی به شهادت رسید مراسم تشییع پیکرش به یک تشییع پیکر تاریخی تبدیل شده و عمق نفوذ او نه تنها تا قلب مردم ایران بلکه تا عمق جان افراد و ملل مختلفی در سطح جهان تسری پیدا کند.

انتهای پیام
captcha