شهید سلیمانی برای امت اسلام تولید قدرت و منزلت کرد
کد خبر: 4111966
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
قالیباف در اجلاس بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی:

شهید سلیمانی برای امت اسلام تولید قدرت و منزلت کرد

رئيس مجلس شورای اسلامی در اولین اجلاس بین‌المللی «مکتب شهید سلیمانی» با بیان اینکه شهید سلیمانی توانست برای امت اسلام تولید قدرت و منزلت کند، گفت: شهید سلیمانی به جبهه مقاومت هویت بخشید.

نخستین اجلاس بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، اولین اجلاس بین‌المللی «مکتب شهید سلیمانی» از ساعت ۸:۳۰ صبح امروز ۱۴ دی‌ماه، به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی با پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید از سوی حامد شاکرنژاد در سالن اجلاس سران آغاز شد.

در ادامه حسین اکبری، دبیر اجلاس در سخنانی با خیر مقدم به حضار و گرامیداشت یاد و خاطره سردار سپهبد شهید سلیمانی گفت: کار اولین همایش از اردیبهشت امسال آغاز و با فراخوان مقالات در حوزه بین‌المللی بیش از حدود ۳۰۰ مقاله از کشورهای مختلف دریافت شد.

وی افزود: همایش در ۸ محور و ۵۲ زیرمحور پیش‌بینی و در قالب ۸ کارگروه مقالات داوری شد. ۳۱ پیش نشست علمی نیز در داخل و خارج برگزار شد و ۷۰۰ اثر در قالب‌های مختلف پس از شهادت حاج قاسم تا به امروز به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

اکبری تاکید کرد: مکتب شهید سلیمانی برگرفته از مکتب امام(ره) و مکتب امام(ره) نیز برخاسته از مکتب عاشورا و آن نیز برگرفته از آموزه‌های قرآنی است.

وی با بیان اینکه آنچه جبهه مقاومت دنبال می‌کند نظریه و اندیشه امام(ره) است و با مقاومت فلسطین این حرکت شروع شد و رهبری انقلاب نیز این مسیر را با قدرت ادامه می‌دهند، اظهار کرد: در واقع نظریه امام(ره) مبنی بر تقابل استضعاف با استکبار یک نظریه فراجغرافیایی، فراقومی و فرامذهبی براساس قرآن است و رفتار مقاومت در میدان برای اجرای این سیاست است و حاج قاسم در عمل و گفتار دقیقا همین نظریه و مبنای قرآنی را برای نجات همه بشر دنبال می‌کرد لذا برای او مذهب، دین، قوم و زبان افراد فرقی نمی‌کرد.
 

ارمغان مکتب سلیمانی

دبیر اجلاس در پایان گفت: در حقیقت مکتب سلیمانی توانسته است امنیت جهانی را به ارمغان بیاورد و در آینده می‌تواند در وحدت اسلامی و وحدت مستضعفان جهان در مقابل مستکبران ایفای نقش کند.

در ادامه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به ایراد سخن پرداخت و با خیر مقدم به حضار و مهمانان و درود به روح پرفتوح امام(ره) و شهدا به ویژه شهید سلیمانی گفت: امام(ره) با ایمان به خدا و قدرت مردم و ایمان به راه و روش خود توانست تحول بزرگی را در جهان اسلام رقم بزند؛ امامی که هم باعث تجدید حیات مجدد اسلام و هم باعث عزت مسلمین شد؛ آن امام بزرگوار که هیچ کلامی جز برای خدا نگفت و هیچ گامی جز در راه خدا برنداشت.

مهم‌ترین معجزه انقلاب

وی با بیان اینکه تربیت اسلامی و کادرهای جوان و انقلابی مبتنی بر فرهنگ قرآنی مهم‌ترین معجزه انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: امروز ما اینجا گرد هم آمده‌ایم که یکی از این فرزندان انقلاب و قدرت عظیم مردمی و جوانان انقلاب اسلامی و امت اسلامی را ببینیم. شهید سلیمانی در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در آغاز انقلاب جوانی بود که در یک روستای دورافتاده در کرمان به نام قنات ملک زندگی می‌کرد و خود او می‌گفت تا ۷ سالگی معنی کفش به پا کردن را نمی‌دانسته و پابرهنه بوده است.

رئيس مجلس با بیان اینکه انقلاب اسلامی و مکتب قرآن و اهل بیت(ع)، ایمان به خدا و مردم و یک تربیت درست در کنار هم قرار گرفتند و از یک جوان روستازاده‌ چنین شخصیت بزرگی را برای جهان اسلام پرورش داد.

جامعیت شخصیت شهید سلیمانی

قالیباف با اشاره به اینکه شهید سلیمانی را یک شخصیت جامع می‌دانیم، اظهار کرد: جامعیت او از این جهت است که او در انقلابی تربیت شد که خود زیست انقلاب یک زیست جامع است و او در مکتب امامی تربیت شد که خود این مکتب، جامع‌الاطراف است.

رئيس قوه مقننه با یادآوری اینکه شهید سلیمانی در موضوعات مختلف اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، رفتاری و ارتباط با اقشار مختلف یک پدر، برادر، فرمانده، رزمنده و فرمانبر بود، اظهار کرد: وقتی از جامعیت او حرف می‌زنیم یعنی او‌  جمع اضداد بود. ویژگی او این است که غضب او از دل رحمت بلند می‌شود. ویژگی جامعیت او از این جهت است که در عین اینکه بسیار لطیف است، بسیار مقتدر نیز هست؛ در جمع فرزندان شهدا با لطافت و با محبت است اما در اوج اقتدار نیز هست؛ او یک منتقم است ولی با گذشت و با محبت است.

قالیباف اضافه کرد: از ۴۰ سال قبل که توفیق آشنایی و همسنگری با او را داشتم روز به روز این جامعیت را در او تکمیل‌تر یافتم و در همین مسیر هدایت الهی به پیش رفت. اوج شهید سلیمانی آن زمانی بود که به فرماندهی نیروی قدس انتخاب شدو ۲۰ سال در این مسئولیت بود. در این ۲۰ سال شهید سلیمانی بزرگ‌ترین افتخار زندگی مادی و معنوی خدا رسید و این افتخار به این دلیل بود که سربازی شد که بی‌واسطه فرمانده‌ای او را فرمانده کرد که یک مجتهد عادل، آگاه، شجاع، دشمن‌شناس، مدیر، مدبر و عمیق در مسائل راهبردی و اجتماعی و با ایمان به مردم و آشنا به اسلام بود؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عزیزی که پرچم انقلاب را از امام(ره) تحویل گرفتند و در این مسیر با قدرت به پیش رفتند و می‌روند.

محمدباقر قالیباف

رئيس مجلس افزود:‌ این سرباز در کنار فرماندهی که تربیت شد با آن عقبه تجربی دوران دفاع مقدس و فرماندهی در جنوب شرق کشور، بستر را برای یک حرکت بزرگ فراهم دید. شهید سلیمانی با این حرکت برای امت اسلامی تولید قدرت و منزلت کرد و هر کجا ناامنی بود و دشمن جنایتکار صهیونیستی و آمریکای جنایتکار ناامنی ایجاد می‌کردند حضور می‌یافت و اجازه نمی‌داد سلطه آمریکا و صهیونیسم در جهان اسلام‌ شکل بگیرد و امنیت را با کمک مردم برقرار می‌کرد.

قالیباف با بیان اینکه شهید سلیمانی به جبهه مقاومت هویت بخشید، گفت: انصافا با همه وجود انسانی صادق بود و این صداقت به آن خلوص خاصی داده بود و شک نکنید که در هر محیطی که صداقت و اخلاص باشد بی‌شک آنجا برکت است. امروز برکت و نعمت بزرگ جبهه مقاومت مرهون همین باورها، مکتب قرآن، مجاهدت در راه خدا و تلاش خالصانه است.
 
رئيس قوه مقننه افزود: اکثر رزمندگان در جبهه عظیم و گسترده مقاومت و همه امت اسلامی تبلور خود را در حضور در این جبهه می‌دانند و بدون شک قلب و کانون این جبهه مسئله قدس و فلسطین است و آرزوی همه ما این است که راه قدس از کربلا بگذرد.
 
رئيس مجلس با بیان اینکه شهید سلیمانی فرماندهی دشمن‌شناس با طراحی‌های منحصر به فرد بود که شیوه های ویژه‌ای را در ماموریت‌های خود به کار می گرفت و می‌دانست دشمن جهان اسلام آمریکای جنایتکار و رژیم کودک‌کش صهیونیستی است، اظهار کرد: باور شهید سلیمانی این بود که دو اصل مهم، وحدت جهان اسلام و تولید قدرت برای دنیای اسلام است و این دو می‌تواند یک جهان اسلام قوی، متحد و یکپارچه ایجاد کند و لذا همیشه در مسیر تحقق این دو اصل تلاش می‌کرد و خون دل‌ها می‌خورد.
 

منطق قدرت در اندیشه شهید سلیمانی

وی ادامه داد: او با همه وجود درک کرده بود که در سطح بین‌الملل و منطقه تنها منطقی که می‌تواند جوابگو باشد منطق قدرت است و حتی اگر مذاکره‌‌‌ای هم می شود باز با قدرت است. او باور داشت هرگونه عقب‌نشینی در برابر آمریکای جنایتکار و رژیم صهیونیستی با هدف اینکه آنها دست از سر ما بردارند یک خطای فاحش راهبردی است، تا آنها هستند وجودشان ظلم‌ است و ما تا هستیم با ظالم می‌جنگیم و از مظلوم دفاع می‌کنیم.

رئيس مجلس یادآور شد: او به همین میزان که درک کرده بود باید عمق راهبردی جهان اسلام را گسترش دهد و به همان میزان درک کرده بود که به عمق اجتماعی توجه کند. امروز همه ما در جبهه مقاومت باید بتوانیم در ارائه خدمات عمومی با دنیا رقابت کنیم و این نیاز محور مقاومت و انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه امروز عظمت انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت را بهتر می‌توان در قیاس با وضعیت جهان اسلام بعد از جنگ جهانی دوم تا دهه ۷۰میلادی دید، یادآور شد: در دهه ۶۰ همه دیدند با توسعه رژیم صهیونیستی و جنگ‌های آن دهه چه اتفاقاتی برای جهان اسلام افتاد و حتی کشورهای اسلامی در جبهه دیپلماسی و مذاکره شکست خوردند و این عظمت انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت بود که هدف خود را آزادی قدس و فلسطین قرار داد و یک روحیه خودباوری در امت اسلامی ایجاد کرد و دشمن صهیونیستی با وجود توان و امکانات نظامی غیر قابل قیاس با دهه های قبل خود در مقابل جوانان جبهه مقاومت شکست خورد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امروز می‌توانید غزه و کرانه باختری را نگاه کنید که چگونه رژیم صهیونیستی را تحت فشار گذاشته است و در محاصره ظالمانه غزه و جنگ ۳۳ روزه و حوادث اخیر می‌توان عظمت اسلام و جبهه مقاومت را دید که وقتی به دشمن نهیب می‌زند این‌گونه مسلط می شود و اینها به برکت انقلاب اسلامی و راه موفقیت نیز همین راه مکتب سلیمانی و تکیه به مردم است.

وی با طرح این پرسش که اما شهید سلیمانی چگونه توانست دشمن را شکست دهد و طراحی‌های آمریکا را خنثی کند؟ گفت: پاسخ ایمان او به خدا و مردم است. ترامپ می‌گفت با وجود ۷ تریلیارد دلار هزینه در منطقه باید مخفیانه وارد عراق شوم اما شهید سلیمانی با مردم و پابرهنگان و مستضعفان واقعی به میدان آمد؛ زینبیون و فاطمیون.

بالابردن هزینه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

رئيس مجلس افزود: امروز همه جبهه مقاومت افراد عادی هستند. سازماندهی شهید سلیمانی این بود که با باور به خدا و مردم در برابر تمام تکنولوژی غرب ایستادگی کند که موفق شد. امروز هم‌ دشمنان ما قصد ضربه زدن دارند ‌‌و همه امت اسلامی باید توجه کنند که رژیم صهیونیستی به‌دنبال عادی‌سازی روابط با کشورهای اسلامی است و ما نباید اجازه دهیم و باید هزینه این اقدام را آنقدر بالا ببریم که کسی جرائت عادی‌سازی روابط را نداشته باشد.

وی تاکید کرد: آنها می‌خواهند این باورها و ارزش‌ها را از بین ببرند و شهادت شهید سلیمانی نشان داد که انقلاب اسلامی و مکتب اسلام هنوز در دنیا زنده است و امت اسلامی یکپارچه در این عرصه تلاش و مجاهدت می‌کند و این وعده خداست به مومنان که اگر در راه او ایستادگی کنند خداوند پیروزی و عزت آنها را تضمین می‌کند.

قالیباف در پایان ابراز امیدواری کرد که همه در این مسیر به پیش برویم و یاد و  خاطره این شهدا را گرامی بداریم و وفادار به این مسیر باشیم.

زینب سلیمانی

بنابرگزارش خبرنگار ایکنا، در ادامه زینب سلیمانی در سخنانی کوتاه ضمن خوشامد به همه مهمانان این اجلاس از کشورهای مختلف گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار روز یکشنبه به طور کاملا جدی تاکید کردند که یاد شهید سلیمانی هرگز از دل‌ها نباید برود و باید کار فعال و پویا و قوی در این رابطه انجام شود.

وی افزد: این مراسم‌ و کارهای علمی برای امتداد مسیر شهید سلیمانی در آینده اثربخش است و حقیقت وجودی شهید سلیمانی را برای معرفی این شخصیت به نسل‌های آینده روشن می‌کند. امیدوارم همه ما بتوانیم در نگهداری این سرمایه ارزشمند و گرانبها قدم‌های بزرگی برداریم.

اعطای دکترای افتخاری به خانواده شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس

در بخش پایانی مراسم و پس از همخوانی گروه محمد رسول‌الله، مدرک دکترای افتخاری دانشگاه دفاع ملی به خانواده شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس با حضور سردار احمدی‌مقدم، رئيس دانشگاه اعطا شد.

 

انتهای پیام
captcha