خطاهای بسیار سبب کم شدن حیا در افراد می‌شود
کد خبر: 4107915
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴

خطاهای بسیار سبب کم شدن حیا در افراد می‌شود

امام جمعه کرمان با بیان اینکه زیاد صحبت کردن مشکلات فراوانی به‌وجود می‌آورد،گفت: فردی که زیاد حرف بزند خطاهای او نیز بیشتر می‌شود و اگر خطاهای انسان زیاد شد، حیا سپس ورع او کم شده و در نتیجه فرد دل‌مرده می‌شود.

حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی امام جمعه کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه، حجت‌الاسلام حسن علیدادی‌سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان امروز، ۲۷ آذرماه در سلسله جلسات اخلاق در مکتب شهید سلیمانی که ویژه مدیران دستگاه‌های اجرایی به‌صورت ماهانه در بیت‌الزهرا برگزار می‌شود؛ به بیان نکاتی پیرامون حدیث نبوی «لِكُلِّ شَيءٍ حيلَةٌ، وحيلَةُ الصِّحَّةِ فِي الدُّنيا أربَعُ خِصالٍ: قِلَّةُ الكَلامِ و قِلَّةُ المَنامِ و قِلَّةُ المَشيِ و قِلَّةُ الطَّعامِ» پرداخت.

وی افزود: پيامبر خدا(ص) فرمودند: «هر كارى را چاره‌اى است و چاره تندرستى در دنيا، چهار چيز است: كم سخن گفتن، كم خوابیدن، كم راه رفتن و كم خوردن.»

امام جمعه کرمان با تأکید بر اینکه عمر انسان سرمایه است، گفت: براساس روایات متعدد، زیاد صحبت کردن مشکلات فراوانی به‌وجود می‌آورد. فردی که زیاد حرف بزند خطاهای او نیز بیشتر می‌شود و اگر خطاهای انسان زیاد شد، حیا سپس ورع او کم شده و در نتیجه فرد دل‌مرده می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان تصریح کرد: دل‌مردگی صفت بدی است و وقتی فرد دل‌مرده شد به جهنم نزدیک می‌شود و بر این اساس، ریشه نزدیک شدن به جهنم پر حرفی است.

وی اظهار کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند «اَلنَّ‌ وْمُ راحَةٌ لِلْجَسَدِ وَ النُّطْقُ راحَةٌ لِلرُّوحِ وَ السُّکُوتُ راحةٌ لِلْعَقْلِ؛ خواب، آرام بخش جسم؛ سخن گفتن، آسایش روح و سکوت، سبب راحتى عقل است». براساس این حدیث، حرف زدن مایه راحت روح است و روزه سکوت حرام است اما جلوی پر حرفی نیز باید گرفته شود زیرا در هر چیزی تعادل خوب است و اگر از حد بگذرد تبدیل به ضد می‌شود‌.

انتهای پیام
captcha