دستاوردهای پژوهشی بیانگر جهاد تبیین در عرصه علمی است
کد خبر: 4105029
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷

دستاوردهای پژوهشی بیانگر جهاد تبیین در عرصه علمی است

استاندار گیلان ارائه دستاوردهای‌ فناورانه و پژوهشی را مصداق بارز جهاد تبیین در عرصه علمی دانست و گفت: همه ما باید از رشد و شکوفایی و استعدادهای نخبگان و پژوهشگران جوان حمایت کنیم.

اسدالله عباسی استاندار گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، اسداله عباسی، استاندار گیلان امروز 15 آذر در حاشیه بازدید از بیست‌وسومین نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش، فناوری و فن بازار گیلان که در دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سیاست‌های نظام، منویات مقام معظم رهبری و برنامه‌های راهبردی دولت این است که بخش‌های مختلف پژوهشی و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی بتوانند ایده‌های‌شان را در حوزه کارآفرینی و اشتغال‌آفرینی به مرحله اجرا برسانند.

وی با اشاره به تجاری‌سازی علم و فناوری، افزود: نمایشگاه‌ هفته پژوهش و فناوری این فرصت را فراهم می‌کند که صاحبان فکر و اندیشه در کنار همدیگر و در یک هم‌افزایی علمی، بتوانند با تقویت پژوهش‌های تقاضامحور و تجاری‌سازی فناوری، گام‌های اثربخشی در رفع چالش‌های منطقه‌ای و استانی بردارند.

استاندار گیلان ادامه داد: همه دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان باید در کنار هم قرار گیرند و فضای پرسش و پاسخ فراهم شود تا اشکالاتی که در حوزه پژوهش و تولید وجود دارد برطرف شده و شاهد رونق تولید دانش بنیان در استان باشیم.

عباسی با بیان اینکه هیچ موانعی در مسیر تولید دانش‌بنیان، تجاری‌سازی فناوری و کارآفرینی نداریم، بیان کرد: دولت سیزدهم عزم را جزم کرده که بتواند از همه ظرفیت‌های علمی و پژوهشی استفاده کند، استان گیلان فرصت‌های بسیار زیادی در حوزه‌های کشاورزی، اقتصاد دریامحور، آبزی‌پروری و... دارد، موارد مذکور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند و ان‌شاءالله بتوانیم این مسیر را ادامه و گسترش دهیم.

عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان در خصوص اعتبارات حوزه پژوهشی گفت: این آمادگی وجود دارد که اعتبارات حوزه پژوهشی را افزایش دهیم.

وی گیلان با اشاره به شعار راهبردی سال مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین»، افزود: با توجه به این شعار راهبردی ما در استان به صورت عملی برنامه ریزی کردیم و وارد کار شدیم، در راستای تحقق این امر دهکده دانش‌بنیان پارک علم‌وفناوری را راه‌اندازی و حمایت کردیم و اعتبار 100 میلیارد تومانی هم پیش‌بینی شد، سایر دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های فعال هم از حمایت‌های لازم برخوردار می‌شوند.

عباسی با اشاره به برخی پژوهش‌های علمی بومی استان ادامه داد: در حال حاضر در بخش کشاورزی در حوزه برنج ارقام جدیدی مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفتند که می‌تواند افزایش سطح و کیفیت را در پی داشته باشد، همچنین طرح‌های خوبی در حوزه مسائل زیست‌محیطی داشتیم که ان‌شاءالله همه شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، موسسات، ادارات و سازمان‌ها از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

استاندار گیلان ضمن تبریک هفته پژوهش به دانشگاهیان و اساتید، نخبگان و پژوهشگران جوان، گفت: همه ما باید از رشد و شکوفایی و استعدادهای نخبگان و پژوهشگران جوان حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه ارائه دستاوردهای‌ فناورانه و پژوهشی مصداق بارز جهاد تبیین در عرصه علمی است، گفت: این نمایشگاه نمونه‌هایی از دستاوردهای پژوهشی نخبگان ماست و قابلیت‌های بیش از این وجود دارد که نیاز است مسئله‌محور و تقاضامحور این بخش را تقویت کنیم و تقاضاها را متناسب با تولید تنظیم کنیم، وقتی شرایط تولید محصولی فراهم است نباید واردات داشته باشیم.

عباسی با بیان اینکه محصولات تولیدی که بومی‌سازی شده استان است، قابلیت برند شدن را دارند، گفت: محصولات تولیدی استان نسبت به شرایط آمایش سرزمینی باید متناسب با نیاز استان و کشور باشد، می‌توانیم از این ظرفیت در استان به درستی استفاده کنیم و راه را برای فعالیت‌های بیشتر باز کنیم لذا دانشگاه‌ها و اساتید بدانند که ما متقاضی و خریدار پژوهش‌ها و فعالیت‌های علمی انجام گرفته، هستیم.

استاندار گیلان در خصوص پژوهش‌های تقاضامحور تصریح کرد: تقاضامحوری پژوهش‌ها را در همه سازمان‌ها ایجاد کردیم و تکلیف شده که براساس برنامه بتوانند در خصوص تولیدات علمی دانشجویان و اساتید برنامه‌ریزی کرده و آن میزان اعتبارات را صرف این امر کنیم، وقتی این اتفاق بیافتد دانشگاه‌ها می‌توانند بخشی از هزینه‌های خود را از این بخش دریافت کنند و براساس درآمدی که از این طریق ایجاد می‌شود به خودکفایی برسند. در سطح دنیا دانشگاه‌هایی وجود دارد که از محل پژوهش‌ها به خودکفایی رسیدند و به دانشگاه کارآفرین تبدیل شده‌اند و حتی با صنعت رقابت می‌کنند براین اساس همواره در راستای رونق تولید و پژوهش‌های فناورانه همراه هستیم و حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha