انتقاد گسترده از اقدام رئیس‌جمهور تونس در سازش با اسرائیل
کد خبر: 4104928
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲

انتقاد گسترده از اقدام رئیس‌جمهور تونس در سازش با اسرائیل

قیس سعید، رئیس جمهور تونس، به دلیل صدور فرمانی مبنی بر تصویب پیوستن این کشور به پروتکلی با عضویت رژیم صهیونیستی، با موج گسترده‌ای از انتقادات مبنی بر تلاش وی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مواجه شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از اسپوتنیک عربی، قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس پس از صدور فرمانی مبنی بر تأیید پیوستن این کشور به «پروتکل مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در دریای مدیترانه»  که رژیم صهیونیستی نیز یکی از اعضای آن است، با موجی از انتقادات مواجه شد. فرمان قیس سعید در روزنامه رسمی جمهوری تونس انتشار یافته است.

شهروندان، سیاستمداران و فعالان حقوق بشر تونسی این اقدام را محکوم کرده‌اند. از نظر آنها پیوستن به این پروتکل راه را برای عادی‌سازی روابط بین تونس و رژیم صهیونیستی هموار می‌کند، چرا که حضور تونس در هر فعالیتی که رژیم صهیونیستی در آن حضور دارد تلاش برای عادی‌سازی روابط و خیانت به آرمان فلسطین است.

سامی الطاهری، سخنگوی رسمی اتحادیه عمومی کارگری تونس، در واکنش به این فرمان ریاست جمهوری نوشت: برای ما توضیح دهید، آیا این اقدام  عادی‌سازی روابط است یا خیر؟ ما از تصمیمات پنهان خود باخبر سازید.

 احمد نجیب الشعبی، رئیس جبهه نجات ملی، در جلسه مردمی این جبهه  تصریح کرد: رئیس‌جمهور از چه خیانت بزرگی دم می‌زند؟ تونس در ائتلاف‌های نظامی با «اسرائیل» هماهنگ می‌شود و نخست‌وزیر ما به نخست‌وزیر اشغالگر لبخند می‌زند.

آماده‌سازی برای عادی‌کردن روابط با رژیم صهیونیستی

از سویی رهبر حزب کار و دستاورد و عضو کمیته عالی هماهنگی علیه صهیونیسم و ​​مقاومت در برابر عادی‌سازی تصریح کرد:  در زمانی که منتظر صدور فرمانی از جانب رئیس‌جمهور مبنی برای جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بودیم، او در حال پیشبرد مراحل عمل عادی‌سازی  است.   

انتقاد گسترده از اقدام رئیس جمهور تونس در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

به گفته وی رؤسای جمهور پیشین تونس و مجالس گذشته این کشور هیچ‌گاه عضویت در این پروتکل را تصویب نکردند و  چنین اقدامی اکنون عقب‌گردی در زمینه دموکراسی و حقوق بشر است. رهبر حزب کار و دستاورد تأکید کرد: آرمان ملی فلسطین از ارکان وحدت ملی ما بوده و عواقب این اقدام فاجعه‌بار خواهد بود، چرا که این گام خیانت بزرگی به مردم تونس است.

وی از فعالان حقوق بشر و نخبگان خواست تا با طرح ویرانگر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مقابله کنند.

اقدامی غافلگیرکننده

احمد الکحلاوی، رئیس دیدبان مراکشی جرم‌انگاری عادی‌سازی، امضای این توافقنامه از سوی تونس را «غافلگیرکننده‌ای غیرمنتظره» دانست. چرا که پیش‌تر به پارلمان ارائه شده بود و با رد گسترده از جانب تمام گروه‌ها مواجه شد.

وی افزود: تعجب این است که امضای این پروتکل توسط رئیس‌جمهور قیس سعید صورت گرفته است که پیش‌تر شعار «عادی‌سازی: خیانتی بزرگ» را مطرح کرده است.  

انتقاد گسترده از اقدام رئیس جمهور تونس در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

الکحلاوی از سعید خواست تا این امضا را که به گفته او برای تونس، منافع ملی و آرمان فلسطین زیان‌بار است، پس بگیرد. وی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی پس از پیروزی بر مراکش و مصر به دنبال گسترش در فضای مدیترانه است.

وی افزود: آمریکا به دنبال گسترش هژمونی خود در دریای مدیترانه از طریق رژیم صهیونیستی و سایر متحدان خود است.

اقدامی خلاف وعده‌های انتخاباتی قیس سعید

از سویی سالم الابیض، رهبر برجسته جنبش مردمی با اشاره به اینکه مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین مانعی بود که پیش‌تر مانع پیوستن تونس به این پروتکل شده بود، تصریح کرد:  قیس سعید در مبارزات انتخاباتی خود شعار جسورانه «عادی‌سازی: خیانت بزرگ» را مطرح کرد و  وعده جرم‌انگاری عادی‌سازی در صورت پیروزی در انتخابات را داد.  به گفته وی سعید به لطف این شعار بود که توانست در انتخابات پیروز شود، اما اکنون بدون آنکه فوریتی در کار باشد پیوستن به پروتکلی را تصویب کرد که زمینه را برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی فراهم می‌کند.

انتهای پیام
captcha