رونمایی از سامانه باروری سالم
کد خبر: 4104294
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۷

رونمایی از سامانه باروری سالم

سامانه باروری سالم عصر امروز با حضور رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت رونمایی شد.

به گزارش ایکنا، ایسنا نوشت: دکتر امین بیگلرخانه، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، عصر امروز، 12 آذرماه جزئیات سامانه باروری سالم که در وزارت بهداشت برگزار شد، تشریح کرد.  

بیگلرخانه در این مراسم گفت: این سامانه در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت، از سوی مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت و با کمک سایر ذی‌نفعان طراحی و امروز رونمایی و آماده بهره‌برداری شد.

وی با بیان اینکه قرار است بر اساس اطلاعاتی که در این سامانه جمع‌آوری می‌شود، امکان سیاست‌گذاری، رصد و پایش خدمات مربوط به بارداری را فراهم کند، اظهار کرد: بر همین اساس، مطب پزشکان متخصص زنان و زایمان و نیز مراکز سونوگرافی و آزمایشگاه، می‌توانند اطلاعات را وارد این سامانه کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: اطلاعات مربوطه در پرونده الکترونیک سلامت افراد یا همان سامانه سپاس جمع‌آوری شده و بر اساس داشبوردی که در اختیار سیاست‌گذاران قرار می‌گیرد، امکان رصد و مداخله را می‌دهد.

وی با بیان اینکه انتظار داریم سامانه ملی باروری سالم در نزدیک به ۱۰ هزار مرکز ارائه‌کننده خدمت سلامت اعم از مراکز دولتی و خصوصی، ۴۳۰۰ مطب زنان و زایمان، ۱۰۹ مرکز ناباروری و ۱۰۷۸ بیمارستان و ۳۰۰۰ آزمایشگاه مورد استفاده قرار گیرد، اظهار کرد: این سامانه جدا از تکالیف قانونی که برعهده وزارت بهداشت گذاشته شده بود، سعی کرده سایر مشکلاتی را هم که در حوزه ارائه‌کنندگان خدمات سلامت در زمینه بهره‌برداری از سلامت الکترونیک داریم، رفع کند.

بیگلرخانه با بیان اینکه در همین راستا، بحث پنل یکپارچه نسخه‌نویسی در سامانه باروری سالم به خوبی در نظر گرفته شده که پزشکان برای تمام بیمه‌شدگان‌شان می‌توانند با یک پنل کار کنند، گفت: این سامانه، جزو اولین سامانه‌هایی است که در آن قابلیت امضای دیجیتال در نظر گرفته شده است و نگران نیستیم که امنیت آن به خطر بیفتد. همچنین امکان دسترسی به پرونده الکترونیک سلامت بیماران از طریق سامانه باروری سالم برای پزشکان وجود دارد.  

وی با بیان اینکه اولین بار است امکان برقراری اتصال آزمایشگاه‌های کشور را با پرونده الکترونیک سلامت و با استفاده از سازوکار قانونی در سامانه باروری سالم ایجاد کردیم، افزود: در عین حال امکان رصد وضعیت بارداری از ابتدا تا انتها وجود دارد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت بیان کرد: هم‌چنین بانک ناباروران را هم در این سامانه خواهیم داشت. در زمینه زیرساخت‌های لازم مربوط به پزشک خانواده و نظام ارجاع هم در سامانه باروری سالم استفاده شده و امیدواریم در آینده بتوان از آن استفاده کرد.

انتهای پیام
captcha