هواداران مسلمان از میزبانی قطر می‌گویند + فیلم
کد خبر: 4102436
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹

هواداران مسلمان از میزبانی قطر می‌گویند + فیلم

هواداران مسلمان در طول جام جهانی قطر از نوع میزبانی این کشور و پایبندی به فرائض اسلامی رضایت دارند و به نیکی یاد می‌کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از Middle East Eye، روز جمعه، 4 آذر ماه مؤذنان در سراسر قطر بازیکنان مسلمان، هواداران، مسئولان و هر کس دیگری را که در مجاورت اولین نماز جمعه اولین جام جهانی در کشوری با اکثریت مسلمان برگزار می‌شود، فراخواندند و برای آن دسته از هوادارانی که قادر به حضور در یکی از مساجد متعدد دوحه برای شرکت در نماز قبل از بازی قطر مقابل سنگال نیستند، مقامات در چند قدمی ورزشگاه «الثومه» نمازی در فضای باز برپا کردند.

در حالی که نشستن صدها نفر روی فرشی در فضای باز و گوش دادن به خطبه یک واعظ چیز غیرعادی برای رویدادهای فوتبال در جهان غرب است، هواداران مسلمان می‌گویند جام جهانی قطر  با احترام به آنها که در هیچ تورنمنت دیگری سابقه نداشته است، نمازخانه‌هایی در داخل هر استادیوم در نظر گرفته است.

امتیاز فروش غذای حلال و هوادارانی که بر اساس قانون ممنوعیت مشروبات الکلی در استادیوم در سکوها نیستند، هم مورد توجه هواداران مسلمان است.

یوسف الادباری، یکی از هواداران مهمان از مراکش، به رویترز گفت: من برای شرکت در نماز جمعه به یک کشور اسلامی آمدم... این چیزی است که من را در این مسابقه خوشحال می‌کند.

در طول یک فستیوال شبانه هواداران در شهر، یک سخنران به وقت اذان خواستار توقف جشن‌ها برای کل جمعیت شد.

قطر همچنین تلاش کرده است تا اسلام و فرهنگ مسلمانان را در هفته اول مسابقات با سخنان و آموزه‌های پیامبر اسلام(ص) که به چندین زبان از جمله انگلیسی ترجمه شده است، در گوشه‌ و کنار دوحه به نمایش بگذارد.

مراسم افتتاحیه با حضور خواننده محجبه زن که برقع سنتی هم به صورت داشت آغاز شد، پوششی که در چندین کشور اروپایی ممنوع شده بود، در ادامه پرفورمنس قرآنی با حضور مورگان فریمن اجرا شد و این آیه از قرآن تلاوت شد که خداوند بشریت را به صورت ملت‌ها و قبیله‌ها آفرید تا بتوانند با یکدیگر آشنا شوند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های اجتماعی، برخی از اتاق‌های هتل در این کشور نیز کدهای QR را برای آشنایی با اسلام به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند و گردشگرانی که برای این مسابقات از قطر بازدید می‌کردند برای آشنایی با پوشش اسلامی دعوت شدند.

علی الانصاری، وابسته رسانه‌ای قطر در ایالات متحده، در بیانیه‌ای کتبی به نیویورک تایمز گفت: برای 450 میلیون عرب، این چیزی است که فکر می‌کردند در طول زندگی خود هرگز نخواهند دید.

با این حال، در حالی که مسلمانان حاضر در بازی‌های قطر ممکن است از تجربه بهتری نسبت به قبل برخوردار باشند، مشخص نیست که آیا این جام جهانی در درازمدت شرایط را برای آنها تغییر خواهد داد یا خیر.

قطر با موجی از انتقادات در رسانه‌های غربی و برخی از کشورهایی که در این مسابقات 32 تیمی بازی می‌کنند، به خاطر سابقه خود در مورد کارگران مهاجر، زنان و اقلیت‌های اجتماعی مواجه شده است.

با این حال، قطری‌ها این انتقاد را ریاکارانه می‌دانند، زیرا بسیاری از کشورهایی که درگیر این انتقاد هستند، همچنان برای منابع گاز طبیعی خود بدون هیچ اعتراضی به این کشور تکیه می‌کنند، یا اینکه همان انتقادات به همسایه قطر یعنی امارات متحده عربی وارد نمی‌شود.

با این حال، برای هواداران مسلمان، این تورنمنت یک تجربه لذت‌بخش است که مطمئناً برای مدت طولانی آن را به یاد خواهند آورد.

رضوان غلام حسین، یک هوادار مشتاق فوتبال آفریقای جنوبی، به رویترز گفت که برای یافتن یک نمازخانه، از جمله در جام جهانی 2010 در آفریقای جنوبی، اغلب باید زمین‌های فوتبال را ترک کنید.

او گفت: شما بیرون می‌روید و گل تیم یا اخراج شدن بازیکنی را از دست می‌دهید. احساس می‌کنم که این جام جهانی مال من و برای من مناسب است... این اولین جام جهانی در نوع خود به این شکل است.

انتهای پیام
captcha