فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها مناسبتی و مقطعی نباشد
کد خبر: 4100768
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۵

فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها مناسبتی و مقطعی نباشد

یک قاری گیلانی در خصوص کیفیت فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها گفت: فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها محدود به مناسبت‌ها و مقطعی نباشد که در نهایت فقط به یک محفل انس، نشست یا مسابقات قرآنی ختم شود، برای اینکه این برنامه‌ها اثرگذار باشند باید مستمر و همیشگی دنبال شوند.

سامان مترصدی، دانشجوی مرکز علمی کاربردیسامان مترصدی، دانشجوی مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی لنگرود در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، درباره حضور در عرصه قرآنی اظهار کرد: از دوره نوجوانی با علاقه‌ای که به قرآن کریم داشتم قرائت قرآن را آغاز کردم و با تشویق و توصیه اساتید در جلسات قرآنی مسجد حضور یافته و فضای صمیمانه و دوستانه محافل قرآنی باعث شد این مسیر را ادامه دهم.

وی در خصوص تجربه حضور در مسابقات قرآنی متعدد افزود: به مدت چهار سال متوالی نفر اول مسابقات دانش‌آموزی استان گیلان و یک دوره هم نفر سوم مسابقات دانش‌آموزی کشور شدم و همچنین رتبه‌های دیگری در مسابقات استانی و کشوری دانشجویان  در کارنامه کاری دارم.

مترصدی با بیان اینکه انس با آیات قرآن تأثیر مستقیمی بر سبک زندگی شخصی و اجتماعی قاری دارد، گفت: کسی که با قرآن مأنوس باشد قطعاً قرآن را هدایتگر و الگوی خود می‌داند و کارهای روزمره خود را بنابر رهنمودها و آموزه‌های قرآنی انجام می‌دهد، همواره در کوچک‌ترین کارهای روزمره به قرآن استناد می‌کند.

این قاری و مؤذن گیلانی در خصوص کیفیت فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها گفت: فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها محدود به مناسبت‌ها و مقطعی نباشد که در نهایت فقط به یک محفل انس با قرآن، نشست قرآنی یا مسابقات قرآن ختم شود، برای اینکه این برنامه‌ها اثرگذار باشد باید مستمر و همیشگی دنبال شوند. نباید از تأثیر قرآن بر ثمره کار دانشجویان غافل شویم چون دانشجویی که هر چه بیشتر با مفاهیم قرآن انس یابد نتیجه تصمیمات و کارهایش بهتر می‌شود.

وی در خصوص ارائه راهکار برای ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی در دانشگاه‌ها، بیان کرد: می‌توانیم با بهره‌مندی و حمایت از ظرفیت دانشجویان مستعد، علاقه‌مند و فعالان قرآنی جوان در دانشگاه‌ها، برنامه‌های قرآنی متعددی را در دانشگاه‌ جریان‌سازی کنیم در این راستا به آنان فرصت‌ داده شود تا انتقادات و پیشنهادات و ایده‌های خلاقانه خود را مطرح کنند؛ فضاسازی مفاهیم و آموزه‌های قرآنی در دانشگاه‌، برگزاری محافل قرآنی و حضور قرای ممتاز از دیگر مواردی است که می‌تواند زمینه ترویج بیشتر این کتاب الهی را در دانشگاه فراهم کند.

مترصدی با بیان اینکه محافل قرآنی با تلاوت‌های دلنشین تأثیر بسزایی در ترویج فرهنگ قرآنی دارد، گفت: باید بتوانیم در حاشیه محافل قرآنی برنامه‌هایی را اجرا کنیم که دانشجویان با معانی و تفسیر قرآن بیشتر آشنا شوند زیرا هر چقدر یک دانشجو یا هر فرد بیشتر با مفاهیم قرآنی انس گیرد قطعاً تمسک به قرآن هم افزایش می‌یابد.

قاری و مؤذن گیلانی با بیان اینکه برگزاری جلسات حرفه‌ای تلاوت در سطح دانشگاه‌ها امر مهمی در شناسایی استعدادهای قرآنی است، گفت: برای شکوفایی استعدادهای قرآنی در دانشگاه‌ها باید جلسات تلاوت قرآن به‌صورت مستمر برگزار شود، در حال حاضر این جلسات برگزار می‌شوند اما خیلی کم هستند در حالیکه هر چقدر این جلسات بیشتر برگزار شوند استعدادهای قرآنی بسیاری کشف می‌شوند که می‌توان با آموزش و حمایت و معرفی به اساتید ممتاز، آنها را به یک نخبه قرآنی تبدیل کرد.

مرکز امور قرآنی معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان به مناسبت گرامیداشت هفته قرآن و عترت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با سامان مترصدی، فعال قرآنی دانشجویی(قاری و موذن) در خصوص چگونگی ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ قرآنی در بین دانشگاهیان و همچنین شناسایی و جذب استعدادهای قرآنی، شکوفا کردن آنها گفت‌و‌گوی قرآنی داشته که صوت کامل آن در سامانه رویتاب منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha