دینداری بدون پذیرش ولایت، مطلوب مستکبران است
کد خبر: 4098148
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲

دینداری بدون پذیرش ولایت، مطلوب مستکبران است

امام جمعه آبیک با بیان اینکه جنگ دنیا با ایران اسلامی و شیعیان بر سر ظهور حضرت حجت(عج) است، گفت: دینی که ختم به‌ ظهور نشود مطلوب مستکبران عالم است. بنابراین نوعی از دینداری‌ که ما در آن ولایت ولی خدا را محور ندانیم و به سمت آن نرویم، دینداری غلطی است.

حسینی امام جمعه آبیک

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمحمد حسینی‌ میرامینی، امام جمعه آبیک در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به ارتباط ولایت و دینداری، اظهار کرد: وقتی می‌خواهیم حرکتی را آغاز کنیم اول باید هدف خود را تعیین کنیم، همچنین باید بررسی کرد که برای رسیدن به هدف چه راهبردهایی لازم است و از چه ابزاری برای دست یافتن به آن باید استفاده کرد، اگر قرار است، انسان‌ها وارد فضای دین شوند و دینداری کنند اما هدف آنها مشخص نباشد، در دینداری معضلی به‌نام بی‌هویتی پدید می‌آید.

حجت‌الاسلام‌ حسینی‌ میرامینی بیان کرد: محور اصلی دین، پذیرش ولایت رسول خدا است و متأسفانه بسیاری از باورهای مردم در دینداری، غلط است برای نمونه، این تصور عمومی جامعه است که دین آمده تا رابطه ما با خدا را اصلاح کند و چون پیامبر خدا هم در این میان واسطه بوده پس محترم است و باید در ولادت و رحلت شهادت گونه ایشان باعظمت از پیامبر یاد کنیم.

وی تصریح کرد: این دیدگاه خطرناک است که ولایت را مطلبی نمادین و سمبلیک دانسته و اساس دین را در ولایت ندانیم و دین را در رابطه فرد با خدا خلاصه کنیم. این مسئله که به اصل ولایت نپردازیم و ولی خدا را تنها واسطه‌ای برای رسیدن پیام خدا به مردم قلمداد کنیم تبعات جبران‌ناپذیری برای جامعه اسلامی دارد که یکی از آن‌ها تأخیر در امر ظهور حجت است؛ یعنی ما فقط با خدا کار داریم و چه ولی خدا باشد و چه نباشد، در دینداری ما تأثیری نخواهد داشت.

این مسئول گفت: در صدر اسلام دعوا سر پذیرش دین نبود، سر پذیرش ولی خدا بود، چون آنها در شرک خود هم خدایی را می‌پرستیدند، آنها از پذیرش پیامبر(ص) به‌عنوان ولی خدا ممانعت می‌کردند. قرآن اشاره دارد که اگر از کفار هم بپرسید آنها هم اجمالاً خدایی را قبول دارند.

وی اظهار کرد: مسئله اصلی سر پذیرش ولایت پیامبر(ص) است که پیامبر در اواخر عمر شریفشان در غدیر هم فرمودند که بحث اصلیِ اتمام دین، ولایت است، کسانی که ولایت مرا پذیرفتند و به‌زحمت افتادند و تا اینجا با من همراهی کردند، آیا پس از مرگ من بازهم به ولایت اعتقاد خواهند داشت؟ آنهایی که در پذیرش خدا تعصب‌ دارند باید بدانند که ولایت رسول خدا هم دستور خداست و این نکته قابل‌ تأمل است که غدیر پیش از آنکه مظلومیت امیرالمؤمنین باشد مظلومیت خود رسول(ص) خداست که حرفش بر زمین‌ مانده است.

امام جمعه آبیک تصریح کرد: دستور خدا این است که رابطه خود را با ولی من تنظیم کنید. چه سودی است در نماز خواندنی که ما را به ولی نمی‌رساند؟ در قرآن آیات متعددی به این موضوع با صراحت اشاره‌ شده که کسی که از رسول خدا اطاعت کند به تحقیق از خود خدا اطاعت کرده و کسی که با رسول خدا معامله کند با خود خدا معامله کرده است.

دعوای دنیا با ایران بر سر مسئله ظهور است

وی بیان کرد: دعوای دنیا با ایران اسلامی و شیعیان بر سر ظهور حضرت حجت(عج) است. دینی که ختم به‌ ظهور نشود مطلوب مستکبران عالم است. بنابراین نوعی از دینداری‌ که ما در آن ولایت ولی خدا را محور ندانیم و به سمت آن نرویم، دینداری غلطی است.

حسینی‌میرامینی تصریح کرد: قبل از ظهور اسلام هم مردم به دور کعبه می‌چرخیدند اما دین آمده تا از طریق ایمان به‌ خدا رابطه ما با ولی خدا را تنظیم کند، نمی‌دانم چرا برخی در رسانه‌ها، تریبون‌ها، مجالس و محافل ۱۰ شب یک مسئله دینی را توضیح می‌دهند اما به ربط آن با امام زمان اشاره‌ای نمی‌کنند.

اسلام انگلیسی چگونه است

این مسئول اظهار کرد: امروز دعوا بر سر پذیرش امام زمان(عج) است، گاهی با صراحت، گاهی با شیوه‌های مختلف هنری و با راه‌اندازی خط شیعه‌ انگلیسی تلاش می‌کنند که امام زمان(عج) را از اذهان مردم حذف کنند.‌ می‌دانند به کجا باید ضربه بزنند، سبک خاصی از تشیع و نوعی شیعه را در شبکه‌های متعدد خود تبلیغ می‌کنند که هیئت دارند، عزاداری دارند، نماز دارند، مسجد دارند، امام حسین(ع) دارند، غذای نذری دارند اما خبری از ولایت‌پذیری نیست.

وی در پایان اظهار کرد: ولایت‌پذیری در دینداری یک واجب عینی است که باید در ذهن و قلب فرزندان نهادینه شود. بنابراین آموزش‌وپرورش و همچنین سایر نهادهای متولی باید نسبت به این موضوع اهتمام بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام
captcha