طرح محله‌محوری ساماندهی شود
کد خبر: 4097727
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
استاندار قم:

طرح محله‌محوری ساماندهی شود

استاندار قم با بیان اینکه باید طرح محله‌محوری ساماندهی شود، گفت: اگر بخواهیم خدمت‌رسانی‌ها را به‌صورت بخشی انجام دهیم، به‌طور حتم برخی افراد شامل خدمات نخواهند شد، اما اگر طرح‌ها را به‌صورت محله‌محوری و یا مسجدمحوری دنبال کنیم می‌توانیم انسجام بیش‌تری را شاهد باشیم.

سیدمحمدتقی شاهچراغی، استاندار قمبه گزارش ایکنا از قم، سیدمحمدتقی شاهچراغی، استاندار قم در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان که امروز، 16 آبان‌ماه در سالن جلسات استانداری برگزار شد، بیان کرد: مواد مخدر زیربنای بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌هاست و لذا باید در راستای مبارزه با مواد مخدر از ظرفیت نهادهایی که به مردم خدمات مختلف ارائه می‌دهند، استفاده شود.

وی با بیان اینکه مردمی کردن مبارزه با مواد مخدر یک ضرورت است، یادآور شد: مردم اگر در جریان امور قرار بگیرند به‌طور حتم پای‌کار خواهند آمد و حمایت‌های لازم را انجام خواهند داد. به حوزه مشارکت‌های مردمی باید جدی‌تر ورود شود؛ باید اقدام‌های انجام‌ شده خروجی داشته باشند.

استاندار قم با بیان اینکه باید طرح محله‌محوری ساماندهی شود، بیان کرد: اگر بخواهیم خدمت‌رسانی‌ها را به‌صورت بخشی انجام دهیم، به‌طور حتم برخی افراد شامل خدمات نخواهند شد، اما اگر طرح‌ها را به‌صورت محله‌محوری و یا مسجدمحوری دنبال کنیم می‌توانیم انسجام بیش‌تری را شاهد باشیم.

استاندار قم با اشاره به اینکه در طرح‌های محله‌محوری خروجی بیش‌تر خواهد بود، تصریح کرد: محله‌های استان با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند که باید به آن‌ها رسیدگی شود. باید ظرفیت‌های مردمی را نیز در این عرصه پای‌کار بیاوریم، باید به محلات هویت بخشیم، چراکه بضاعت‌های دستگاه‌ها برای پوشش تمام محلات کافی نیست.

شاهچراغی با اشاره به اینکه در محلات عناصر مؤثر بسیاری وجود دارد، تصریح کرد: محوریت مسجد مهم‌ترین عنصر مؤثر در محلات است.

بودجه کاهش آسیب‌های اجتماعی قم 4 میلیارد و 200 میلیون تومان است

حسین غریب، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت مرکز نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان یا «نماد»، اظهار کرد: متأسفانه مرکز نماد آن‌گونه که باید و شاید به دانش‌آموزان و خانواده‌ها معرفی نشده است. دانش‌آموزان و آموزش و پرورش ظرفیت ویژه‌ای برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه دارند و باید از این بستر به بهترین شکل استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه طبق رصدهای انجام‌ شده اولویت اقدام‌های مرکز نماد بیشتر در حوزه مشاوره‌های تحصیلی است، تصریح کرد: همچنین در این راستا پیشنهاد داشتیم مرکز مانیتورینگ را برخط کنیم که طی فرآیند آن دوربین‌های حوالی مدرسه به این مرکز متصل خواهد شد. مدیران مدرسه به‌دلیل فعالیت‌های زیاد امکان رصد دائم دوربین‌ها را ندارند که با برخط‌ شدن مرکز مانیتورینگ امکان رصد دائم به‌وجود خواهد آمد.

غریب با تأکید بر اینکه مرکز نماد هنوز نتوانسته است نقش‌آفرینی لازم را داشته باشد، یادآور شد: اگر این نماد به وظایف خود به‌طور کامل عمل می‌کرد امروز شاهد کنترل بخش بزرگی از آسیب‌های اجتماعی بودیم.

وی با اشاره به اینکه استان هرمزگان عملکرد موفقی در حوزه مبارزه با مواد مخدر داشت، تصریح کرد: نکته جالب این است که این افراد از ظرفیت‌های علمی موجود در استان قم استفاده کرده و موفق شدند ولی متأسفانه این ظرفیت‌ها هنوز در استان قم ناشناخته هستند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم بیان کرد: سهم استان قم از بودجه کاهش‌ آسیب‌های اجتماعی چهار میلیارد و 200 میلیون تومان است و بخش اعظمی از این بودجه نیز به موضوع مبارزه با مواد مخدر اختصاص دارد.

طرح‌های محرومیت‌زدایی پایلوت‌محور در محلات اجرا شود

احمد حاجی‌زاده، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم نیز در این جلسه با اشاره به طرح‌های محرومیت‌زدایی در محلات، اظهار کرد: باید یک محله به‌عنوان پایلوت انتخاب شود.

حاجی‌زاده با بیان اینکه در این طرح‌ باید تمام نیازمندی‌ها، مشکلات و آسیب‌های اجتماعی محلات جمع‌بندی و احصا شود، گفت: پس از اجرای طرح پایلوت باید سنجش لازم در صورت میزان موفقیت اجرای طرح در نظر گرفته‌ شده و سپس در صورت کسب نتایج مطلوب، در سایر محله‌ها نیز اجرایی شود.

انتهای پیام
captcha